Duger en Transalp 700?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Duger en Transalp 700?

Inlägg av twowheeltours »

Jag tänkte fråga transalpägarna vad ni tycker om era guldklimpar och vad ni använder de till. Jag är ganska nöjd med min tvåhjuliga fordonspark som består av en BMW F800 ST och en Transalp 600 årsmodell -99. BMW för släta fina vägar, klarar tex att transportera mig, hustru och vår packning ända till Italien. Transalpen använder jag för grovjobb tex grusbus och tjälskottsvägar i Berglagen mm. Min BMW har gått drygt 6000 mil så jag kommer nog att behålla henne några år till men sedan funderar jag på om en Transalp 700 skulle duga istället för min BMW. Allt går ju med litet vilja men är det realistiskt att en Transalp 700 klarar att forsla två personer 50+ till Alperna med normal packning? Vi skulle inte ta min Transalp 600 på ett sådant uppdrag, hustrun tycker att dynan är litet för kort och obekväm. Jag har kört Transalp 600 solo på autobahn och det går ju bra såklart men känns en Transalp 700 med skjuts liten bland långtradare och Porschar när vi korsar Tyskland på väg mot Alperna? Vad tror ni Transalpägare som brukar skjutsa? Hur mycket brukar ni lasta och vilket tempo klarar ni av att hålla?
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Jimmy.s »

Du har inte funderat på att testa en Varadero med?
Mycket trevlig att åka på både effektmässigt och touringmässigt, min sambo gillade den hojen riktigt mycket när hon åkte med (även jag), men visst borde det fungera även med transalpen, den är ju dock smidigare och fullt tillräcklig för soloturerna men tror inte den kan mäta sig mot den store kryssaren?

Har dock inga erfarenheter själv om tranalpen men jag har fått för mig att skillnaden är tillräcklig för att föredra en Varadero om man ska vara 2 ofta??
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Ivar »

Jag hadde en xl700 08mod.
Bytte presis till xl1000 07mod.
Ångrar inte byte. När jag hadde passagerare på 700 kändes sadelen liten och jag kom för nära styret.
I Norge och småvägar är transalpen underbar men på transportsträckor o motorväg får den jobba vel hårdt. Saknade 6 väksel för att få ned varvtalet. Du kommer bli jättenöyd med 700 män jag rekomanderer endå att tästa varaderoen innan beslut tas. Du pratar jo om autobahn osv.
Let's be careful out there
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av twowheeltours »

Varadero är en fin cykel, jag har testat både solo och med skjuts och man åker verkligen fint och superbekvämt. Men, jag gillar så små bågar som möjligt med tanke på uppgiften så Varadero är tyvärr inte min kopp te. Annars så hade mitt garage bestått av en stor och en liten XL!
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Jimmy.s »

Förstår vad du menar, var storleken som gjorde att jag gick ner från varaderon med, liten o smidig är trevligt även om min "viffer" inte är jätteliten.

Kan du inte åka till någon handlare och provköra transalpen med frugan?
Det är ju trots allt ni som ska åka på den :)
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av twowheeltours »

Jo, jag kan ju ta med Margareta och testa en Transalp 700 men då får jag ju svaret direkt utan en massa trevligt funderande..
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av twowheeltours »

Jo, jag kan ju ta med Margareta och testa en Transalp 700 men då får jag ju svaret direkt utan en massa trevligt funderande..
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Nysse »

Som Transalp XL700 ägare är mina synpunkter följande.

När jag köpte min begagnad så hade den tidigare ägaren gjort en adapterplatta som är monterad mellan hojen och hållaren för toppväskan.
Adapterplattans uppgift är att flytta hållaren för toppväskan några centimeter bakåt för att ge passageraren mer plats, och det måste jag
säga att det fungerar lysande. Vi har provat med och utan och utan vill sambon inte ha med toppväskan.

Sambon (och jag) upplevde att hojen var "stötig" vid vägskarvar och dylikt. Detta fixade ett byte av bakdämpare fantastiskt bra.

Efter ett byte till Anakee III däck så är den bra på asfalt och utan wobbel i styret.

För att åtgärda turbulensen runt huvudet så har jag investerat i ett justerbart fäste för rutan, se tråden om min hoj.
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=3364

Jag har även bytt luft & buller, tagit bort catalysatorn och monterat en Power Commander inkl. justering.
Så på det stora hela tycker jag att det är en bra och driftsäker hoj som jag gärna skulle ta på längre turer två upp.
Kör jag själv så har jag inget heller att klaga på. Var dock medveten om att på Autobahn så är det nog mer höger än vänster körfält som gäller.
Serendipity
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Ivar »

Jag hadde som mest 120mil på sadelen på min 700 på en dag.
Inga problen fast då var jag själv på hojen.
Jag är dock 192cm lång.
Let's be careful out there
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av twowheeltours »

Då får jag väl lämna det vänstra körfältet, kanske till Margaretas glädje? Jag tänker mig litet lugnare semesterresor än hittills. På bröllopsresan för fem år sedan tog vi oss bla till Dubrovnik på min gamla VFR. Det blev 620 mil på knappt två veckor och tidvis i stark hetta. Jag var mannen som planerade resan och vi är faktiskt fortfarande gifta men mitt förstånd var länge starkt ifrågasatt.
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Nysse »

Grattis @twowheeltours till en accepterande hustru
Serendipity
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Stefan »

Och, @twowheeltours, till ett "mognat" förstånd :D

Själv har jag bakre fotpinnar avlägsnade, min sambo har på ett synnerligen tydligt sätt klargjort sin ståndpunkt vad gäller hojåkande för hennes del *yes* :mrgreen: Men, skulle längre turer två upp varit intressant, då hade jag allt bytt eller kompletterat. Och, som Skye skrev, provkört med henne bakpå, man skall ju gärna trivas ungefär lika länge på hojen båda två *yes*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av twowheeltours »

Mm, jag är nog ganska nöjd med mitt och min hustrus val av livskamrat. Ifjol tex så åkte vi på finsk sightseing med Ralf Nybond (Ralf-Fin) genom Karelen. Sedan så får jag åka runt halva Europa på konserter med Bryan Ferry men det är ju så som det ska va om man har det bra.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Stensi »

Jag är mycket nöjd med min xl700, och har kört långt med och utan passagerare och med mycket packning. Självklart blir den slöare med passagerare och mycket packning, men den sträcker till tycker jag.

6 växlar vore inte fel, men den jobbar fint i 130 på motorvägen. Den känns stabil och bra trots att den är ganska smidig och liten. Sen att vindbrus stör i hastigheter över 120 är en sak jag löser med öronproppar. Vet jag att jag skall åka mycket motorväg, så använder jag dom. Den skulle haft större tank... 17 liter ger den runt 30-36 mils räckvidd beroende på körstil / vikt och hastighet.. Man får planera tankning.

Transalpen är billig att äga också. Billig försäkring och billig att köpa.

Jag har länge kollat på att byta till Varadero, och även provat en nu. Det är en mycket trevlig och fin hoj, men Jag kommer nog inte att göra det ändå.

Om jag byter blir det en Crosstourer för min del, kanske även en Super tenere.... Ja.. Inte Honda! Blev lite kär i Tenere när jag såg den på Skyes fjelltur.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Jan-Olov »

Var rädd om dig, och använd proppar hela tiden, det är mycket lätt att få tinitus och det går inte att ändra på. Jag slarvade första åren så det får jag lida för nu Det är aldrig tyst det fräser och piper. Mycket obehagligt.
jan-Olov
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Duger en Transalp 700?

Inlägg av Nysse »

Öronproppar är ett måste. Tinnitus vill ingen ha. Är det någon som vill ha min?
Serendipity
Skriv svar