Delar av lågfartsprovet under prövning

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av JDesign »

Vet inte om ämnet har varit uppe här tidigare, hittade i alla fall inget om det.
Nu när jag håller på att ta mitt kort kändes detta verkligen relevant.
Enligt trafiksportsstyrelsen är lågfartsbanan (där man skall snirkla omkring koner och liknande) är 'onödig' och inte rättvis.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... noverprov/" onclick="window.open(this.href);return false;
För min egen del tycker jag detta är bra, man ska inte känna att man måste lägga ner en massa tid på t.ex trafikskolan bara för att träna krypkörning när man istället kunde träna på t.ex trafikkörning eller dyl.
Visst, det är viktigt att kunna manövrera sitt fordon i låg fart, men inget som borde utvärderas i ett körprov.
Vad tycker folket?
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Ivar »

Krypkörning är färskvara.
Man måste trena jämt vilket man gör endå om man kör mycket i stan.
Tycker vel si så der om det burde värt med på körprovet.
Man setter ned foten endå om det behövs.
Fast det er bra att kunna men bättre sjåför vet jag inte om man blir.
Höghastighetsbanan är mer relevant.
Let's be careful out there
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av EkeröMicke »

Håller helt med dig där Ivar.

Det är bra att öva på och bör vara med i körskolans plnering men kanske inte behövs till den nivå som dagens uppkörning kräver.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av AndersG »

Hej JDesign

Måste säga att det är lite kluvet men kanske är jag lite miljöskadad, då jag jobbade som bilskollärare i tolv år för 17 år sedan.

Trafikverket är egentligen inte så intresserade av krypkörningen i sig. Det de är intresserade av är att göra bedömningar i trafik, av allt, och att kunna motivera eventuella underkännanden på ett sätt som det som aspirant går att ta till sig. Och allt, även krypkörning och all annan mc-hantering är rätt enkel att bedömma på provet i trafik.

Talar vi inlärning behöver fordonshanteringen vara inövad till automatik för att man sedan skall få tid och kraft över att istället hantera sig själv och all annan trafik. Och för att lyckas med det behöver man börja med bland annat krypkörningen. Tydligast blir detta då det handlar om en nybörjare. En hel del av tekniken som behövs vid krypkörning behövs även i hög(re) fart. Hur man sitter och hur man lägger blicken exempelvis. Problemet är att det är mycket svårare att lära sig lägga blicken rätt i högre fart om man inte fått grunden till det i låg fart.

Enligt försäkringsbolagen är tippskador från stillastående och/eller krypfart de vanligaste och därmed de som man betalar ut mest pengar till. Det blir ju visserligen mycket allvarligare om man kraschar med fart men det är trots allt ganska ovanligt, i jämförelse. Men det betyder ju inte att skicklighet i krypkörning behöver vara ett mål i sig. Endast att det är ett verktyg för att klara resten.

Men
Det finns ju inget dubbelkommando, så Trafikverket behöver någon sorts test före trafiken för att bedömma vem man vågar ge sig ut med. Trafikskolorna å sin sida, vill få igenom så många elever som möjligt på så få lektioner som möjligt. (Det är ju nästan det enda sättet att få ett så bra rykte att man får nya elever.) Därför lägger trafikskolorna mest tid och kraft på det som Trafikverket lägger mest provtid och vikt vid. Rätt fegt, men det är få som vill betala för en mc-utbildning. Det man kan tänka sig betala för är ett mc-kort...

Jag tror att det bästa vore att man tränar MYCKET krypkörning och all annan fordonshantering men att Trafikverket INTE lägger en massa på att pröva sådant.

//Anders
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Jokern »

Mycket bra utlägg, a_gra



Skickat från min ajfone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av EkeröMicke »

Mycket bra beskrivet a_gra, det är så mina tankar också går och det var det jag, väldigt kortfattat, menade med min kommentar ovan. :clap
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av JDesign »

Missförstå mig rätt här :)
Jag tycker absolut att man ska träna på krypkörning och hantering av hojjen i låg hastighet, det är självklart.
Dock tycker jag att många gånger det tränas hårdare på konkörning än på t.ex trafiksäkerhet/placering osv. Istället för att skippa lågfarten helt kunde detta behållas men göra det på ett sådant sätt att visar att man har kunskapen i vissa moment och att man inte kan bli kuggad för att man har svårt att köra runt snäva hörnor.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Vagabond »

Eftersom mitt hjärtas ros håller på med sitt mc-kort just nu så har jag förmånen att följa hennes utveckling på nära håll och jag vill påstå att en dag på SMC's Knix-kurs på Lockarp gjorde 100 ggr mer för damens placering, både av sig själv på hojen och hojens placering vid kurvtagning, än vad körgården har gett. Personligen tror jag att det beror på att vid lite mer än bara knapp styrfart så kan man lägga koncentrationen på just de sakerna och behöver inte lägga den på att hålla balansen.

a_gra skrev att: Enligt försäkringsbolagen är tippskador från stillastående och/eller krypfart de vanligaste och därmed de som man betalar ut mest pengar till. Det blir ju visserligen mycket allvarligare om man kraschar med fart men det är trots allt ganska ovanligt, i jämförelse.

Det låter väldigt skrämmande om det skulle vara så att Trafikverket går försäkringsbolagens ärenden istället för att koncentrera sig på att få fram säkra trafikanter.
Att man välter vid stillastående och/eller krypfart beror enligt min erfarenhet på att hojen är för hög och/eller för tung och vilken hoj man kör när man väl har skaffat kort är ingenting som man tränar in på körskolan.
Tvärtom verkar de flesta körskolor köra med BMW - en hoj som är känd för sin låga tyngdpunkt.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Laffe »

Jag vet inte hur det är nu, men när jag tog kortet så var krypen först på körprovet innan man fick ut i trafiken och "köra upp" ( samma nu vad jag vet). En som körde samtidigt som mig klarade krypen men missade i trafiken (en stopplikt). Han fick göra om BÅDE krypen och trafiken. Har man klarat krypen en gång borde väl det räcka kan jag tycka, en del människor blir lätt nervös under ett prov och risken finns ju att man vid omprov är lite övertänd och missar på krypen (som redan godkänts en gång). Tänker jag galet nu eller?


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Stefan »

Jag som aldrig behövde köra upp för hoj kanske inte direkt ska yttra mig :oops:

Men, jag kan nog också tycka att det kan vara liiite väl mycket fokus på lågfartsmanövrar när jag läser om hur det går till numera. Visst, jag köper Anders (och SMC's) synpunkt att du bör kunna hantera knarren i lågfart för att göra detsamma i högre farter, men...

Värstingen var väl när jag läste om att man skulle testas på att leda hojen också :shock: Vet inte om det är borttaget nu, men, jag menar... hur mycket kan man skada om man inte är bra på det :conf: Jag är själv skitfeg med att leda den, sitter helst på den och sparkar mig framåt eller bakåt :oops: Men, att det skulle göra mig mindre duglig att köra den :conf: Njaaa...

Jag tror ju att det finns betydligt vettigare saker att fokusera på i utbildningarna! Trafiksituationer, bromsteknik, läsa trafik, m.m, m.m. Men, det är ju bara jag det :roll:

Jag säger ändå heja *thumb_up* till de yngre som numera kämpar med uppkörningar och prover :clap :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Ivar »

Det dom kollar när man leder hojen är for att kolla at den inte spårar.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Stefan »

OK Ivar... men är inte hojen körskolans :conf: Och deras ansvar? Eller kör man upp på egen hoj? Men, då borde det ju vara bilprovningens ansvar :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Laffe »

@Stefan - man kan välja att köra med egen hoj eller "låna" körskolans hoj.
Till mig sa besiktningsmannen att skälet till att leda hojen var att man kan hamna i en situation där man behöver just leda hojen (trånga p-platser osv) och då vill dom se att man fixar det. Men det var en sträcka om 10 meter med en vä/hö sväng, så det må väl vara hänt. Inget man behöver ödsla tid på körskolan med iaf *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Nordling
50cc
50cc
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 mar 2015, 18:51
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Boxholm

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Nordling »

Jag tog ju körkortet så sent som förra året och va hyggligt nervös för krypen, spände mig och satte ner foten både en och två gånger. Fick göra om den en gång men det gick inget vidare den gången heller. :frust: Jag sa helt ärligt till hon jag körde upp för att jag va skitnervös för just krypdelen. Jag fick köra resten på banan ändå (broms och undanmanöver) och det var ju inga problem så hon sa att hon skulle tänka på det tills alla kört klart (vi var fyra st som körde upp samtidigt).
När alla var klara så sa hon att hon ansåg att vi skulle köra i trafik ändå men att hon kommer testa extra på stadskörning för att se om lågfarten fungerade bra där.
Väl utanför banan så släppte nervositeten helt för då "va det ju bara att köra" tyckte jag. :rock-on
Tyckte att allt gick skitbra med framförhållning och placering och det tyckte nog hon med för hon tyckte jag körde säkert. Fick förtroendet att framföra hoj på allmän väg som hon formulerade sig :clap

Med det sagt så verkar det ju som om krypprovet inte var så avgörande om resten fungerar bra...
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Ivar »

@Stefan

Jag körde upp på Transalpen.
Sa till läraren at det är transan jag kommer att använda i trafiken så han kom hem och hämtade meg när vi hadde körlektioner. *thumb_up*
Det enda jobbiga var att han hadde för seg att sjunga när vi åkte :D
(Anväde alltid intercom)
Let's be careful out there
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av JDesign »

bättre att sjunga än som i höstas när jag o körläraren satt o snörvlade i varandras öron :mrgreen:
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av JDesign »

Så vart det klubbat med start ifrån den 1maj.
Lågfartsprovet består nu enbart av en variant av den röda banan.
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av JDesign »

Glömde att klistra in länken.... *face*
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nytt-korprov-for-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Delar av lågfartsprovet under prövning

Inlägg av Ivar »

Så det blev det "lätta" krypkörningsprovet som får stanna kvar.
Positivt och otippat
Let's be careful out there
Skriv svar