Biltema Geldyna?

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av maua »

Njea, alltså, på långtur står står jag mycket och kör av den naturliga orsaken att det är då jag får träsmak. Det lär jag få vare sig jag har gelsadel eller ej. Därav min ide om att flänga av skinnet på sadeln och lägga gelpaden innanför. Då slipper man oroa sig för att den ska flyga av. Hur svårt kan det vara menar jag? Skinnet sitter ju bara häftat längs med sidan på stommen av sadeln?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av Stefan »

Maua, jag tror du har helt rätt "i din sits" :mrgreen:

Det handlar väl lite om hur vi kör, beter oss, och hur ömma i röven vi blir på våra respektive hojar.

Så liten och nätt som den är, kan det sannolikt vara helt rätt att lägga den på insidan *thumb_up* Och, särskilt svårt kan det ju knappast vara.

Min tanke, ursprungligen från Ralf kommer sig av att:
1: Jag känner mig obekväm med att stå upp i farter över 50 (jag är en drasut och ännu nybörjare)
2: Sadeln på den senaste generationen TA är väsentligt mycket bättre än den -99:a jag hade förut

Så, till var och en efter tycke och smak. Och, med det priset har man ju råd att experimentera lite *thumb_up*

Ska som sagt testa på midsommardagen, så får jag se vad just JAG tycker :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av Wiseguy »

Ifall man skall baka in en GEL-dyna i sadeln så får man vara lite händig för att få det snyggt.
Ifall du bara lossar ovansidan, lägger in GEL-delen och häftar tillbaka allt kommer det att se ganska fult ut. Det blir en konstig form och oftast osymmetriskt. Ifall GEL-dynan rör sig det minsta så kommer det se konstigt ut, osv.
Man skulle kunna göra en mindre urgröpning och där lägga GEL-delen för att sedan försöka få det hela jämnt. Tror inte detta heller skulle bli snyggt efter lite användning, men klart bättre än att bara lägga dit den.
Det optimala är väl att sy någon form av kant/kontur runt det ställe där GEL-dynan är. Då maskerar man det faktum att den är där och du slipper de där konstiga vecken man annars tenderar att få.
Men allt beror väl på hur noggrann man är när man gör det.

För min del så sydde jag på lite längre spännband på framsidan. Så nu skall de gå att fästa i kraschbågen genom ett snabbspänne. Har inte testat det på hojen ännu, men de borde funka.
Slänger upp en bild sen när varit förbi garaget och testat.
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av maua »

Var på Biltema gär i GBG idag för att köpa geldyna. Trodde jag... Slut på lagret. Fasen. Hade varit nice nu i midsommar. Ska till Dalarna. jaja så kan det gå :(
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av botte »

Jag har monterat en, mer eller mindre permanent (så är det på en 600) vet inte om det är bra eller dåligt trotts ca 15 mil med den.
Tror det är bättre om den är lätt och spänna på och av, för nu är den vansinnigt varm när den varit i solen. Skulle hellre haft den i kylen eller frysen vissa dagar.
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av Stefan »

Jag har inte testat än, på en 700 är ju sadeln helt OK för en 30 mil åtminstone. Men till Ramundberget lär jag testa den. Men jag är inne på samma tanke som Ralf-Fin, bankar man på så pass långt, tror jag det räcker att bara lägga den på plats, jag är för lång för att stå och köra någon längre bit. Och så länge man sitter, lär den nog ligga kvar. Har en tanke om att klippa av de bakre banden, och fixa till ett längre fram så man kan bara haka på dynan på främre delen av sadeln lite enkelt, och snabbt plocka av den när den inte behövs/blir för varm eller man bara inte känner för det längre.

Den som lever får se *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av Stefan »

Så här fick det bli då:

Bild

Skulle jag ha tänkt fel, är det ju ingen direkt gigantisk investering som sket sig :D

Den känns ju betydligt smidigare att stoppa undan vid t.ex. parkering i solen än den Airhawk jag också har *thumb_up*

Klippte bort de två bakre banden, använde ett av dem löst för att fästa ihop de två främre. De främre är ju båda av samma sort (vet inte vilket som är "hona/hane" på kardborrband), men de hade inte räckt även om de varit av olika "kön".

Skulle den nu behöva fästas i bakänden också, kan man ju alltid tråckla fast ett par vanliga band i flikarna baktill. Men jag tror inte det ska behövas.

Nåväl, testen blir till Ramundberget, Bergslagsrundan funkade utmärkt på originalsadeln :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av Stefan »

Och idag lade jag på den för att känna på den på väg till jobbet.

Det första som slog mig, vad hal den var! Neråt mot sadeln har den OK friktion, så kvar där lär den ligga kvar. Men, ovansidan :shock: Första lilla nypet i handbromsen så satt man som en smörklick på tanken :mrgreen: (nästan) Bra träning för knipmuskler och bromsreflexer, men... :conf:

Nästa reflektion, jag blev bra varm i röven på bara 30 minuters körning, och då var det ändå ingen direkt sommarvärme idag :roll: Det blir nog inga långa sträckor på den i riktig sommarhetta.

Men, som sagt, den får testas bättre till Ramundberget, en halvtimma i sadeln säger ju just ingenting om huruvida den hjälper. Plusset är väl då att den tar liten plats i någon väska, så man kan dänga av och på den efter humör, temperatur och behov *thumb_up*

Min feeling kommer efter Ramundberget, då lär jag veta om den ska vara med, eller om jag hellre offrar platsen för airhawken. Eller rent av lika gärna sitter på sadeln :naughty:
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av maua »

Jaha, då har även trådskaparen köpt sig en dyna. Förra veckan var dom slut och idag fanns det en kvar!

Blir ju inte direkt överförtjust när jag hör om erfarenheterna!! Man vill ju kunna sitta på den ett tag utan att koka bort. Jaja, jag tar förmodligen en sväng om öland och gotland om ett par veckor. Får bli test då!
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av botte »

Geldyna :conf: :conf:
Jag köpte en sådan inför sommarens träff men tog bort den efter ett antal mil på grund av träsmak.
Det blev inte bättre eller sämre utan, (kanske något sämre men utan skarv) sedan dess ligger den i topboxen men den kan vara bra att hitta där om man rastar där det finns hårda träbänkar. :) :lol:
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Biltema Geldyna?

Inlägg av maua »

är det någon som vill köpa en geldyna billigt :) ?
Skriv svar