! | Meddelande från: Fibern |
Spamningen borttagen. Tydliga försök att spamma forumet bör vi undvika att besvara. Har även tagit bort det svar som fanns i en av trådarna. |
Idag..
Re: Idag..
Var inte så uppmärksam, och svarade innan jag såg att de andra var likadana. Ska inte hända fler gånger, hoppas jag.
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Idag..
Då fick du nog pussla ett tag @Fibern
Hoppas vi slipper liknande igen framöver.
Bra jobbat
Hoppas vi slipper liknande igen framöver.
Bra jobbat
Let's be careful out there
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
@Ivar
I admin.panelen sköter man enskilda användare från samma ställe, oavsett hur många inlägg denne har gjort. Tar bara ett par minuter att ta bort både användaren och inläggen.
Du vet...lika snabbt som en Honda...
I admin.panelen sköter man enskilda användare från samma ställe, oavsett hur många inlägg denne har gjort. Tar bara ett par minuter att ta bort både användaren och inläggen.
Du vet...lika snabbt som en Honda...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Idag..
Ha. Turen är inte direkt på min sida har jag upptäckt.
Fick nyligen tillbaka hojen äntligen efter en tid på verkstad.
Åkte igenom en cirkulationsplats igår där det var ett väldigt stort och brett dieselspår genom hela cirkulationsplatsen.
Gick inte att undvika spåret och tyvärr skedde det att bakdäcket släppte..
Ingen skada alls på mig och hojens nya motorbågar vart skrapade samt skydden på styret och en pigg på givi sidofästena för boxar.
Upptäckte lite senare att styret inte sitter fast ordentligt längre utan jag kan vinkla det fram och bak med handkraft..
Då hela styret med fästena. Så får kolla idag om det bara är fästena som gått sönder lite eller om det är triple clampen som släppt..
Fick nyligen tillbaka hojen äntligen efter en tid på verkstad.
Åkte igenom en cirkulationsplats igår där det var ett väldigt stort och brett dieselspår genom hela cirkulationsplatsen.
Gick inte att undvika spåret och tyvärr skedde det att bakdäcket släppte..
Ingen skada alls på mig och hojens nya motorbågar vart skrapade samt skydden på styret och en pigg på givi sidofästena för boxar.
Upptäckte lite senare att styret inte sitter fast ordentligt längre utan jag kan vinkla det fram och bak med handkraft..
Då hela styret med fästena. Så får kolla idag om det bara är fästena som gått sönder lite eller om det är triple clampen som släppt..
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Idag..
@Troberg. Om det var diesel i rondellen är det bra om det är dokumenterat. Detta är ett försäkringsärende som vägverket ska stå för.
Skönt det gick bra för dig
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skönt det gick bra för dig
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Där ser man, hur ohälsosam diesel verkligen kan vara.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
Trist med hojen Troberg. Bra att du höll. Rondeller är luriga. Tycker det ligger all möjlig skit i dem. Här ligger det inte så sällan både morötter, och potatis i dem, för att inte tala om grus och singel/småsten.
Re: Idag..
Skönt att det ändå avlöpte så pass väl, Troberg. Huvudsaken att du själv är hel. Dieselspill är ju tyvärr bara alltför vanligt, observerade själv en sträng på ett par kilometer i dag. Hade väl legat ett par dagar, så ingen fara så, men...
Själv hade jag en riktigt dålig garagedag i dag Var ute och körde en liten sväng, och tänkte jag skulle passa på att byta olja i hojen när jag kom hem och hade motorn varm. Så, av med stället och i garagekläder och ut i garaget. Inser att jag knappt minns hur jag gjorde sist Nåja, av med bottenplåten i alla fall, så mycket minns jag ju. Men sedan måste värmen ha tagit på skallen...
Letar rätt på pluggen och tar fram ett litet j-la tråg och ställer under. Har ett svagt minne av att det var rätt många gängor som skulle ur och skruvar på i godan ro. Vad jag dock hade förskjutit var vilket tryck det var i strålen med olja som var tunn av värmen. Splatt sa det på golvet en bra bit bortom mitt lilla tråg, med en stor jäkla pöl med olja som resultat
Jaja, till slut fångade jag strålen tills den avtog och bara rann rakt ner. När det slutade rinna satte jag i pluggen igen och började röja. På med prol på oljan för att suga upp, flytta på hojen för att kunna jobba vidare och gjorde rent verktyg m.m.
Sen var det dags för filtret. Efter att ha letat rätt på det (hade av någon anledning en bild av att det skulle sitta framtill på motorn ), så var jag i alla fall beredd och kunde fånga den olja som rann ut där, och satte i det nya, so far so good.
När jag så tömde uppfångningstråget, hörde jag att det fanns något hårt i det. Hittade en bricka, som jag genast insåg var tätningen till pluggen Nåväl, oljan hade ju runnit ut nu, så det var väl bara att lägga en tidning under och skruva ur nämnda plugg igen för att få dit tätningen. Jo tjena... Det hade hunnit rinna till en rejäl skvätt, med en ny vacker pöl som resultat
Insåg att jag nu borde avhålla mig från vidare åtgärder. För att inte åka på skit i morgon tog jag dock och dubbelkollade att jag dragit fast filter (handkraft och oljad packning) och plugg, varefter jag fyllde på föreskriven mängd olja i alla fall. Bottenplåten får vänta till i morgon. Bara på med mer prol på ny pölen, så får det ligga och dra över natten. Sen gav jag upp och gick ut på altan med en kall pysis i stället.
Får hoppas att skallen svalnat i morgon
Själv hade jag en riktigt dålig garagedag i dag Var ute och körde en liten sväng, och tänkte jag skulle passa på att byta olja i hojen när jag kom hem och hade motorn varm. Så, av med stället och i garagekläder och ut i garaget. Inser att jag knappt minns hur jag gjorde sist Nåja, av med bottenplåten i alla fall, så mycket minns jag ju. Men sedan måste värmen ha tagit på skallen...
Letar rätt på pluggen och tar fram ett litet j-la tråg och ställer under. Har ett svagt minne av att det var rätt många gängor som skulle ur och skruvar på i godan ro. Vad jag dock hade förskjutit var vilket tryck det var i strålen med olja som var tunn av värmen. Splatt sa det på golvet en bra bit bortom mitt lilla tråg, med en stor jäkla pöl med olja som resultat
Jaja, till slut fångade jag strålen tills den avtog och bara rann rakt ner. När det slutade rinna satte jag i pluggen igen och började röja. På med prol på oljan för att suga upp, flytta på hojen för att kunna jobba vidare och gjorde rent verktyg m.m.
Sen var det dags för filtret. Efter att ha letat rätt på det (hade av någon anledning en bild av att det skulle sitta framtill på motorn ), så var jag i alla fall beredd och kunde fånga den olja som rann ut där, och satte i det nya, so far so good.
När jag så tömde uppfångningstråget, hörde jag att det fanns något hårt i det. Hittade en bricka, som jag genast insåg var tätningen till pluggen Nåväl, oljan hade ju runnit ut nu, så det var väl bara att lägga en tidning under och skruva ur nämnda plugg igen för att få dit tätningen. Jo tjena... Det hade hunnit rinna till en rejäl skvätt, med en ny vacker pöl som resultat
Insåg att jag nu borde avhålla mig från vidare åtgärder. För att inte åka på skit i morgon tog jag dock och dubbelkollade att jag dragit fast filter (handkraft och oljad packning) och plugg, varefter jag fyllde på föreskriven mängd olja i alla fall. Bottenplåten får vänta till i morgon. Bara på med mer prol på ny pölen, så får det ligga och dra över natten. Sen gav jag upp och gick ut på altan med en kall pysis i stället.
Får hoppas att skallen svalnat i morgon
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Där ser man vad värmen kan ha för effekt...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Idag..
Ja för mycket värme är inte bra..
