Var ta konstant ström?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Var ta konstant ström?

Inlägg av Peter »

Jag tog matning direkt från batteriet och kopplade det till ett relä där jag tog styrspänningen från bromsljuskontakten på styret. Jag vet inte hur det ser ut på Varaderon, men Transalpen har kabelskor till kontakten. Då var det bara att ta en "dubbelkabelsko" och sätta på plats. Då slapp man göra någon ändring på hojen. Vill man ta bort värmehantagen är det bara att koppla loss.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Var ta konstant ström?

Inlägg av Laffe »

Mycket matnyttig läsning eftersom jag står i begrepp att koppla in dimljus på min babe. Kan jag få rådfråga dig telefonledes master Skye, om jag stöter på problem??


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Var ta konstant ström?

Inlägg av Laffe »

Thumbs up!


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Var ta konstant ström?

Inlägg av Stefan »

Vet inte hur det är på Varan, men till Transan säljer Honda en liten kabelsats som pluggas in i en fabriksmonterad kontakt på hojen och ger ut en kabel med konstanström (het med tändningen av), och en som får kräm med tändningen på (åsså en jord så klart). Ynkligt tunna sladdar, men till att dra ett relä duger de. Kostade några spänn, men kändes väldigt praktisk för att mata värmehandtag, GPS och 12-voltsuttag.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Var ta konstant ström?

Inlägg av Vagabond »

Jag gjorde såhär:
Köpte en säkringshållare på Fultema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... re-356001/" onclick="window.open(this.href);return false;).
Satte den i förvaringsutrymmet under sadeln och drog en matning från batteriet via ett relä som styrs av bakljuset och sedan till samtliga ingångar.
Det gav mig 4 utgångar, samtliga relästyrda och med separata säkringar.
F n fördelade som såhär:
1. Fjollhandtagen.
2. GPS-matning
3. Extraljus.
4. 12V-uttag kompletterat med USB-adapter under sadeln.
Extraljusen går dessutom via en väldigt smidig liten strömbrytare (avsedd för båtbruk, dvs vattentät, inhandlad på Bauhaus) och med relästyrning via helljuslampan i instrumentklustret. Den sladden är väldigt lätt att hitta eftersom det bara finns en in och en ut. Det behövs inte mer ström för att dra reläet. (Jag har extraljusen för att se... Rådjur och annat skogskrafs är otrevligt att få framför hojen. Been there, done that...)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Skriv svar