Bättre utväxling med 16 kuggars framdrev

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Bättre utväxling med 16 kuggars framdrev

Inlägg av Olle Å »

Bytte framdrevet till ett 16 kuggars i stället för 15 som är orginal. Resultatet under en Norgeresa som ibland gick i ganska högt tempo, när det gäller bränslaförbrukningen är väl ingen större skillnad. Däremot visade sig att 3an blev en kanonväxel vid omkörningar på småvägar och 4an på de större vägarna, exvis vid omkörning av långtradare.
Körde uppför en mycket brant serpentinväg i tjällossning med spårig, lös och jäklig vägbana. En hel del packning i top box och sidoväskor gjord ju att framänden tappade greppet väldigt lätt vid gaspådrag i utgången av serpentinsvängarna. Då jag kört samma väg tidigare med en enstånka märkte jag den stora skillnaden i TA motorn mot den. Nu kunde jag ju tuffa runt svängen utan att riskera motorstopp.
Nackdelen med uppdrevat fram är väl att vid långa uppförslut att man får använda 4an i stället. Om man vill åka undan lite grann på lite mindre vägar, så funkar 3an och 4an perfekt för det både på asfalt och grus.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Utväxlig ?

Inlägg av joeng38 »

Jag bytte till 16 kugg i höstas i samband med drivpaketsbyte, blev en helt ny ho,j behöver nästan aldrig ligga över 5000rpm.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Utväxlig ?

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har kört med 16 sen första bytet -03.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Utväxlig ?

Inlägg av rydde »

Attans, nu frestar ni mig att behålla 16 fram :)
Jag hade tänkt byta till 15 om några veckor då jag lämnar in på service. Det har varit 16 fram så länge jag har ägt alpen och jag har lite svårt att hitta en behaglig växel i t ex ett villakvarter där jag vill kära lagon sakta. Den varvar för mycket på ettan och för lite på tvåan. Jag hade en förhoppning om att man kunde använda 2:an mer i såna lägen med 15 kuggars fram... kommentarer? :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Utväxlig ?

Inlägg av Tramsvalp »

rydde skrev:Det har varit 16 fram så länge jag har ägt alpen och jag har lite svårt att hitta en behaglig växel i t ex ett villakvarter där jag vill kära lagon sakta. Den varvar för mycket på ettan och för lite på tvåan.
Skillnaden blir ca 6,5 % högre varv eller lägre fart.
Om du t.ex kör på 2200 rpm nu så blir det 2340 med 15 kugg i samma fart.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Utväxlig ?

Inlägg av botte »

Jag har kört med 16 kuggar fram tidigare men kör numera med originaldrev 15 kuggar, enda skillnaden som jag märker är att i motorvägsfart varvar den mer.
Eftersom jag inte är den som tycker om höga farter utan kör hellre på mindre vägar (har en benägenhet att gå fortare) så fungerar det bättre med 15 kuggars drev.
Skillnaden i bränsleförbrukning på landsväg har jag inte kunnat märka.
Det är aldrig för sent att börja om!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Utväxlig ?

Inlägg av Olle Å »

Som sagt skillnaden i bränsleförbrukning är minimal. Däremot så tycker jag största skillnaden är att 4an blivit en mycket bra omkörningsväxel, speciellt då det gäller långtradare. Skall du köra hårt på småvägar, så funkar 3an och 4an bättre med 16 kugg.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Utväxlig ?

Inlägg av GeCe † »

Testade med 16 kugg men tyckte inte det var någon hit direkt när man ofta har passagerare med. Annars tycker jag Honda har hittat en bra utväxling i lådan som gör en 6:e växel onödig.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Utväxlig ?

Inlägg av Olle Å »

GeCe skrev:Testade med 16 kugg men tyckte inte det var någon hit direkt när man ofta har passagerare med. Annars tycker jag Honda har hittat en bra utväxling i lådan som gör en 6:e växel onödig.
Tror du har rätt. Med passagerare, så blir den nog lite klen på landsvägskörnig med 16 kugg. Men med 16 kugg blir ju omkörningarna snabbare. Skall du snabbt förbi en långtradare så drar du lätt upp till 140 innan du lägger i 5an. ( diskutera inte hastigheten ). Detta gäller ju inte glidartempo utan lite hårdare körning.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar