Montera centralstöd på XL700V

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av cub »

Jag köpte det stora RTG-kittet till min Transalp -08 och då kittet kom ett par veckor efter hojjen så tänkte jag montera det själv. Det var enkelt om man följer instruktionerna enligt säljaren.

Nu var vi två personer (enligt instruktionerna) som skulle montera centralstödet. Mycket enkelt, man petar in stora sprinten, i med låssprint. Sedan står det vackert att en person ska hålla motorcykeln och den andra "monterar fjädern".

Har någon här monterat fjädern eller har alla låtit firman montera dem? Fjädern ska bara dras bak 1,5 cm men lögn i helv...att vi lyckades med det. Vi är inte några machomän men inte några klentarmar heller. Men att dra den där fjädern med tång eller dra i med hjälp av en skruvmejsel gick då inte.

Några tips? Eller är det till verkstaden med mössan fint i handen och 1000 kr i andra handen som gäller?
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av Ulf »

cub skrev:Jag köpte det stora RTG-kittet till min Transalp -08 och då kittet kom ett par veckor efter hojjen så tänkte jag montera det själv. Det var enkelt om man följer instruktionerna enligt säljaren.

Nu var vi två personer (enligt instruktionerna) som skulle montera centralstödet. Mycket enkelt, man petar in stora sprinten, i med låssprint. Sedan står det vackert att en person ska hålla motorcykeln och den andra "monterar fjädern".

Har någon här monterat fjädern eller har alla låtit firman montera dem? Fjädern ska bara dras bak 1,5 cm men lögn i helv...att vi lyckades med det. Vi är inte några machomän men inte några klentarmar heller. Men att dra den där fjädern med tång eller dra i med hjälp av en skruvmejsel gick då inte.

Några tips? Eller är det till verkstaden med mössan fint i handen och 1000 kr i andra handen som gäller?
Jag lät firman jag köpte hojen på montera centralstödet, (dom gjorde det gratis)då jag hade hört att det var ett helvete att få dit det. Jag har inga tips, ville bara skriva vad jag gjorde
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Ett knep för att dra ut en fjäder är att böja den åt ena hållet och stoppa brickor eller mynt i springorna som uppstår. Sen böjer man den åt andra hållet och gör likadant. Har aldrig testat själv.

Spännband kanske?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Inlägg av 1313 »

Biltema har ett special verktyg för att just kunna dra ut fjädrar. Fungerar alldeles utmärkt till dom flesta fjädra. Det är en skåra som man krokar i fjädern sen vrider man handtaget så att fjädern blir i låst läge sen är det bara att dra. Man blir bra mycket starkare med det här hjälpmedlet.
Kanske lite luddigt beskrivet men med verktyget i handen blir det självklart.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag ska kolla upp Biltema. Jag fick även se verkstans hemmasnickrade specialverktyg som var en flinkt böjd grov ståltråd/pinne. Den och en hel del j**lanamma så brukar det gå sa de. Jag fick även intrycket att de gärna slapp montera mitt stöd.. :lol:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Vanlig elkabel och en handske. Vira runt kabeln runt fjädern och ett par varv runt handen. Centralstödet binder du fast uppe på h.sida

Det är inte meningen att man ska ta och dra hela vägen med elkabeln utan.....dra ut fjädern så långt du orkar och bänd in med en skruvmejsel det sista.

Är man två, så går det ju ännu lättare :)
OlleL
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 27 jun 2009, 13:20
Answers: 0
Hoj: XL 700
Ort: Vingrau, Frankrike

Inlägg av OlleL »

Kanske har du fått ditt fjädern nu tack vare bra tips. Men det kan finnas fler som vill montera stödet själv. Jag hade samma problem för ett par veckor sen, som jag löste genom att använda hävstångsprincipen. Så här gick det till:

Först fällde jag upp centralstödet och band fast det i uppfällt läge med en metalltråd.

