Val av motorskyddsplåt

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Val av motorskyddsplåt

Inlägg av cub »

Jag ska ut på resa i sommar och tänkte köpa en motorskyddsplåt, troligen från Touratech. De har två varianter, en mindre och en större.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hon ... 190-0.html

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hon ... 192-0.html

Den större är mer rejäl under men då man samtidigt tar bort den gråa plastkåpan så tycker jag att andra delar av motorn istället får sämre skydd. Vad tror ni? Prismässigt så känns som jag lika gärna kan köpa den större på en gång för den lilla var inte direkt mycket billigare. Men jag velar dels med det estetiska och dels att motorn känns oskyddad från sidorna mot stenskott.
Jag kommer i stort sett bara köra asfalt och kanske nån enstaka grusväg här och där (men jag är för kass och vurpar för ofta på grus så den får hållas borta än på några år).
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Otålig som jag är så la jag min beställning idag. Jag kommer själv att utvärdera Touratechs lilla hasplåt till att börja med.

Under mina efterforskningar hittade jag även SW Motechs hasplåt som ser riktigt bra ut. http://www.mo-tech.de/produkt/index.php ... ken_id=438
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Idag fick jag den lilla motorskyddsplåten. Den skulle fästas med tre skruvar. Pga minimalt korta skruvar och sorglig passform så tog det 2-3 timmar. Jag höll inte så noga koll men ska det verkligen vara så här? Jag är inte helt tappad bakom en vagn men när det är så hijedumej slit för att få dit de till synes enkla extrautrustningarna undrar jag om man verkligen ska köpa till nåt överhuvudtaget.....hur taskig precision kan man ha när man designar prylar för motorcyklar?

Jag köpte även en rejält dyr tankväska och hur bra passade fästena till den? Japp, uruselt. Dessutom krävde de att tre blaffor kardborre skulle klistras fast på tanken! Så här i efterhand hade jag nog kört med min gamla Lidl-väska.

Jag bävar inför motorbågarna som var restnoterade... :x
OlleL
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 27 jun 2009, 13:20
Answers: 0
Hoj: XL 700
Ort: Vingrau, Frankrike

Inlägg av OlleL »

Jag har också en 700:a. Motorbågarna från Touratech ligger fortfarande på hyllan och väntar. Instruktionerna är på tyska så jag håller på att översätta. Köpte även bagagehållare som ger lite bättre fästen för spännremmar för packrullen. Instruktionerna är konstiga och än har jag inte fattat hur de menar... Väskhållarna från Givi var däremot lättmonterade och hade bra passform. Jag tycker nog Touratech borde kunna se över sina monteringspapper så att de går att begripa. Och tyska är inte så många som behärskar på den svenska marknaden. Gnäll-gnäll.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jo, jag ringde också och frågade om det verkligen inte fanns instruktioner på engelska eller svenska. De tyska är ändå tryckta april 2008. Någon borde ha hunnit översätta dem sedan dess. Jag böjrade översätta en del med Google men gav snabbt upp då det blev än mer förvirrat. :D

Bilderna lämnade även dem en hel del att önska. Låter bra med Givi, jag får kanske satsa mer på deras grejer i framtiden.
dumdumboy
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 05 aug 2009, 22:47
Answers: 0
Ort: Transalp/Undersåker

Översättning

Inlägg av dumdumboy »

Skicka den till mig så ska jag översätta den åt dig. Ich spreche Deutsch.
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Re: Översättning

Inlägg av Sven-Olof »

Det finns ju översättningsprogram....funkar de tro, kanske lite svårt med tekniska termer :?:
http://translate.google.se/translate_t?sl=sv&tl=en#
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Tack tack, men jag lyckades få dit allt med lite jävlaranamma..tyska eller inte..;)

Jag började översätta en del med Google, men som sagt det blev ganska lustiga resultat.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

När jag skulle montera mina Givi väskhållare så tyckte jag först att passformen var usel. Men med en skruv i taget, inskruvad ett par varv bara, så lirkade sig bitarna på plats riktigt fint.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar