Olika i gaffelbenen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Olika i gaffelbenen

Inlägg av rydde »

Jag och en kompis bytte packboxar på varaderon (2006:a) idag. Det lustiga (tyckte vi) var att det är helt olika inne i höger resp vänster ben. Det vänstra har liksom en stötdämpare i sig men det har inte högra! sks det vara så!?

Och hur ska man göra med oljenivån!!? Ska man gå efter höjden eller millilitrar? Vi fick hälla ur kanske en dl ur vänstra för att få samma nivå. Gjorde vi rätt?

EDIT!!!
Nu har detta utredits och följande gäller alltså för XL1000VA:
Hö ben 538 ml, 103 mm avstånd.
Vä ben 511 ml, 114 mm avstånd.
Nivå helt ihop, utan fjäder.
Gaffelolja 10W

ImageUploadedByTapatalk1404168039.922909.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404168053.139344.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404168077.859962.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av Bønne »

For modellen uden ABS skal der 531 ml i hvert ben, 112 mm fra top og ned til olien, med gaffelbenet i lodret stilling.

For modellen med ABS skal der forskellig mængde olie i hvert gaffelben:

I det højre ben; 538 +/- 2,5 ml, 103 mm fra top.

I det venstre ben; 511 +/- 2,5 ml, 114 mm fra top.

Målet fra toppen af røret og ned til olien er det vigtigste, det skal passe :!:
Afhængig af hvor rengjorte gaffelbenene er, om al den gamle olie er renset ud, kan mængden af olie derfor variere lidt.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av rydde »

Tack Bønne! Får man fråga var du läste de uppgifterna ifrån?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av Bønne »

Bild

*thumb_up*
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av rydde »

Hehe, har nu fått uppgifter från
  • XRV.org's forum
  • Bønne
  • Piteå MC & Motor (rakt och effektivt bemötande)
  • Honda Sverige
och siffrorna verkar stämma. Alltså:

Hö ben 538 ml, 103 mm avstånd.
Vä ben 511 ml, 114 mm avstånd.
Nivå helt ihop, utan fjäder.
Gaffelolja 10W

Kopierar detta till första inlägget så man ser där också.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av Bønne »

For år tilbage anbefalede Haynes (og vist nok også Honda), at bruge ATF-olie
(Automatic Transmission Fluid), i forgaflen. Det har jeg brugt siden, også på
både Varadero´en og Africa Twin´en og det fungerer fint for mig. :D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av V Saarela »

Bra info Bonne/Rydde *thumb_up*

Lite svårt att hitta en bok på nätet på ABS-modellen

.......och Tommy på Pite mc & motor är grym :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olika i gaffelbenen

Inlägg av Fibern »

.......och Tommy på Pite mc & motor är grym
Det kan man lugnt påstå Saarela.... *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar