Tänkte jag skulle pendla till jobbet över vintern och är i behov av råd/förslag på däck ev dubbning. Åker i sthlm's trakten så det kommer nog bli mest asfalt med fläckvis is.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Dubbat till transalp 650 -01
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Hej Larsa. Den du ska konsultera i den frågan är herr V Saarela. Han vet vad som går att veta om dubbar och mc-däck. Antingen väntar du tills han läst frågan, eller så ringer du Veijo. Hans nummer finns under rubriken "Shops"/Saarela i Norr, första inlägget. Han arbetar dagtid men svarar i regel efter 16:30 om han är hemma.
Sen kommer säkert någon fler här på forumet med tips. Lycka till.
Nog för att hojen är smidig i trafiken och kanske särskilt i S-holm, men kör försiktigt trots dubbarna.
Sen kommer säkert någon fler här på forumet med tips. Lycka till.
Nog för att hojen är smidig i trafiken och kanske särskilt i S-holm, men kör försiktigt trots dubbarna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Beroende på vad du är villig att betala så finns detta.
http://www.dexon.se/offroad/dubbning" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dexon.se/offroad/dubbning" onclick="window.open(this.href);return false;
/Lapp i exil
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Känner inte till dexon mer än att.....känns inte direkt seriöst när man nämner bildubb i stål. Bildubb idag är i lagens mening sen mångamånga år reglerad i form av att dom är förbjudna i stål.
- lätt lastbilsdubb
- kontakta lasses rallyservice i Alunda(utanför Uppsala)
- har inte följt dubberiet mer än att....det finns söder om Stockholm nån firma som är seriösa vad gäller dubberi på mc.
Jo, jag har ju hållit på med vinterkörning sen 1996. Hojarna har också blivit större och större med åren, tills jag för cirka åtta år sedan blev blind av det några dagar. Sen dess har det blivit i lite försiktigare form(åtminstone att jag inte kör mer långkörning och i typ minus trettiofem).....så......nuförtiden är det radfyra i form av sporthoj som gäller. Håller just nu för fullt med att bygga en ny och vassare vinterhoj på gata. Den här gången blir jag nog snabbast på gatan med kortdubb?.....åtminstone i Boden
- lätt lastbilsdubb
- kontakta lasses rallyservice i Alunda(utanför Uppsala)
- har inte följt dubberiet mer än att....det finns söder om Stockholm nån firma som är seriösa vad gäller dubberi på mc.
Jo, jag har ju hållit på med vinterkörning sen 1996. Hojarna har också blivit större och större med åren, tills jag för cirka åtta år sedan blev blind av det några dagar. Sen dess har det blivit i lite försiktigare form(åtminstone att jag inte kör mer långkörning och i typ minus trettiofem).....så......nuförtiden är det radfyra i form av sporthoj som gäller. Håller just nu för fullt med att bygga en ny och vassare vinterhoj på gata. Den här gången blir jag nog snabbast på gatan med kortdubb?.....åtminstone i Boden
-
- Stödhjul
- Inlägg: 24
- Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
- Hoj: Transalp
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Jag körde ju nästan tio år pendling till jobbet men min 600. Provade både korta dubb och längre. Verkar vara bäst med kortdubb och inte alltför tätt eftersom gummit bör ha kontakt med vägbanan då man bromsar då asfalten råkar vara bar. Då blir ju funktionen på sätt och vis likadan som hos en bil.
Kör du med längre dubb så skall ju vägbanan var helt täckt av snö eller is. Annars så går ju hojen på dubben och blir fullständigt livsfarlig vid inbromsning eller kurvtagning.
En annan grej som gäller vid endurodubbning och frusen grusväg är att ett par dubbdäck blir förstörda på en dag.
Kör du med längre dubb så skall ju vägbanan var helt täckt av snö eller is. Annars så går ju hojen på dubben och blir fullständigt livsfarlig vid inbromsning eller kurvtagning.
En annan grej som gäller vid endurodubbning och frusen grusväg är att ett par dubbdäck blir förstörda på en dag.
-
- Stödhjul
- Inlägg: 24
- Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
- Hoj: Transalp
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Kom att tänka på att det finns ju mc-däck som kallas för silica, som har en speciell vinterblandning. Sedan finns det ju Trelleborg Winter, som kan köpas med dubb. Borde då gå att å tag i dem dubblösa.
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Köpte nyligen heidenua k60 silica som jag tänkte dubba med bestgrip 1200, är hittills svinnöjd med däcken som de är, förvånansvärt bra grepp på vått underlag och underbara på grus (körde annakee 3 innan), ljudnivån är ua. Återkommer med en rapport när dubben är iskruvade och testade (väntar bara in frosten som oftast lyser med sin frånvaro i Skåne.
Re: Dubbat till transalp 650 -01
I dag fick jag min ny bakdäck Cheng Shin C755. Den är dubbat med Rus-ice spik på mitten och rallyspik på kanterna. Skulle vara kanska bra kombination på is/snö
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Dubbat till transalp 650 -01
Så nu blir det islossning Empperi.
Ser riktigt rejält ut. Lycka till.
Ser riktigt rejält ut. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM