Är det inte dags så är det inte dags..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Laffe »

Ibland får man en andra chans, men inte jämt så ta det försiktigt på vägarna :hug: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/82631
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Ivar »

Å fy f..
Får rysningar i hela kroppen.
Kör forsiktigt alla.
Man vet alldrig vad som döljar seg bak nesta kurva.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Vagabond »

Jag ska börja med att påpeka att jag naturligtvis tycker att det var skönt att ingen dog! Men...
Det syns ju väldigt tydligt i filmen att brandbilen t o m ligger utanför kantlinjen med högerhjulen. D v s killen på hojen är långt över på fel väghalva.
Den enda slutsats man kan dra av det här är att han körde över sin förmåga.
Sen säger han ju själv att han fick panik och inte tryckte ner hojen utan bromsade rakt fram vilket förmodligen beror på oerfarenhet vilket i sin tur, återigen, innebär att han körde över sin förmåga.
Jag är säkert en ond och otrevlig människa men jag har svårt att tycka synd om honom.

Jag var ute och övningskörde med mitt hjärtas ros förra helgen och plötsligt stod Farbror Blå (eller, faktiskt så var det Tant Blå) där och hade stängt av vägen.
Anledning? En R1a och en Fireblade som gått rakt ut i terränglådan. Enligt Tant Blå så levde i alla fall båda när de blev bortforslade.
Just på det här stället (70-väg) kommer man ut ur ett skogsparti och ca 150 m längre fram gör vägen en 90-gradare in bland en samling hus där det blir 50. Hojarna hade gått rakt fram i kurvan. Tant Blå berättade att det enda bromsspåret blivit uppmätt till 84 meter! :shock:

Om pöbeln nån gång får som de vill och motorcyklar förbjuds eller maximeras till en nivå strax över trimmad moppe så kommer det till stor del att bero på såna här sinnesslöa individer.

Jag vet att jag låter lite talibanisk nu men vi som var med då det begav sig kommer fortfarande ihåg Rapport 13.
Vi vill inte hamna där igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Fibern »

@Vagabond
Jag är nog en hel del av samma åsikt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Ralf-FIN »

Även jag är nog benägen att hålla med Vagabond.

Kommer man över på fel sida eller kör ut i naturen på torr väg så har man helt enkelt kört över sin förmåga.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Laffe »

Alltså - jag är enig med er andra jag oxå, tycker väl som alla andra att han har sig själv att skylla i detta fall.
Men, faktum kvarstår att vi alla kan ha en dag då man inte är riktigt på alerten. En okänd väg där en kurva plötsligt nyper och överraskar, kanske man har kört långt, vätskebrist mm - en uppmaning att ta det lugnt är aldrig missriktad :hug: *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har en liten noja om att det kan ligga lösgrus i innerkurvan och det gäller även korsningar så jag tar det väldigt valdigt på sådana ställen. Är nog lite irriterande för dom som kommer bakifrån, men det skiter jag i.
Senast redigerad av Jan-Olov den fre 26 jun 2015, 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
jan-Olov
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Är det inte dags så är det inte dags..

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo, olyckor är alltid tragiskt och det kan vara fler faktorer det beror på. Men igen, har man kört långt och är trött så då sänker man ju som sagt sin förmåga. Vi hade ju en diskussion i en annan tråd här i vintras angående ämnet. Vad gäller körning på främmande vägar så ska man väl nog dessutom vara extra försiktig.

Men en uppmaning att köra lugnt och säkert är aldrig fel *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar