Strypa Varadero till 35 kW - A2

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
chris300
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 22:41
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-12

Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av chris300 »

Hejsan, har någon erfarenhet av att strypa den här hojen?

Tanken är att jag ska ha den som A2 hoj vilket den rent teoretiskt klarar då den ligger på 69 kW och övre gränsen är på 70 kW.

Det svåra har varit att hitta färdiga kit till just den här hojen, både för mig och för min Honda-handlare.

Tack
Användarens profilbild
chris300
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 22:41
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-12

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av chris300 »

Stämmer, jag har inte åldern inne för A.

Vet att Varaderon kommer fungera dåligt med strypning eftersom den kommer först vid 3-4000 rpm och det är ju där den eventuella strypningen skulle gå in. Tanken är dock att ta bort strypningen efter att besiktningen är klar.

Så huvudproblem är just nu att hitta en färdig strypsats... Om någon vet så blir jag väldigt glad :)

OBS att denna Varadero är av årsmodell 2012 och har alltså insprut och massa annat äckligt som gör det jobbigare att strypa den
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av Peter »

Då har jag en liten fundering. Varför strypa om du ska ta bort det sen. Det blir ju inte bättre i länsmans ögon om du kör en ostrypt bara för att det står så i pappret. Då är det väl bättre att hoppas på "turen" att inte bli tagen av farbror blå i två år. Straffet blir väl det samma.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
chris300
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 22:41
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-12

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av chris300 »

Nja riktigt så är det inte, sen kan jag inte uttala mig om alla gånger men om jag blir stoppad och visar papper på att jag har en A2 hoj och A2-kort så tror jag knappast han beslagtar den alt. kallar på bilinspektör. Polarna gör såhär och dom nöjer sig med reg. beviset, även mc-polis har stoppat dem flera gånger eftersom de kanske ser lite väl unga ut för att rulla på såpass "stora" hojar som dom hade. :)

Åker hellre så än utan körkort, försäkringen gäller inte utan kort och jag blir av med både B-kortet och A-kortet om jag blir stoppad utan...
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av hogge »

Vid en ev olycka så kollar bolagen nästan alltid strypta hojar för att se om den verkligen är vad man betalar för. Är strypningen borta så ryker ersättningen. Var så säker. Kanske något att tänka på vid ev allvarlig personskada. Går heller inte att säga att man inte visste att den var ostrypt om man köper begagnad. Det är ens ansvar som ägare att kolla detta innan man försäkrar om den är strypt eller inte.
Det är som vanligt. "Så länge det inte händer något så är allt lugnt"
Hogge :silver:
Användarens profilbild
chris300
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 22:41
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-12

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av chris300 »

Är man ung är man tyvärr dum samtidigt... Får köra försiktigt och hoppas på det bästa :(
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av Laffe »

Nääää du! Nu har du fel tycker jag, oerfaren måhända - men dum, det skriver jag inte under på ;-)


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Strypa Varadero till 35 kW - A2

Inlägg av maua »

Försäkringsbolagen försäkrar alltid efter ursprungseffekten. Dom bryr sig inte om at hojjen är strypt. Du betala som för en ostrypt.
Skriv svar