Start relä
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Start relä
Hallå. Fick problem med att hojen (Transalp 600-96) inte ville starta. Startrelät klickade men inget hände. Köpte ett nytt som ser lite annorlunda ut dessvärre, min gamla hade två kontakter och den nya har fyra plus en säkring. När jag slår på tändningen så lyser allt men när jag ska starta så händer inget, inte ett ljud. Testade att koppla 12v till kontakterna som motsvarar de två från den gamla, då klickar det för fullt. Kontakten från hojen har ju så att det passar med den nya men, det är ju två kontakter till nu som påverkar, kan det vara det som spökar? Kanske för rörig fråga, ska bifoga kort. Mvh Jan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Start relä
Om det är fel relä så är det fel relä.
Kanske börja med att utesluta att det verkligen är fel på gamla relät och inget annat. Koppla förbi den. Händer det inget så är det nåt annat fel
Kanske börja med att utesluta att det verkligen är fel på gamla relät och inget annat. Koppla förbi den. Händer det inget så är det nåt annat fel
Re: Start relä
Relät ska ju vara till denna, men framförallt, varför går det 4st kablar till kontakten om bara två ska användas? Mitt gamla relä kanske inte är original?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Start relä
Om reläet klickar, kanske det inte är där felet är. Klickar det rejält? Känns en lättare skakning i det om du håller fingrar på och trycker på startknappen?
I så fall kan det var startmotorn som inte får ström. Kolla kablar och anslutningar ända fram till startmotorn. Har du ström hela vägen fram vid startförsök, lossa och gå igenom startmotorn.
Jag fick samma problem på förra hojen, just en -96:a TA, då det visade sig att batteriet var kasst, endast två år gammalt Varta. Efter bara ett startförsök så klickade det bara i reläet, utan att startern drog.
Annars finns en tråd om lossning av startmotorn här: http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=2770#p25391
Tyvärr försvann bilderna vid forumuppdatering för ett par år sedan, men texten kanske kan vägleda.
I så fall kan det var startmotorn som inte får ström. Kolla kablar och anslutningar ända fram till startmotorn. Har du ström hela vägen fram vid startförsök, lossa och gå igenom startmotorn.
Jag fick samma problem på förra hojen, just en -96:a TA, då det visade sig att batteriet var kasst, endast två år gammalt Varta. Efter bara ett startförsök så klickade det bara i reläet, utan att startern drog.
Annars finns en tråd om lossning av startmotorn här: http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=2770#p25391
Tyvärr försvann bilderna vid forumuppdatering för ett par år sedan, men texten kanske kan vägleda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Start relä
Helt rätt. Kollade originalet och den är då med 4 stift.
Samma relä används ju i en massa andra Hondamodeller, däribland Varaderon.....så det behöver kanske inte betyda att det måste finnas 4 kablar.
Som sagt, enklast sättet att testa relät är ju att bara bygla förbi den.
Samma relä används ju i en massa andra Hondamodeller, däribland Varaderon.....så det behöver kanske inte betyda att det måste finnas 4 kablar.
Som sagt, enklast sättet att testa relät är ju att bara bygla förbi den.
Re: Start relä
tack för svar. Ska kolla vidare på detta i veckan om jag hinner