Senegal April -16

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Senegal April -16

Inlägg av Jackiie »

I fredags fick jag idén om att motorcykla till Senegal via Marocko-Västsahara-Mauretanien, och vid närmare undersökning kanske det blir en tripp in i Gambia också (Säkerhetsläge helt OK, ingen kostnad för visum)!

Tiden jag tänkt lägga är någonstans mellan 3-6 veckor, med gissning åt närmre 6. Fick godkänt ledigt från jobbet i söndags, och har hittills beställt centralstöd och en förhoppningsvis bättre vindruta (MRA Vario screen)! En starkare tuta och en hållare för min mobil (GPS) är saker jag tänkte kolla på härnäst, annars är det väl en "nyservice" med oljebyte och check på det allting som gäller innan jag drar. Jag har besiktning 5 april, så tänkte sticka direkt efter detta.

Nedvägen tror jag blir ganska så snabb, då jag inte har så stort intresse av Europa just nu, så jag istället kan lägga tid i Marocko och nedåt. Lite äventyrligare så än systemen en är van vid!

I övrigt finns inte så mycket att säga för sekunden! Enda riktiga visumkostnaden verkar vara Mauretanien, cirkus 1000-1500 kronor för ett multi-entry, och sedan lokala försäkringskostnader på det.

Därefter bör jag även provpacka. Jag har kanske en möjlighet att få med allt jag behöver i topbox, tankväskan och fästa en ryggsäck framför topboxen. Därmed håller jag mig åtminstone ganska smal. Alternativet är att skippa topboxen och endast ha sidoväskorna, vilket delvis verkar vara bättre för styrning och tyngdpunkt, men "jobbigt" i och med bredden.

Tar gärna emot input om allt!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Senegal April -16

Inlägg av Ralf-FIN »

Har ju rört mig en hel del i området jag i och med jobbet.

Gambia, Senegal och Marocco är nog säkra (med afrikanska mått mätt)

Mauretanien bör undvikas och i Väst-Sahara är det att rekommendera att du håller kusten.

Finns säkert mer att berätta, men detta som grundtips.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Senegal April -16

Inlägg av Jackiie »

Mauretanien verkar vara safe så länge jag även där håller mig till kusten. Dels enligt många tidigare reseberättelser (i huvudsak motorcykel, men även bil) samt det jag tidigare lyckats få fram av franska UD (oroligheter inåt landet, okej vid kusten). Märker dock även om läget förändrats när jag närmar mig, vad lokalbefolkningen säger o.s.v.
Är dock medveten om den kidnappningsrisk som existerar, om än liten. Likaså att Senegal söder om Gambia är skitdumt.

Mitt största problem just nu är att hitta en hasplåt som passar...
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Senegal April -16

Inlägg av Ralf-FIN »

Nå det är lugnt då om det är ditt största problem :wink:

Som du skriver så är det en bra strategi att försöka ha kontakt med lokalbefolkningen efter vägen, för förhållandena kan ju skifta ganska snabbt då det gäller dehär områdena.
Ett område som har varit lugnt och säkert kan nästa vecka vara oroligt och farligt, det är ganska typiskt för dendär landsändan.

Har själv blivit rånad på ett av de säkraste ställena i Senegal, så allt är nog relativt. Sunt förnuft, låg profil och en hälsosam försiktighet kommer man ganska långt med.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Senegal April -16

Inlägg av Jackiie »

Mjo, att bli rånad kan en bli ganska enkelt här hemma också, utan förnuft!

Har för mig att Marocko blev lite oroligt under 2015, inte alls långt efter att jag varit där, så därför är jag även beredd på att vara flexibel. Skippa ett land och ta ett annat, eller i absolut värsta fall, hålla mig till Europa.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Senegal April -16

Inlägg av Stefan »

Det där sista låter för mig synnerligen klokt, vara flexibel och beredd att ändra resplaner på kort varsel om varningstecknen dyker upp starkt nog. Har du turen att träffa andra resenärer i motsatt riktning, lär du ju ha en riktigt bra källa för information.

Återigen, all lycka på resan önskar jag, och ser fram mot en "ride report" efteråt *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Senegal April -16

Inlägg av Jackiie »

Det ska jag! Vet sedan tidigare resor att det ändå inte blir som planerat (Förrförra resan hamnade jag på fel kontinent...), och att jag inte ens tycker om planering på vad jag ska göra/när jag ska var.

Kommer nog uppdatera bloggen under tiden också, så får folk något att följa för de som vill det. ;)
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Senegal April -16

Inlägg av Nysse »

Hej @Jackiie och välkommen.
Jag följer en reseberättelse på advrider.com "Around the World Ed-Venn-ture, the next 800 days". Författaren har b.la. gjort den resa som du tänker på (tror jag).
Följ denna länk så hittar du säkert något matnyttigt. http://advrider.com/index.php?threads/a ... 7/page-249

Vad har du för adress till din blogg?
Serendipity
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Re: Senegal April -16

Inlägg av Jackiie »

Hej Nysse!
Läser igenom den länken, tack!

Jag har http://gonebiking.se/.
Skapade för första gången bloggen när jag skulle på cykelresa, men det har blivit min reseblogg!
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Senegal April -16

Inlägg av Stensi »

Spännande läsning din blogg. Tack! :)
Skriv svar