Ryddes norgetur 2013

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Fibern »

Kalas Rydde. En riktig roadtripp-berättelse och jag antar att slutdelen kommer snart.
På tal om tunnlar, i Nordnorge, nästan mitt mellan Fauske och Narvik finns Steigentunnelen som är 9 km (ändrat) lång. Har kört den....men bara med bil och husvagn tyvärr. Ska nog ta den med hojen en vacker (eller regnig) dag.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av rydde »

Dag 5 hade vi fastställt agendan till:

1) Mata till Gränna.
2) Köp polkagrisar.
3) Kör norrut, besök Vadstena och insup slott.
4) Hitta nytt boende.

Nu var vi på Sveriges effektiva transportvägar och det var nu inte vägen utan förståndet som fick bestämma hastighet.

Dagens rutt
dag 5.png
I gränna, inte bra bikertemperatur. Klibbigt. 28-29 grader. Strålande sol. Vi lyckades fixa lunch och se bakning av polkagrisar. Sedan försåg vi oss med en stadig laddning stänger att ta med till den nära och kära där hemma. Mind the parking... :naughty:
IMG_4799.small.JPG
Det var skönt att börja rulla igen efter den soliga huvudgatan i Gränna. Jag blev häpen över den fina vägen norrut längs Vätterns östsida. Ibland nästan som en tunnel av trädgrönskan.
IMG_4801.small.JPG
Vättern, min nya favoritsjö.
IMG_4803.small.rotated.JPG
Gled vidare, fick syn på en ny brunskylt, "Rökstenen". Jahapp då viker vi in...
IMG_4809.small.rotated.JPG
Sen kom vi till Vadstena och parkerade vid slottet. Vi bytte om till shorts och promenadskor. Passar på att be om ursäkt till eventuellt förbipasserande barnfamiljer, inte meningen att skrämma någon! *thumb_up*

Slott.
IMG_4817.small.JPG
IMG_4823.small.rotated.JPG
IMG_4826.small.JPG
IMG_4828.small.JPG
Middag förtärdes i Vadstena och vi passade på att boka ett boende i Örebrotrakten. Det blev ett B&B i Vintrosa närmare bestämt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av rydde »

Dag 6. Sista dagen.

Nu hade vi en transport på 100 mil att avverka. Det började bra, vi var rullandes strax efter klockan 8 på morgonen.

På väg 56 händer det dock grejjer! Ante som ligger sist blir omkörd av en bil som viftar och pekar på hans hoj. Ena sidoväskan brinner! När detta händer ligger jag lite före, så efter att ha väntat lite så vänder jag om och finner dem parkerade intill en grusväg. Medans Ante vankar av och an pratandes i mobilen fnissar vi åt de sista kvarlevorna av hans smutskläder(?) som brinner upp i en liten hög på marken.
IMG_4837.small.JPG
IMG_4843.small.JPG
Sotig yoshimura med inslag av bränd polkagris:
IMG_4838.small.JPG
Efter att ha stämt av med försäkringsbolag och konstaterat att hojen verkar körbar iaf så fortsätter färden, nu med än mer packning på Hondan. Strax innan Hudiksvall börjar regnet ösa ner så vi svänger in i stan och sätter oss och torkar på en pizzeria. Här noterar vi förvånat att KTMen saknar sin nummerplåt!

Käkar klart och matar vidare. Än har de inte byggt om vid Sundsvall men snart! Ojoj vad man tappar tid på att köra genom här...