Bockade sedan till en kraftig metalltråd (ca 5 mm) så den blev böjd till en krok i varje ände. La en vedklamp tajt bakom bakhjulet. Ställde en bräde på golvet mot vedklampen och upp mot hjulet. Brädan skulle fungera som motstöd mot hävstången. Skarvade kroken med metalltråd och virade andra änden om en rundstav (del av gammalt kvastskaft, ca 50 cm). Med rundstaven gick det nu lätt att ta spjärn mot brädan och spänna ut fjädern. Med andra handen kunde jag pilla fjädern i läge runt fästet i centralstödet.

Hoppas det här går att förstå. Jag ritade en bild men lyckas inte ladda upp den. Mailar om någon vill ha.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Så var det så dags! Jag tänkte vänta in tills grannen kom hem så vi var två men jag kunde inte hålla mig utan provade lite själv först. Det blev en variant av hävstång och elkabel.

Jag la en elkabel runt fjädern, lindade runt skaftet på en trähammare, peta in den i hålen i bakdrevet, håller fast elkabel på hammaren med höger hand och tillsammans med höger ben så drar jag ut fjädern. Vänster hand pillar dit fjädern på rätt plats. Busenkelt. Nä inte riktigt det tog en del svett och olika dragvarianter innan jag hittade "rätt" teknik enligt ovan. Men nu sitter stödet på plats! Sedan kom nästa muskelvisning att få upp den på stödet..hoho..
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av Olle Å »

Allting påverkas ju av tidens tand, inte minst delar som glider mot varandra och behöver smörjas. PÅ min gamla TA 600 behövde jag smörja centralstödet eftersom det gnisslade lite. Vet inte om det sitter annorlunda än på de nyare, men det var inga problem att med en mejsel lossa fjädrarna och även få dem tillbaka.

Olle Å
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av AeroSol »

Nån som vet varför det behövs två fjädrar (en mindre som går inutien större) till centralstödet? Mitt stöd är av märket Sw-Motech, alltså inte Honda orginal. Samma sak på sidostödet, två fjädrar.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av Olle Å »

Tror att anledningen är att en hård fjäder är svårare att montera än två lite mjukare. Dessutom så kan ju en fjäder gå av och i så fall kan faktiskt den kvarvarande hålla stödet någotsånär på plats till man fixar dit en ny.
Olle Å
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av AeroSol »

Olle Å skrev:Tror att anledningen är att en hård fjäder är svårare att montera än två lite mjukare. Dessutom så kan ju en fjäder gå av och i så fall kan faktiskt den kvarvarande hålla stödet någotsånär på plats till man fixar dit en ny.
Olle Å
I mitt fall är det inte två mjuka fjädrar utan en ganska hård och en s*%$@ns hård fjäder :)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av cub »

AeroSol skrev:
Olle Å skrev:Tror att anledningen är att en hård fjäder är svårare att montera än två lite mjukare. Dessutom så kan ju en fjäder gå av och i så fall kan faktiskt den kvarvarande hålla stödet någotsånär på plats till man fixar dit en ny.
Olle Å
I mitt fall är det inte två mjuka fjädrar utan en ganska hård och en s*%$@ns hård fjäder :)
Honda original är det inte några mjuka fjädrar heller nån av dem. Jag inbillar mig att det är säkerhetsåtgärd att inte stödet ska gå i backen i 110 kmh om fjädern går av.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Montera centralstöd på XL700V

Inlägg av Olle Å »

Det här med fjädrars hårdhet kan ju diskuteras. Jag menar ju att en ensam fjäder måste vara mycket hårdare än de två som håller stödet tillsammans, men ändå får den svagaste inte låta stödet falla ner om någon går av.
Om det hade varit en ensam fjäder hade jag knappast kunnat få dit den med en skruvmejsel, utan fått tillverka ett litet specialverktyg för detta ändamål.
Som sagt: "fjädrar anamma"
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar