Oljebyte
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte
Först varmkör en liten stund utan att motor och olja blir het. Töm och kolla att motorn inte lutar framåt. Låt det droppa ett bra tag så har du knappast några 3-4 dl kvar. Möjligen 1-1,5.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Oljebyte
Takk for svar, men jag ville gärna haft ur de siste dråparna också. Dock, 1-1,5 dl är ju bättre änn 3-4......
Re: Oljebyte
Då blir det nog till att göra som på gamla goa tiden, byt till en billig och gärna lättflytande/lågviskös olja, kör några minuter på den och tappa ur, sedan nytt filter och nya oljan.
Annars tror jag knappast det gör något med skvätten som är kvar...
Alternativ 2: Ta ner och klyv motrn, kör delarna i tvätten
Annars tror jag knappast det gör något med skvätten som är kvar...
Alternativ 2: Ta ner och klyv motrn, kör delarna i tvätten
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Oljebyte
Är det samma sak på 700:an oxå?
(Jag struntar i den skvätten........)
(Jag struntar i den skvätten........)
Re: Oljebyte
Har faktisk inte en aning Jag har kört servicen på verkstad så länge garantin gäller, så det blir väl i år också. Men, jag har nog aldrig på någon motor brytt mig i att det blir en skvätt kvar (om jag inte ändå ska isär med den), och om du inte har metallspån på oljepluggen, så tror jag nog moderna oljor hanterar det, och att intervallerna mellan byten är satta därefter. På en äldre rova byter man nog oftast olja med tätare intervall än föreskrivet, och då har jag svårt att tro att en kvarvarande liten skvätt kan ha betydelse.
Men... när jag läser igen... 3-4 dl på en 600 Det låter orimligt för mig, den rymde väl totalt inte mer än strax över litern om jag nu minns rätt? Någon dl blir säkert kvar, men knappast så mycket.
Om du har instruktionsbok/manual så bör det ju framgå vad den rymmer vid byte resp. från helt tom motor. Och jag förutsätter ju nu att du även byter filter, där har du ju någon dl också.
Men... när jag läser igen... 3-4 dl på en 600 Det låter orimligt för mig, den rymde väl totalt inte mer än strax över litern om jag nu minns rätt? Någon dl blir säkert kvar, men knappast så mycket.
Om du har instruktionsbok/manual så bör det ju framgå vad den rymmer vid byte resp. från helt tom motor. Och jag förutsätter ju nu att du även byter filter, där har du ju någon dl också.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte
Borde vara det då motorerna är nästan identiska. En som kanske vet är Saarela, om han ser detta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Oljebyte
Jag hittade det här med 4 dl här: http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... byte#p1448" onclick="window.open(this.href);return false;
2,2 l vid enbart oljebyte, 2,4 med filterbyte, 2,8 efter isärtagning. 2,8 minus 2,4 är 0,4......?
2,2 l vid enbart oljebyte, 2,4 med filterbyte, 2,8 efter isärtagning. 2,8 minus 2,4 är 0,4......?
Re: Oljebyte
ja det stämmer säkert, finns en del olja kvar i skrymslen i motorn, t.ex oljepumpen brukar förvara onaturligt mycket olja länge, sen ligger det alltid kvar i bland annat toppen med...
River en del motorer på jobbet (bil) och man blir lika förvånad varje gång hur länge det droppar ut, även om tråg och oljepump är urmonterad så räcker det med att hissa/sänka bilen så börjar det droppa i håret likt förbannat....
Och mc konstruktionen är ju samma som en bil så det är samma där, möjligtvis att det finns mer olja i topparna pga lutningen på cylindrarna.
Men det spelar ingen roll för motorn vid ett oljebyte, det blir sådan liten del som är kvar så smörjningen klaras av ändå utan problem.
River en del motorer på jobbet (bil) och man blir lika förvånad varje gång hur länge det droppar ut, även om tråg och oljepump är urmonterad så räcker det med att hissa/sänka bilen så börjar det droppa i håret likt förbannat....
Och mc konstruktionen är ju samma som en bil så det är samma där, möjligtvis att det finns mer olja i topparna pga lutningen på cylindrarna.
Men det spelar ingen roll för motorn vid ett oljebyte, det blir sådan liten del som är kvar så smörjningen klaras av ändå utan problem.
Re: Oljebyte
Aha... Så fel jag mindes. Ja, då är det säkert 4 dl kvar. Dock tror jag fortfarande att det är av mindre betydelse.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Oljebyte
Jag tror nog oxå att det är av mindre betydelse. Men jag blev förvånad, 4 dl på en så liten motor! Talade med Hondaverkstan i Karlstad och han sa; värmkör motor, hojen ska stå på sidostödet och la ränna et tag. Det som blir kvar är normalt för alla motorar. Case closed
Dock, det finns nog andra åsikter....
Dock, det finns nog andra åsikter....
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte
Bytte idag och lät det rinna ca halvtimmen med både oljeplugg och filter lossade. Fyllde, varmkörde lite, kollade och efterfyllde.
Fick i ca 2,65 - 2,7 liter. Mätt med fulla flaskor och dl-mått. Då låg nivån lite över mitten på stickan.
Fick i ca 2,65 - 2,7 liter. Mätt med fulla flaskor och dl-mått. Då låg nivån lite över mitten på stickan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Oljebyte
I dag bytte jag olja, filter och rengjorde k&n luftfilteret.
Fick fulla på 2,5 liter olja även om instruktionsboken sa 2,3 liter vid filterbyte.
Hoppas jag inte har fyllt på för mycket?!?
Peilpinnen är iallafall ok. Ligger nu straks under övre strek på stickan.
Fick fulla på 2,5 liter olja även om instruktionsboken sa 2,3 liter vid filterbyte.
Hoppas jag inte har fyllt på för mycket?!?
Peilpinnen är iallafall ok. Ligger nu straks under övre strek på stickan.
Let's be careful out there