Tips för 6 dagar i Alperne

Allmänt snack om resor
anders
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 aug 2006, 22:02
Answers: 0
Ort: Vikarbyn 650-05

Tips för 6 dagar i Alperne

Inlägg av anders »

Som jag på annat ställe på Forumet berättat återvände jag från en fantastisk resa i Alperna förra helgen. Jag tycker den rutt vi valde var så bra så jag vill inte undanhålla den för andra TA och Varadero vänner. Efter 2dgr sträckkörning genom Sverige och Tyskland startade vi från Bad Tölz några mil söder om München. Snabbaste och kortaste vägen är numera via Berlin, mkt mindre trafik än den gamla vägen över Hannover och dessutom c:a 3 mil kortare.

Dag 1 Bad Tölz-->Miesbach--> höger väg 307 över första passet Oberaudorf-->väg 172 mot Reit im Winkel-->väg 305 Bad Reichenhall och därefter samma väg mot Berchtesgaden där vi stannade ett tag och fick känna på historiens vingslag. Retur väg 305 till väg 312 till Lofer och vidare väg 311 till Zell am See. Redan denna första dag fick vi känna på Alpkörning genom 4 pass.

Dag 2 Ut ur Zell am See mot Grossglockner där det hade snöat dagen innan, men nu var det OK att åka även för MC. Här fick vi betala 18:- EUR
för att köra över passet.Därefter genom Heiligenblut väg 107 till Lienz där vi tog väg 100 Till Tessenberg svängde vä in på väg 111 genom Lesachtal. Detta efter rekommendation av några lokala MC-åkare, och det visade sig vara ett gott tips, för här blev det mycket kurvåka. I Kötschach-Mauten där vi tog höger väg 110 över Plöckenpass mot Tolmezo. Därefter blev det väg 52 mot Ampezzo där det var dags för övernattning.

Dag 3 Mot Pso d. Mauria och ansluter till väg 51 mot Cosrtina d´Ampezzo. Därefter väg 48 över Pso di Falzarego och vidare Pso Pordoi mot Predazzo därifrån mot Ora. Från Ora tog vi väg 12 --> Bolzano och därifrån väg 42 över Pso di Mendola och vidare till Pso di Tonale. Denna dag blev det 7 pass.

Dag 4 I Ponte di Legno tog vi till hö väg 300 över Pso di Gavia till Bormio. Detta var den smalaste väg vi körde, här kunde inte 2 bilar mötas, men beläggningen var fin och kurvorna underbara. I Bormio tog vi väg 38 över Pso dello Stelvio Till Schluderns och fortsatte mot Silandro och Merano. I Merano valde vi väg 44 mot Timmelsjoch och Sölden. Efter att ha åkt över passet fick man betala 12:- EUR, och här gällde endast CASH. Vi åkte vidare mot Oetz och till Imst.

Dag 5 Mot Landeck där vi tog väg 197 över S:t Anton till Arlberg och sedan höger väg 198 över Flexenpass till Zürs och Lech. Sedan vänster väg 200 över Hochtannbergpass mot Dornbirn. Innan Dornbirn tar vi höger väg 190 mot Bregenz--> Lindau. En kort bit Autobahn till avfart Lindenberg och övernattar i Lindenberg. Strax efter avfarten är vägen som en dröm, med fantastiska kurvor och en beläggning som ett salsgolv, sådant man bara kan drömma om hemma.

Dag 6 Väg 308 --> Immenstadt. Höger --> Sonthofen och därefter vidare väg 308 över Oberjochpass. På österrikiska sidan heter vägen 199. Över Gaichtpass till Reutte. Därifrån väg 314 mot Lerrmoos och följer vägen över Fernpass till väg 189mot Telfs. I Telfs tar vi en liten väg till Seeefeld och därefter väg 177 --> Scharnitzpass Till Garmisch. På tyska sidan heter den väg 2 och snart är vi tillbaka där vi startade.

Den här vägbeskrivningen resulterade i 180 mil på nästan uteslutande kurviga vägar och vi åkte över knappt 30 pass. Varje dag blev det ungefär 30 mil, och ingen övernattning kostade över 30:-EUR för enkelrummet inkl.frukost. Dubbelrum var ngt billigare per. person.

Denna beskrivning är tänkt att man skall kunna använda som road-book och jag har därför utelämnat det mesta av alla vackra vyer och turistinslag.

För att få ut mesta möjliga av resan bör man ha en karta i skala 1:450.000, då man först i den skalan kan se alla kurviga delar.

F.ö. hade vi strålande väder hela tiden med +24-25 i dalarna och +10-14 på topparna.

Jag hoppas att denna korta beskrivning skall inspirera flera till att styra kosan söderöver, vi såg endast en ytterligare svensk på dessa 6 dgr.

Anders