Ryggskydd

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Ryggskydd

Inlägg av Cyberhonda »

Börjar bli dags att skaffa ryggskydd, vill ha ett som man spänner fast på ryggen och som har inbyggt njurbälte.

Jag har Halvarsons "goretex"-jacka och ett löst skydd i en ficka i ryggen men det känns som att det bara ger psykiskt skydd, bra ända tills det verkligen behövs :shock:

Vill gärna ha tips om för- o nackdelar med era skydd (ni åker väl inte utan?)
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Daineese

Inlägg av Bagarn »

Jag har ett Daineese ryggskydd som jag kört med sedan 1997. Innan dess hade jag också ett Daineese men det var för kort så det fick tjejen ta över. Köpte det då Thomas Fogdö trillade på skidorna och slog ryggen i en rot och blev förlamad från midjan och nedåt. Maximal otur.

Jag är nöjd med passformen på skyddet och använder det alltid. Tilläggas kan jag säga att jag är 193 cm lång och normalt byggd.

Nästa säsong tänker jag köpa en skyddsjacka istället och slänga ut de gamla skydden ur jackan. Tycker passformen är för dålig. Då får jag ju skydd för bröstkorgen också. Läste ett inlägg i ett annat forum om en ambulansman som tröttnat på att se alla intryckta bröstkorgar vid Mc-olyckor och köpt en skyddsjacka med bröstskydd. Personligen tror jag det kommer att bli vanligare.

/Benny
XL600V -96
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av daumas »

Hej, jag kör med ett Knox-skydd sen fyra år tillbaks. Ganska brett, skyddar även skuldrorna och det är ju bra, men varmt blir det. Viktigt att kolla passformen, både storlek och att det går att spänna fast så att det sitter rätt. En skyddsjacka är nog maximalt bra.
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Inlägg av Frida »

Har ett dainese sedan några år och är grymt nöjd då det är bekvämt, och det är väl hela poängen med ett skydd av alla de olika slag.
Vet dock inte ifall det är njurbälte av godkänd sort?? skall det vara speciella anordningar på då?

Att även ha skydd för bröstkorg är en bra ide som många förmodligen inte ens tänker på... men säkert bra!

Bara att åka runt och prova.
Det är väl lite som hjälmar att man får prova sig fram... smaken är som baken.
matsh
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 12:53
Answers: 0
Ort: TA-92 Hudiksvall

Inlägg av matsh »

"smaken är som baken"
Delad!
Bättre med delning framtill!
:D
Tack o Lov
Kör med biltemas ryggsydd (på touring) och hoppas det hjäper till om det behövs.
Ha de bra!
/ matsh
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag har bla ett Dainese wave 2 ryggskydd. BILD Det sitter som en smäck och har fått mkt bra testresultat. En (stor) nackdel dock - kardborrelåsningen på njurbältet är av sällsynt dålig kvalite, det höll inte ens en säsong. Kanske dom har gjort en bättre lösning nu? köpte mitt förra sommaren.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Jag köpte ett Alpinestar, kommer inte ihåg modellen, med hårda skyddsplattor. Känns säkrare med hårda skydd fast även de mjuka är godkända.
Kardborren till njurbältet är grymt bra på mitt skydd, har haft det i 2 år snart och det greppar som f*n, så pass att det irriterar när det fastnar medan man tar på sig det :shock:
Skriv svar