Bilder från dagens/veckans tripp!

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av bodensaren »

Lite bilder från dagens utflykt
DSC_0057001.jpg
DSC_0058001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lapp i exil
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Skoogsnisse »

I torsdags åkte jag från Gäddede till Strömsund. Då passade jag på att åka titta på Hällingsåfallet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4llings%C3%A5fallet





När jag satt på vandrarhemmet i Strömsund och tänkte lägga in de här bilderna knackade det på dörren. När jag öppnade dörren så stog Ralf- Fin där blöt och frusen.Han hade åkt från Norge regnet och tänkte tänkte övernatta på samma vandrarhem söm jag.
Nisse
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ivar »

Hehe
Där ser man. Värden är liten.
Fina bilder Nisse
Let's be careful out there
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Skoogsnisse »

När Ralf-Finn åkte Strömsund idag gjorde jag sällskap med honom till Hoting.



I Hoting stannade jag för att titta på Ivars bilmuseum medan Ralf-FIN fortsatte mot färjan till Vasa.
På Ivars bilmuseum fans det mycket att titta på både bilar och nc-





Navstyrning försökte de med redan på 20 talet.



Imorgon åker jag hem men om jag får ont i ryggen igen får jag vell en runda till.
Nisse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Laffe »

Kul att ni råkade på varann så där på slump fina bilder igen Skoogsnisse, och varför nöja sig med ett varv om man har tiden tillgodo


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Skoogsnisse »

Man vet aldrig var haren (Skoognisse) har sin gång.
Nu lämnar jag Strömsund.
Nisse
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja det var ju inte direkt nån trevlig tur där från Grong till Strömsund. När jag kört ca 5 mil och var som högst där uppe i fjällen på norska sidan då det spöregnade, blåste en storm, sikten var nära noll och jag hade 20 mil kvar, då undrade jag verkligen om jag gjort det rätta valet.
Men jag bet ihop och gjorde hela sträckan i ett. Då jag väl var framme och stannade och gick in till en mack i Strömsund så fick jag stå och värma mig i 20 min innan jag slutat skaka så pass att jag kunde hålla i en kaffekopp.
Sen for jag till vandrarhemmet jag bokat på morronen där innan vi startade från Torghatten och då jag kom fram såg jag ju direkt en hoj jag kände.
Hade inte fått nån kod så jag slapp inte in men efter ett telefonsamtal så var det fixat, passade också på att fråga i vilket rum ägaren till hojen bodde i.
Så efter man fått av sig de våta kläderna och tagit en lång varm dusch, så var det riktigt trevligt att sitta resten av kvällen och diskutera med Skoogsnisse *thumb_up*
Som bilden berättar så åts o dracks frukosten tillsammans på macken i Strömsund innan vi fortsatte nästa dag. Svettigt blev det då man kom till sommarvärmen i Umeå för jag hade lagt fyra lager med kläder under jackan då vi startade för då var temperaturen bara +8 grader.
Kände ju att jag frusit tillräckligt då :?
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Nastycrew
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 jun 2015, 01:00
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-03
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Nastycrew »

Tack för turen, Skoogsnisse! De var jag som åkte den svarta transalpen idag med BMW-Klubben!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Skoogsnisse »

@Nastycrew. Det är trevligt att träffa nya XL-medlemmar och jag antar att vi träffas fler tisdagar.



Tisdagsturen är igentligen inte BMW klubbens tur. Den har funnits långt före BMW kom med.
Tisdagsturen åker vi varje tisdag hela säsongen.
Nisse
Nordling
50cc
50cc
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 mar 2015, 18:51
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Boxholm

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Nordling »

Tog en liten tredagarstur till Öland där jag såg norra och södra udden samt campade på ett nästan folktomt Böda.. märks att säsongen där är slut men jag slapp ju eventuella köer.. :-)

redo att ge mig av
Bild

Emils snikkeboa som jag va tvungen att stanna och titta på vägen
Bild

Böda camping där jag hamnade bredvid en glad HD fantast som just kom ifrån träff på Fårö.
Bild

Folktomt på stranden (nästan)
Bild

norra udden
Bild

Nästan bilfritt hela dagen...
Bild

Södra udden.
Bild

utsikten från degerhamn där jag campade andra natten
Bild

Alltså är det nånting en Varadero kan så är det att bara tuffa på. Körde ca 30mil om dagen och kunde säkert kört längre. Inget jämfört med er Ironbuttare men för mig är det längre än jag är van vid i alla fall :-)
Nånting som störde mig var dock att det verkade bara finnas 95 oktan på hela Öland och då går inte min Varadero helt rent när man ligger på rulle...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ivar »

Mycket fina bilder @Norling
Planen var att ta seg ner dit i sommar med hojen.
Givetvis sket det seg :cry: så jag får göra ett nytt forsök nästa år.
Har alldrig varit der men det ser väldigt fint ut.
Let's be careful out there
Nordling
50cc
50cc
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 mar 2015, 18:51
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Boxholm

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Nordling »

Passa på att öva lite vilsekörning i skogen söder om Byxelkrok då. Som gjort för att utforskas av äventyrshojjar och rätt vad det är så har man hittat en järnåldersby.. :)
När man tröttnar kan man ta en av de spikraka vägarna tillbaka till civilisationen (stora vägen..). Nästa gång jag åker till öland ska jag nog ha sälsskap av någon så det inte blir så tyst, alternativt åka när inte det mesta är stängt eller avbefolkat.. :? :oops:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Tog idag (liksom i går och förra helgen i den sommar vi plötsligt fått) en liten tur runt i närområdet. I runda slängar en triangel runt Östervåla och Heby och hem igen, inget större äventyr, men trevligt i solen *thumb_up*

Men, först ner och tanka, och då kunde jag inte låta bli att ta en bild på något som gör mig förbannad :ffs

Vägen jag bor vid är traktens absolut mest populära hojväg på kanske 10-15 km upp till Örsundsbro. Jag bor då i andra änden av den, och har i bilden stannat just innan Enköpingsvägen. Som synes kommer nästan all trafik från vänster i bild och svänger in mot mig och Örsundsbro. Sådana här dagar är det massor av hojar som tar just denna väg under sin tur.

För andra året i rad ser det nu ut så här :frust: :ffs

Bild

Visst, stödkanter behövs säkert, men just här i hörnet bara VRÄKER de på grus i kanten, väl över asfaltens nivå. Och nu är det två helger sedan, och det lär ligga kvar tills regn och bilar spolar bort eländet. Man undrar ju vad *fläkt* som är fel med väghållaren eller dennes entreprenör *face*

Nå väl, efter tankning vänder jag kosan upp mot Östervåla. Hann ta en bild mitt i skörden av hur många åkrar häromkring sett ut på sista tiden.

Bild

Min gissning är väl rejäla skurar av slagregn/hagel, men jag vet inte. En som var oskördad i går, och jag hade i åtanke för en bild idag, hade så klart skördats innan jag hann dit, men den såg inte klok ut, breda "spår" av nerslagen gröda, mellan det smala ränder av stående gröda, som ibland övergick till spridda tussar :conf: Det såg inte klokt ut :D

Stannade för en bensträckare i Östervåla och reflekterade lite över att nästan varje ort av någon storlek tydligen behöver ha någon form av slogan eller benämning. Gysingevägen (272) upp kallar sig "Tidernas väg", och Östervåla kör med "Stolsriket". Ortens centrala symbol :D

Bild

Sedan blev det ingen fotopaus på ett tag, vägen mellan Östervåla och Heby, Huddungevägen, är bara så skön att köra i två partier så man vill inte stanna.

Från Heby stack jag sedan hemåt igen, men kunde inte låta bli att stanna på detta ställe igen.

Bild

Jag tycker det är fint där.

Bild

En lite kul grej är att strax innan det bästa partiet på Huddungevägen, kommer jag i fatt en snubbe som putterkör på en Dominator. Men, med tanke på det parti som väntar mig, vill jag gärna välja tempo själv, så jag kör om honom.

Efter några kilometer, rullar jag ut på sista tråkiga biten mot Heby, men kommer plötsligt på att "visst tusan, jag borde tagit vänster för c:a 1 km sedan och fått en liten rolig bit till Morgongåva. Tänkt och gjort, jag vänder och tar den vägen i stället och efter bara ett litet tag är jag i fatt samma snubbe igen :D Nåväl, på den här delen tar jag det piano och håller mig bakom honom. Men, sedan kommer en lång tråkig och bred raka ner till gåvan, så då drar jag på och förbi igen, morsar över axeln åt honom. Vidare ner på välkända vägar, tills jag som sagt stannar till vid Ytterkvarn. Bäst jag står där och sträcker på benen, vem kommer puttrandes då :D

Vi morsar på varann, och ser jag rätt så flinar han lika brett som jag :mrgreen:

Sedan skildes våra vägar, jag drog ner till Enköping för att handla lite till kvällen. Men, jag undrar jag, om jag tagit min vanliga väg hemåt igen, om jag inte sett honom igen *visslar*

Gött i alla fall att vi till sist fick en skvätt sommar till, det behövdes *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ivar »

@Stefan

Vi borde dra igång en runda igen.
Roliga väger där du bor och med nya forummedlemmar så kansje vi kan få ihop en gäng innan höst och rägnväder kommer

Ser ut som du har nyttat dagen till fyllo.
Fina bilder o rolig berettelse
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

@Ivar, jag tar gärna en runda igen till hösten, vi hade det ju trevligt senaste gångerna *thumb_up*

Jag drar igång en planering och lägger ut ett förslag, det vore kanonkul om vi kan bli ett litet gäng.

@Skye, tack för rättelsen, gott att du ser det så :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ivar »

@Skye
Haha den bjuder jag på.
Inte alltid lika lätt för en Nordmann att skriva på Svenska.
Fast man vet jo alldrig. Jag kansje skrev rätt endå :shock: :shock: :frust:
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Jokern »

@Stefan:
Finns det våfflor på din tilltänkta runda????


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

@SKye, ja rapporteringen är gjord, och dessutom, ta mig skam, en ilsken insändare i lokalblaskan :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

@Jokern, det skall väl gå att ordna, gottegris där :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ralf-FIN »

@Stefan
Grann runda 8)

Är det våfflor på gång?? Var, var, när när??? *virrig* :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar