Funkar Transalp för långa förare?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
tommy67
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 12:08
Answers: 0

Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av tommy67 »

Hej på er. Kollar runt lite efter Beg TA. Har ännu inte provkört någon, men tycker den verkar intressant för mig.
Jag är 188 cm lång. Finns det någon av er där ute som åker TA och är "lång" som mig, och inte tycker det känns som att ha en minibike mellan benen ? Tittar på en 00 och framåt, föresten. Några tips att komma med ?

M.v.h

Tommy
domino
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 17:35
Answers: 0
Ort: björketorp

Re: Beg Transalp

Inlägg av domino »

hej,jag är 181 lång,har köpt en ta 650 2005,tycker att den passar kannon,lycka till med köpet,innan våren pga priser,ha de
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Beg Transalp

Inlägg av Tramsvalp »

TA650 har inskärningar för knäna i tanken som sitter för lågt för långa förare. Det går nog att leva med om man gillar hojen i övrigt. Jag är 180cm och knäna får lagom plats. Det hänger förstås på benlängden.
Många sätter på styrhöjare. 25mm funkar utan större problem.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
tommy67
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 12:08
Answers: 0

Re: Beg Transalp

Inlägg av tommy67 »

Tack för svaren.

Jag har i allafall provsuttit på firma, men det går inte att jämföra att åka 15 mil i sträck. Verkar som inte ni har problem i allafall med längden. Annars skiljer det ganska mycket mellan årsmodell 99 och 00 har jag läst. Men vet inte riktigt vad som skiljer, är det 50 cm3 mer motor bla ?

Jag hade tänkt att åka 80 % landsväg, om jag hitter någon till rätt pris innan våren kommer.
Kommer att åka själv, om inte tjejen följer med någon liten helgtripp. Hur går det att skjutsa på den, räcker motorn till.
Vet att det inte är någon racer, men antar att man kommer framåt i allafall.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Beg Transalp

Inlägg av GeCe † »

tommy67 skrev:Tack för svaren.

Jag har i allafall provsuttit på firma, men det går inte att jämföra att åka 15 mil i sträck. Verkar som inte ni har problem i allafall med längden. Annars skiljer det ganska mycket mellan årsmodell 99 och 00 har jag läst. Men vet inte riktigt vad som skiljer, är det 50 cm3 mer motor bla ?

Jag hade tänkt att åka 80 % landsväg, om jag hitter någon till rätt pris innan våren kommer.
Kommer att åka själv, om inte tjejen följer med någon liten helgtripp. Hur går det att skjutsa på den, räcker motorn till.
Vet att det inte är någon racer, men antar att man kommer framåt i allafall.

Visst går det bra att skjutsa på hojen inga problem, om man inte för bråttom förstås för det är ju som du själv konstaterat ingen racingmaskin.
Honda skrev själv att den nya Transan som kom -00 att var en helt ny Transalp. Det är nog en hel del som är ombyggt när det gäller karossen som blev lite mer landsvägsanpassad för touring och då tänker jag på sadel, tank och framkåpor som är väl det som syns och märks mest. Den gamla 600 cc har en tank där skålningen för knän inte är lika markerade och en smalare sadel. Sen är det en hel del som är ombyggt som inte direkt syns som justerbar bakdämpare, länksystem och ljudämparsystem bl.a.
Själv upplever jag den gamla 600 cc som smidigare och mer offroad-liknande än den nya 650 cc.
Motorn är en aning uppdaterad med större cylinderdiameter som gjorde c.a 50 cc och några Hk till och en liten förändring i vridmomentkurvan.
Du kan kolla själv här http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _1599.aspx och gå vidare till modellarkiv så hittar du gamla offroadmodeller.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
tommy67
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 12:08
Answers: 0

Re: Beg Transalp

Inlägg av tommy67 »

Tack för tips och länk. Bara att plugga på historiken, så man vet ungefär hur den sett ut. :lol:
Tänk vad härligt att ge sig ut på vägarna, men just nu ser det inte så inbjudande ut med många minus och snö.
Visst det finns dubbdäck och kläder, men föredrar nog plusgrader och kanske lite sol... :P
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Re: Beg Transalp

Inlägg av Larsa »

Jag är 187cm och sitter bra på min TA-05. Har gjort dagsetapper på 70mil så visst går det att köra långt utan att dö av kramp. Lite stel blir man men inget som är olidligt. Däremot tycker jag min TA är dålig när man skjutsar. Den reser sig och turbulensen blir helt fel. Nu är jag ingen lättviktare och inte min medpassagerare heller. Så jag tittar faktiskt på en Varadero just agående detta. Har för övrigt bytt framruta till en MRA med 'flärp' för att minska turbullensen runt huvudet, det blir inte knäpptyst men klart mycket bättre än den förhöjda Honda original ruta jag hade innan (se min bild).
tommy67
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 12:08
Answers: 0

Re: Beg Transalp

Inlägg av tommy67 »

Tack för inlägget Larsa. Om jag ska skjutsa med den, så åker jag inga längre sträckor. Passageraren får hålla ut den lilla biten, om de vill sitta bakpå. Verkar inte vara något problem med längden eller då. Näe...lite plusgrader och bort med snön.
Då börjar det att kittla i mc tarmen :wink:

P.s Snygg bild
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Re: Beg Transalp

Inlägg av Ekman »

Köp du en Transalp :wink:. Jag har en gammal 92:a som jag är jätte nöjd med! Bra allround cykel o pålitlig. Går att skjutsa på. Ingen racer men räcker fint för små äventyr :D. Min står i varmgarage nu. Längtar tills det blir vår! Men nu under vintern så kör jag min andra hoj. En Husqvarna enduro med fulldubbade däck :twisted:. Kul men saknar Transalpen... :(
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Beg Transalp

Inlägg av Stefan »

Tjenare Tommy

Jag har en TA -99 som ev. kan vara/bli till salu. Jag är 196 cm, och största anledningen till att jag köpte den, var nog att efter ett antal provkörningar, kände jag att den satt jag som folk på. Däremot kan väl kanske originalsadeln vara så där, men en Airhawk (hette den väl, ligger lååångt inne i en garderob just nu) fixade till den biten. Så nog kan jag tycka att TA funkar helt OK om man är lång. Skjutsat har jag aldrig gjort på den, så det kan jag inte uttala mig om, men nog tycker jag att den drar iväg nog för att jag skall bli nöjd :P
Det finns en del nybytt och tillagt på den. Jag finns mellan Bålsta och Enköping, vill du surra vidare kan vi ju ta det per PM och mejl.
Mvh /Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
tommy67
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 12:08
Answers: 0

Re: Beg Transalp

Inlägg av tommy67 »

Låter bra att även långa kan äga en Ta. Tack för erbjudandet Stefan, men söker efter något nyare årsmodell. (01-03)
Köpte nya Bike, eller var det Mc nytt. Där testade dom nya TA:n tillsammans med sina kompisar. Nackdelen med Ta:n tyckte dom var sittställningen. Har man en gång satt sig ner så sitter man där. Men testet var offroad baserat, och de tyckte sittställningen inte inbjöd till "aktiv körning" som de skrev. Något som har erfarenhet av detta, då på äldre modellerna runt 00 och framåt.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Beg Transalp

Inlägg av botte »

Jag är 190 cm lång och väger en bit över hundra. Hojen (-94 tror jag) passar mig utmärkt speciellt sedan jag gjorde om sadeln så att den blev planare så att man kan variera sittplatsen bättre. Tidigare försökte jag sitta längre bak med följd att jag gled fram i den djupare delen vilket sträkte kläderna vid en vital kroppsdel, det var inte var skönt.
Det är aldrig för sent att börja om!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Beg Transalp

Inlägg av Olle Å »

Har nu kört en TA 93:a i ca ett år, även i vintras med dubbdäck. Tycker att hojen är kapabel till det mesta. Långa dagsetapper på ca 100 mil är inga problem. Är ca 178 lång. Har monterat styrhöjae vilket gör att jag lätt kan stå och köra, vilket ju är bra om baken börjar bli lite stel. Går jättebra att köra stående även på rullgrus och om det är spårigt. Verkar som om effekten i de äldre 600cc är ungefär samma som 650.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Hoke
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 15:51
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av Hoke »

Är det någon som vet benämningen eller om någon har en hög sade till salu till Transalp 650 2000- ?
Jag har bestämt för mig att det fanns både en högre och lägre sadel till denna modell.

Anledningen är att jag som är 185 tycker att benvinkeln blir lite för skarp på 650:in med originalsadeln.
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Re: Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av Olle Åberg »

Montera styrhöjare och ta bort klädseln på dynan och lägg ett stycke hårt skumgummi närmast stommen. Köp en lagom stor bit material av en tapetserare. Låna en tryckluftdriven häftpistol och häfta fast. Kan också gå med en kraftig manuell klamrare. Då kan du ju lätt höja sitsen. Skulle tro att 3-4 cm räcker. Du skall ju kunna nå ner till marken också. :rock-on
Själv gjorde jag tvärtom och tog bort några cm skumgummi.
En annan grej med äldre TA är ju att dynan blir nersutten och bildar nästan en grop varvid byxorna börjar strama vikålket är otrevligt spec vig långkörning. :oops:
Gör då så här. Lossa klädseln på den främre halvan. ( pilla med en skruvmejsel) Skär ner några cm av det gamla skumgummit och ersätt det med en bit nytt eller skär ner något och försök få tag i en bit Gelpad och lägg dit. :clap :clap *pilot
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av Vagabond »

Vad jag vet så är det den "höga" sadeln som är original och sedan finns det en lägre som tillval/tillbehör.
Om det finns en ännu högre sadel som tillbehör så är det inget jag sett nånstans, men det innebär ju inte att det inte finns...
De flesta TA650 som jag sett har den lägre sadeln.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Hoke
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 15:51
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av Hoke »

Testade en Xl650V idag med vad jag misstänker är originalsadeln och det fungerade mycket bättre än de tidigare jag provat, så de hade nog den låga salden..
Nu blev det istället trångt för knän i tankurgröpningen + att just denna kändes slöare än de tidigare.. Hmm..
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av Laffe »

Hej @Hoke!
Nu vet inte jag om du redan har en TA eller om du är ute och letar hoj. Om du står i begrepp att köpa hoj och har svårt att hitta en TA som passar i storlek/bekvämlighet så prova storebror Varadero. Därmed absolut inte sagt att transan är obekväm på något vis, utan tänkte rent storleksmässigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Hoke
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 04 jul 2006, 15:51
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Funkar Transalp för långa förare?

Inlägg av Hoke »

Jo, jag ligger precis i valet mellan dessa. Det är samma pengar för motsvarande årsmodeller.
Egentligen kanske en Africa Twin igen skulle vara det bättre valet i denna kategori, men prisbilden för dessa är ju nästan det dubbla (iof blir i princip inga sålda heller...).
Fördelen med Affen är den även fungerar som grushoj, å andra sidan fick Transalpen vägfjädring när den blev 650 och det är främst där den är tänkt att användas = bra.
Skriv svar