Vidare Ö-vik och upp till Umeå. Skellefteå gäsp... Sista tankningen (för de småtankade) i Piteå på Statoil. Sen hem och framme strax för 22. Öm i bakdel - check!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av rydde »

Jisses, det var en lång tunnel! Gäller komma i håg och inte köra in dit med halvtom tank! :-)
Fibern skrev:Kalas Rydde. En riktig roadtripp-berättelse och jag antar att slutdelen kommer snart.
På tal om tunnlar, i Nordnorge, nästan mitt mellan Fauske och Narvik finns Steigentunnelen som är 90 km lång. Har kört den....men bara med bil och husvagn tyvärr. Ska nog ta den med hojen en vacker (eller regnig) dag.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av hogge »

@Rydde
Tack för en trevlig reseberättelse och fina bilder *thumb_up* .Blir allt lite sugen på polkagrisar :naughty: .
Synd om din kompis med brand i väskorna. Mjuka väskor har jag aldrig gillat av just det skälet. Lätt att dom flyttar sig lite och ligger an på avgasröret.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Stefan »

Härligt, Rydde *thumb_up* :clap
En riktig "ride report" :rock-on
Tack för underhållningen :clap
Hoppas det gick bra med branden till slut :shock:
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Jimmy.s »

Mycket trevlig reserapport, ja visst är det en vacker väg "Turistvägen" mellan Gränna och Ödeshög :)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Jokern »

Rydde : Skön litteratur ;-)
Jag o Hogge får väl göra likadan efter varan Norge tripp som börjar mjukt på söndag, med första stopp i Skye's källare i Lerum ;-)



//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Bønne »

Fibern skrev:...Steigentunnelen som är 90 km lång.
Tror du har fået et nul for meget på, Fibern :) , faktisk er den "kun" godt 8 km: http://no.wikipedia.org/wiki/Steigentunnelen" onclick="window.open(this.href);return false;.

Lærdaltunnelen, som Rydde var igennem, er med sine 24,5 km verdens længste vejtunnel. Alternativ går den gamle vej over fjeldet, det er en fin vej med sne i Juli:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 3357_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort før Aurland er et udsigtspunkt med en fin udsigt over Aurland og fjorden.

Rydde, på dit kort, http://www.xl-forum.se/download/file.php?id=503" onclick="window.open(this.href);return false;, ses Atlanterhavsvejen som en grå streg helt til venstre ude ved kysten, mellem Kristiansund og Molde, så i har været tæt på :D . Og ja, den skæve bro og det at vejen springer fra skær til skær er specielt, men ellers er det bare en vej som alle andre, men med nogle fine sving :D
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6714_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Men turen som i kørte, over Ertvågsøya, Stabblandet og Tustna med de tre spidse fjeldtoppe er også en flot tur :!:

Ellers en fin tur og fine billeder, men synd det var så tåget i Norge.

Ærgerligt med branden, godt der ikke skete mere og trods alt godt det var på slutningen af turen.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Fibern »

Tror du har fået et nul for meget på, Fibern
Naturligtvis Bönne, att en nolla kan bli så mycket... :oops:
8,3 km ska det vara. Jag mätte på bilens trippmätare den gången vilken visade nästan 9 km.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Loppan »

Tack för berättelsen Rydde. Förstår att dramatiken var oönskad, men lite krydda gav den allt till storyn. :naughty:
Och inte behövde kompisen tvätta smutstvätten heller. *thumb_up*
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Fibern »

Här rydde hittade jag en bild i mina arkiv, på den beryktade bron vid Atlanterhavsveien. Tog bilden 2009 under min, bottes och Stefans (nej inte forum-Stefan) resa till Geiranger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Peter »

Tänk att jag har missat denna fantastiska reseberättelse :frust:
Det var en bra start på Lördagen att sitta och längta tillbaka till Norge.
Hotell Utsikten hamnade jag och Äventyret också på efter träffen när vi gick bet på att hitta en hytte.
Lite spännande på slutet :rock-on
Tack för en bra berättelse :lurk:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Fibern »

Jag minns första gången jag o kompisarna passerade det hotellet. Gästerna satt i restaurangen och åt middag och då vägen går tätt inpå hotellet, kunde man nästan se vad dom stoppade i sig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av rydde »

@Fibern: Tjusigt!
@pne64: Jo hihi utsikten har nog räddat många bikers som kommit "för sent" till Geiranger. Bra ställe och fin utsikt! :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar