Efter lite bollplankande med Skye så har jag nu bestämt mig för att inhandla följande olja http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/.
289:-/4l kontra dubbla pengen för tex Motul.
Man får hålla koll på oljenivån samt lyssna på lådan, men den är väl värd att prova iaf.
Håller den 1000 mil så är väl det ok, kan ju byta 2 ggr för vad Motul lr annan olja kostar.
Den kan ju faktiskt funka alldeles utmärkt oxå - och då kan ju fler än jag spara en slant
Återkommer med synpunkter när jag kört ett tag med den
Oljebyte på Black Pearl..
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Oljebyte på Black Pearl..
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte på Black Pearl..
Den duger säkert. Jag har kört med deras halvsyntet sedan jag köpte Rödingen 2009. Inga problem att notera.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 160
- Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
- Hoj: Transalp XL600 -99
- Ort: Lönashult, Alvesta kommun
Re: Oljebyte på Black Pearl..
Vad är att föredra i TA?
Hel eller delsyntet?
Jag har hört att den olja ska vara mycket bra och den uppfyller alla vanligt förekommande standarder.
Hel eller delsyntet?
Jag har hört att den olja ska vara mycket bra och den uppfyller alla vanligt förekommande standarder.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...
David
David
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte på Black Pearl..
Åtminstone tidigare hade mineraloljorna bättre vidhäftning än ett flertal helsyntetare. ett antal mystiska kamaxelhaverier antogs så småningom bero på detta. Jag vet inte med säkerhet om det var så, eller om expertisen kom fram med bevis. Det borde dock vara åtgärdat av oljeindustrin vid det här laget.
Min tanke med delsynteten är bara att om en äldre motor börjar ha lite spel i lager och lite slitna kammar, kanske en vidhäftande olja är att föredra.
Dessutom håller den med råge specarna för olja till våra maskiner.
@Ivaradero
Visst har väl du en tråd här sedan tidigare? Kanske dags sammanfoga med denna då.
Min tanke med delsynteten är bara att om en äldre motor börjar ha lite spel i lager och lite slitna kammar, kanske en vidhäftande olja är att föredra.
Dessutom håller den med råge specarna för olja till våra maskiner.
@Ivaradero
Visst har väl du en tråd här sedan tidigare? Kanske dags sammanfoga med denna då.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Oljebyte på Black Pearl..
Hehe, ja fast jag skulle ju inte blanda in allt möjligt i den tråden...
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Oljebyte på Black Pearl..
Nehej, men under "Universalmek o universalgrejer?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Oljebyte på Black Pearl..
@Fibern - du får fria händer att flytta tråden dit du tycker det passar bäst
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Oljebyte på Black Pearl..
@iVaradero, tror du är helt rätt ute. Man kan ju läsa på olika ställen (även interna källor på BT) att det där är olja från statoil, som "lablats" om och köpts in till lägre priser i stora volymer, därav priset.
Jag kommer att köra den utan att tveka när jag köpt sista helservicen på verkstaden
Jag kommer att köra den utan att tveka när jag köpt sista helservicen på verkstaden
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Oljebyte på Black Pearl..
Jag har drevet några Shell mackor gennom årene.
Ble några kurser om olja.
Helsyntetisk är ALLTID helsyntetisk men derimot skal man akta seg för delsyntetisk.
Där skildrer det mycket mellom olika leverantörer.
Vet att Shell Helix delsyntetisk är blandat 50/50 mellom helsyntetisk och mineralolja.
Men andra merken utan och nevna navn har kansje bara 20% helsyntetisk i en olja dom kallar delsyntetisk. Det gälder flera merken.
Jag tycker det är bra att vara medveten om det.
Vill man åka delsyntetisk av billigare merken tycker jag man köper en helsyntet och en mineral och blandar själv. Då vet man.
Är möyligens ute i fel tråd nu när du vill åka helsyntet men administrator är välkommen till och flytta inlägget i rätt tråd om det är av interesse.
Ble några kurser om olja.
Helsyntetisk är ALLTID helsyntetisk men derimot skal man akta seg för delsyntetisk.
Där skildrer det mycket mellom olika leverantörer.
Vet att Shell Helix delsyntetisk är blandat 50/50 mellom helsyntetisk och mineralolja.
Men andra merken utan och nevna navn har kansje bara 20% helsyntetisk i en olja dom kallar delsyntetisk. Det gälder flera merken.
Jag tycker det är bra att vara medveten om det.
Vill man åka delsyntetisk av billigare merken tycker jag man köper en helsyntet och en mineral och blandar själv. Då vet man.
Är möyligens ute i fel tråd nu när du vill åka helsyntet men administrator är välkommen till och flytta inlägget i rätt tråd om det är av interesse.
Let's be careful out there