Trondheim

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Trondheim

Inlägg av Trelle61 »

Tänkte dra till Trondheim under min nästa ledighet. Då min egen ekonomi är begränsad och kronan är som den är så tänkte jag ta en budget variant som innebär att jag kör i Sverige upp tiill Åre och sen in till Trondheim.
Är inte röven rent för öm fortsätter jag upp till Narvik och sen treriks röset.
Någon som varit i Trondheim och har tips på sevärdheter??
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag var ute på Fröya och Hitra, två stora öar utanför Trondheim 2008. Vackert, hyfsat roliga vägar, och vägen dit från Orkanger var härlig. Inga serpentiner, men fjällnatur blandat med skärgård, typ.
På en av öarna finns en vindkraftpark med ett tjugotal stora snurror på en fjällplatå med en härlig utsikt runtom. Man måste köra förbi en vägbomför att komma upp dit, men det var det värt :)
Karta: http://www.gislink.no/gislink/index.jsp ... 4106416515

Annars tycker jag nog att Trondheimstrakten är ganska intetsägande. Städer besöker jag mest för att handla.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Jag gjorde en resa till trakterna kring Trondheim förra sommaren. Jag snurrade inte så mycket inne i själva stan men hittade många fina vägar runt omkring.

Jag bor själv utanför Östersund och åkte, som du skriver, via Åre och vidare in till Trondheim. Åkte sedan från Trondheim till Tjyvholet :shock: som ligger någon mil väster om Trondheim. Därifrån tog jag färja över till halvön Fosen. Turen heter Flakk-Rörvik. Efter en rundtur på Fosen tog jag färja tillbaka mellan Brekstad-Valset. Åkte därifrån in i Sverige via Rörvik och Funäsdalen. Om man bortser från motorvägen in till Trondheim så tyckte jag att det fanns många fina vägar. Om jag skulle återvända så skulle jag lägga mer tid på en längre tur på Fosen och ta mig längre ut mot havet.
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

I staden Trondheim är väl ändå Nidarosdomen sevärd.
Och det behöver man ju inte vara religiös för att tycka.
Bild[/img]
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Skalman
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 11:44
Answers: 0
Ort: XL 1000 V / Funäsdalen

Funäsdalen

Inlägg av Skalman »

Kör Idre,Funäsdalen,Brekken,Tydal till Trondheim och se riktiga fjäll.( slipper "tråkÅre")Då kan jag erbjuda en soffa i Funäsdalen och ev åka med en bit för att visa mina smultronställen,är jag inte hemma hänger jag ut en nyckel,finns båt och kanot 100m från huset.Har jobbat 20 år på Norska sidan(kör grävmaskin) och bl a varit med och byggt Vindkraftparken på Smöla(68"möller"),blev 3,2Mil vägar i parken :D Hör av Dej så fixar vi det praktiska,ska till Oslo en period i sommar,sen semester hos damen i Hassela och Katrineholm.
Mycket mil blir det,men ack så roligt på min Honda Varadero :D
Skalman
Skalis
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Tjena Skalman. Som du kanske sett i Trollstigen-tråden så åker jag och två polare (bl.a. Botte från forumet) dit i sommar. Närmare bestämt lördagen den 1:a augusti. Och första anhalt blir Grönländarens Wärdshus & vandrarhem på kvällen. Är du i krokarna den aftonen, så kom gärna förbi så kan vi få oss lite körtips Norge av dig.
Anders.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Skalman
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 11:44
Answers: 0
Ort: XL 1000 V / Funäsdalen

Trollstigen

Inlägg av Skalman »

Som kanske nå´n noterat,fick jag åka Trollstigen varje helg förra sommaren till jobbet i Ålesund och åker gärna den vägen varje dag.
Droppa vandrarhemmet och "kinesa" i min kåk i stället,lägg en slant till duschen ( 6kr ),gäller alla Honda Off Road-åkare här på forumet.Gör Funäsdalen till Din / Er bas för utflykter i området.
Jag lever Din Dröm,jag kör Honda Varadero
Skalis
Skalis
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Trollstigen

Inlägg av Fibern »

Skalman skrev:Som kanske nå´n noterat,fick jag åka Trollstigen varje helg förra sommaren till jobbet i Ålesund och åker gärna den vägen varje dag.
Droppa vandrarhemmet och "kinesa" i min kåk i stället,lägg en slant till duschen ( 6kr ),gäller alla Honda Off Road-åkare här på forumet.Gör Funäsdalen till Din / Er bas för utflykter i området.
Jag lever Din Dröm,jag kör Honda Varadero
Skalis
Du har ett pm Skalis.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar