Hemmagjord Scottoiler

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Mrblizter
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 11 maj 2006, 09:00
Answers: 0
Ort: Uppsala

Hemmagjord Scottoiler

Inlägg av Mrblizter »

:D Har funderingar på att lösa problemet med kedjesmörjning med någon typ av scottoiler. Är det någon som har någon idé hur man kan tillverka en sådan själv ? :roll: Länkar eller bilder

/ P
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Thomas »

Hej Hej...

Här http://www.ta-deti.de/ta/scott.html finns det lite läsa om olika typer av smörjare.

Du kanske kan få någon ide där om hur att bygga en egen :idea:

Själv har jag en scottoiler på min TA. Hade en på Varaderon också, och jag måste säga jag är väldigt nöjd med den :D

/T
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag delade upp den här tråden i två, hemmagjord i Mek och köpta i Hojtillbehör.

Min första moderering :-)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Inlägg av botte »

Jag har gjort en kedjesmörjare av en gammal 2 dl oljeburk för båtmotorer där jag borrade upp locket så att jag kunde sätta in en smal plastslang som jag köpt på en akvarieaffär.
På akvarieaffären köpte jag ett par ventiler (som man använder för att justera luftmängden med) den ena ventilen annvänds som på och avstängning och den andra justerar jag mängden som skall droppa på kedjan.
I slangen stoppade jag en järntråd, för att kunna bocka den och få en dropppunkt nära drevet, alltiop fästes med buntband, jag har förstås även gjort ett pyttelitet hål i korken så att det det kan komma in luft(fungerar enligt hävertprincipen).
Det var ett provisorium från början men funkar så bra att jag har annvänt detta i över 500 mil och känner mig ganska nöjd, så det får nog bli permanent.
Problemet är att man måste komma ihåg att sätta på och stänga av annordningen.
Jag har försökt att hitta en elektrisk ventil som kann fungera som på och avstängning men inte hittat någon.
Det är aldrig för sent att börja om!
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Jag tänkte också på hur man skulle bygga bäst själv och en dag fick jag syn på farsans gamla motorsåg från 60-talet, med halvautomatisk kedjesmörjning...Man trycker helt enkelt själv fram oljan med en knappmanövrerad pump (ungefär som snaps i gamla förgasare) som ligger i behållaren, antar att den sitter på min TA inom en snar framtid 8)

Finns nog hur många sätt som helst att bygga egen kedjesmörjare på, bara till att rota lite bland prylar man har liggande hemma och ta fram uppfinnarhatten...
Skriv svar