Efter en nästan fyra veckor lång värmebölja så liknar det idag mera normalt försommarväder här i Vasa, körde hojen till service i morse i hård blåst, +10 grader och lite regn.
Så nu börjar man känna igen sig
Efter en nästan fyra veckor lång värmebölja så liknar det idag mera normalt försommarväder här i Vasa, körde hojen till service i morse i hård blåst, +10 grader och lite regn.
Så nu börjar man känna igen sig
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Liknande här, nästan tvärs över Kvarken. Lite snålblåst kvar efter tre dagars styv och kall kuling. Skulle regna lite idag, lovade SMHI, men det blir nog mest ytterst lite.
Dock ska det bli något varmare under helgen, har samma institut lovat. Eller lovat och lovat...kanske fel uttryckt.
Vi får inte bli bortskämda med läderve....eh, väderleken.
Dock ska det bli något varmare under helgen, har samma institut lovat. Eller lovat och lovat...kanske fel uttryckt.
Vi får inte bli bortskämda med läderve....eh, väderleken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Idag..
Joo... vi är ju alltid på den mottagande sidan från havet då nordan blåser, så den är råkall.
Så det är som man brukar säga: Nordanvinden är kall fast varifrån den blåser!
Så det är som man brukar säga: Nordanvinden är kall fast varifrån den blåser!
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Så sant Ralf. Ni får gärna skicka över lite "ryssvärme", som folk i alla tider sagt här när östanvinden kommer på sommaren.
Ofta dessutom med åska. En riktig verifikation om varmare luft.
Ofta dessutom med åska. En riktig verifikation om varmare luft.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
I dag var jag ute och tog en liten omväg på ner till affären i godan ro. Sista biten ner mot centrum fick jag anledning att återigen fundera på hur en del egentligen tänker när de kör. Värmeslag? Solsting? Då var det ändå inte jättevarmt idag...
Får väl erkänna att det där med att tuta och gestikulera var kanske inte det som hamnade högst upp på agendan
Får väl erkänna att det där med att tuta och gestikulera var kanske inte det som hamnade högst upp på agendan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Idag..
Å häl...
Gäller at vara allert hela tiden.
Gott du klarade dig @Stefan
Hade du suttit och messat som dom flesta bilförare (känns det som) hade det nog gått riktig illa.
Gäller at vara allert hela tiden.
Gott du klarade dig @Stefan
Hade du suttit och messat som dom flesta bilförare (känns det som) hade det nog gått riktig illa.
Let's be careful out there
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Idag..
Det var nära Stefan!! Tur det gick bra!
Det är bara att inse. Den siste idioten är in inte född än
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Det är bara att inse. Den siste idioten är in inte född än
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Idag..
Huj!!
Tyvärr börjar jag tänka tankar som ”där skulle du haft något tillhygge och sopat till på framrutan” eller nå’t...
Håller med föregående talare som uttrycker tacksamhet att det gick bra!!!
Tyvärr börjar jag tänka tankar som ”där skulle du haft något tillhygge och sopat till på framrutan” eller nå’t...
Håller med föregående talare som uttrycker tacksamhet att det gick bra!!!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Heej! Jag hade nog fan satt upp foten i backspegeln på idiotens bil. Eller vänt om och åkt ikapp å gett drummeln en sjuhelsikes "avhyvling".
Plus en polisanmälan, då bildbevis fanns i kameran.
Börjar vara så ini helv####s less alla "engångsbilister" som exempelvis ska gena i sina vänsterkurvor och ligger på halva min körbana i mötet. De blir allt fler. Jag brukar fråga mig; Hur klarar dom möten när en timmerbil dyker upp?
Plus en polisanmälan, då bildbevis fanns i kameran.
Börjar vara så ini helv####s less alla "engångsbilister" som exempelvis ska gena i sina vänsterkurvor och ligger på halva min körbana i mötet. De blir allt fler. Jag brukar fråga mig; Hur klarar dom möten när en timmerbil dyker upp?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM