Resetips i Europa för den oinvigde!

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av Äventyret »

Tjenare alla!
Jag hittade vad som verkar vara bra tipps på rutter utomlands för en som aldrig gjort något sådant innan:

http://www.svmc.se/travel/Resa_utomland ... for_resan/" onclick="window.open(this.href);return false;


Jag är väldigt sugen på att genomföra någon av de tre översta i sommar men jag saknar några tipps.
Så om någon gjort en resa som påminner om någon av de tre övre så undrar jag:
1: mellan tummen och pekfingret vad för budget behövs
2: vilken månad rekomenderas
3: vad får jag inte glömma att packa med mig
4: har du gjort liknande resa ensam, hur var det isf?

tar gärna emot all sorts tipps då jag är helt novis på detta.

Tack i förhand
//Andreas
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av Richaud »

Jag skulle rekommendera Polen faktiskt... Enkelt att ta sig dit med Båt.. Du kan ta dig dit med båt och åka västerut o komma hem via tyskland eller hela vägen via Danmark. Bra infrastruktur, billiga hotell (kan också fläska på med dyra om du vill) och mycket att se på..

Jag lämnade min 80 000 mean streak på hotellens parkering utan problem och fick bra respons av personal.. Frågade man de i receptionen efter tips på en restaurang som inte var för mycket turist fick man riktigt bra tips med riktigt billiga rätter och goda...

Har annars varit i Tyskland enbart och där är det mycket bra infra men dyrare mycket dyrare... Bara varit i Frankrike, Holland, Belgien med bil och vad jag kommer ihåg var trafiken mycket mycket hårdare där och jag som oftast reser ensam är osäker på om jag skulle välja Frankrike pga. olycksrisken. Oavsett resmål.. Vad vill du se och göra? Utefter det välj ett land o åk.. Är du mer åt planerande hållet.. boka hotell i förväg med lämpliga dagsetapper.. annars kör du tills du blir trött o frågar ev lokalbefolkning om bra hotell...

Budget.. Tyskland med liknande standrad minst 500 kr natten.. Polen 300 kr natten käk 150 kr dag sen vad du nu drar i soppa på långfärd:)

Tider.. Ja du.. jag åke alltid i Maj.. Oftast väldigt torrt och inte för himla varmt... Sist i Polen dock hade jag 25 grader så det blev hett iaf:)

Utrustning.. Ja du... Ett bambuunderställ.. håller dig varm och håller dig torr oavsett temp... annars googla på mc touring i Dalarna de har en väldigt väldigt komplett lista med utrustning.. för mycket prylar så ta bort det du inte känner du behöver..Jag har krasst sett:
underkläder, tshirts ett par nya av varje för varje dag(använda dumpas lägligen i hotellets papperskorg). Jumpabyxor att slappa i på hotelrummet... Civila skor som är allround(svarta) Civila kläder för stan(kvällspilsnern) rakgrejjor så man slipper se ut som en grottbjörn o sen itprylar..Kopior på alla pass, betalkort o körkort, extra nyckel till lås o hojj resten är beroende på vad du vill göra.. tex flådig 5 * restaurang behöver du lite snyggare kläder med dig annars inte...Sist jag drog hade jag alt i en ryggsäck på mig en 60 liter drysack och då hade jag mycket grejjer med mig...

Detta hade jag med mig utrustning
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av Vagabond »

Vi har varit runt lite i Tyskland/Danmark de senaste två åren.
Via den här siten går det att hitta riktigt trevliga och prisvärda övernattningsställen i stora delar av Europa:
http://www.risskov.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hotellpersonalen brukar vara väldigt behjälpliga med att fixa fram bra parkering för hojen. Den tar ju trots allt inte så stor plats så den får ofta husera väl inlåst på hotellets bakgård istället för på den allmänna parkeringen.
*pilot
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av Äventyret »

Tack för tippsen! Det lutar åt Moseldalen/Rhendalen för mig, räknade på milen idag och landar på ca 368 sådanna..
Det utan alla vilsekörningar inräknat :) haha

Ska forska vidare på denna resan, verkar tveksammt om kompisen hakar på. För många mil och för mkt pengar då han bygger hus nu.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av Richaud »

Lycka till o trevlig resa
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av twowheeltours »

Hej!

Grovt mellan tumme och pekfinger så kostar det i Västeuropa ca 1000kr per dygn och i Östeuropa ca 600-700kr per dygn. Det skall täcka bensin, mat, logi och ett och annat inträde till tex museer och slott. Då bor jag på de billigaste hotellen men äter ute, ölkonsumtionen ligger på en ganska låg nivå och körningen blir i snitt ca 30-50 mil per dag.

Varför inte åka i april-maj så att du åker mot vår och sommar eller september-oktober så att du förlänger hösten. Undvik augusti då centrala och södra Europa har semester och korkar igen vägarna och bokar upp hotellen.

Pass, körkort, regbevis och ev grönt kort. Det europeiska sjukförsäkringskortet försäkrar dig om god vård. En bra europakarta, de lokala kartorna köper du på den lokala bensinstationen. Pengar! Rena kalsonger! Många hotell saknar sänglampa så vill du kunna läsa i sängen så är en liten pannlampa guld värd.

Innan jag gifte mig åkte jag nästan alltid ensam. Att få bo på hotell, äta på restaurang samt köra motorcykel är ju bilden av paradiset. Kvällarna kan kännas långa men en promenad runt stan, kolla tv samt läsa de där böckerna du inte har ro att läsa hemma gör även kvällarna trevliga. Händer något med din mc kanske man känner sig utlämnad men det är ju bara att ringa SOS International i Köpenhamn så kommer snart en mekaniker i en liten buss. För mig kostade självrisken på detta 1500kr och funkar både i Kroatien och Ukraina.

hälsningar, Olle Viktorsson
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av Äventyret »

Tjenare Olle & tack för din input!
Är osäker på hur jag ska göra, kom på lite sent att jag var sugen på att harva iväg åt det hållet & det är för sent att ändra semestern nu så vi får se vad som blir av i sommar, men alltid bra med infon!

Mitt största problem är att jag är helt kass på att planera saker i större skala, tar mer dagen som den kommer vilket iof är rätt skönt för det mesta.
Andreas
Don't be a Russian!
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Resetips i Europa för den oinvigde!

Inlägg av twowheeltours »

Semestern är den tid på året då man inte behöver planera så mycket. Kanske är det därför det kallas semester? Jag brukar ha en grundplan när jag lämnar Sverige. Den består av ungefär de länder jag tänkt passera och ungefär vilken väg jag skall åka. På morgonen vet jag sällan var natten kommer att tillbringas och vilka vägar jag skall köra har jag i bästa fall funderat över kvällen innan. De viktigaste sakerna för dig är ju tiden och pengarna så när kassan eller din tid säger 50% är det kanske dags att börja dra sig hemåt. Sedan utvecklar man ju en känsla för vad som är möjligt. Jag från Örebro vet tex att om jag är i Moseldalen så är det nästan omöjligt att köra hem på en dag, två dagar funkar och tre dagar är inga som helst problem även om jag tar några sovmornar.

Testa gärna http://www.viamichelin.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Olle
Skriv svar