Jag vill med denna tråd starta en lite diskussion, om kedjelås på CRF1000.
En nitat kedja (hel) är ju lite av ett jobb att få på CRF:en, det är mycket enklare att få på en sån kedja på en Varadero..
Frågan är nu....!!
Med dagens teknologi, spelar det nån roll, om kedjan är nitat eller ihopsatt med ett kedjelås..??
Det finns ju en del olika kedjelås på marknaden..
Är det en "skröna" att INTE köra med kedjelås, eller..??
Drivpaket byte
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Drivpaket byte
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaket byte
Det körs nog med både nitad och kedjelås. Jag har ingen statistik på hur många av varje, men känslan är nog att allt fler väljet nitad idag.
Jag fick en tankeställare efter första kedjebytet på Transalpen, som jag ägde fram till 2016. Efter första bytet lät jag kedjelåset sitta kvar. Den hade ju ett sånt när jag köpte den och inget spännande hade inträffat. Men så en dag något år senare när jag inspekterade kedjan, satt clipset löst på ena pinnen. Det hade glidit så att säga bakåt i motsatta hållet än monteringsriktning, men hängde kvar och länken hade inte lossnat. Jag vet dessutom att jag var noga vid monteringen.
Det gav mig en tankeställare och sedan dess kör jag bara med nitade lås.
Är ju inga problem annat än "knöligt" få dit clipset när kedjan är ny, men sen kör jag till någon verkstad för nitning.
Går snabbt och kostar inte mycket. Ska man ha eget nitverktyg bör man nog satsa på ett rejält.
Är väl mest materialet i kedjorna samt kanske något bättre hållbarhet i själva låsen (clipsen)
Jag fick en tankeställare efter första kedjebytet på Transalpen, som jag ägde fram till 2016. Efter första bytet lät jag kedjelåset sitta kvar. Den hade ju ett sånt när jag köpte den och inget spännande hade inträffat. Men så en dag något år senare när jag inspekterade kedjan, satt clipset löst på ena pinnen. Det hade glidit så att säga bakåt i motsatta hållet än monteringsriktning, men hängde kvar och länken hade inte lossnat. Jag vet dessutom att jag var noga vid monteringen.
Det gav mig en tankeställare och sedan dess kör jag bara med nitade lås.
Är ju inga problem annat än "knöligt" få dit clipset när kedjan är ny, men sen kör jag till någon verkstad för nitning.
Går snabbt och kostar inte mycket. Ska man ha eget nitverktyg bör man nog satsa på ett rejält.
Teknologin gällande kedjelås har väl mig veterligt inte ändrats mycket under flera decennier. (rätta mig någon om jag har fel)Jokern skrev
Med dagens teknologi, spelar det nån roll, om kedjan är nitat eller ihopsatt med ett kedjelås..??
Är väl mest materialet i kedjorna samt kanske något bättre hållbarhet i själva låsen (clipsen)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Drivpaket byte
Ja kanske teknologin är det samma, så har jag set ett lås, jag aldrig set tidigare.
Men det traditionella låset är ju mera vanligt.
Jag har svårt att ta ställning till, nitat eller lås.
Samtidigt har jag under alla mina mc år, inte varit utsatt för nått haveri, på mina mc kedjor, vara sig nit eller lås.
Men tillverkaren säljer ju lås med kedjan, så tanken är ju att det ska hålla.. Eller..?
jokern.eu
Men det traditionella låset är ju mera vanligt.
Jag har svårt att ta ställning till, nitat eller lås.
Samtidigt har jag under alla mina mc år, inte varit utsatt för nått haveri, på mina mc kedjor, vara sig nit eller lås.
Men tillverkaren säljer ju lås med kedjan, så tanken är ju att det ska hålla.. Eller..?
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaket byte
@Jokern
Jag har heller aldrig sett den modell du visar på bilden. Där har vi kanske ny teknologi. Är det låset helt utan clips?
Borde ju fungera säkrare eftersom länkarna inte borde kunna krypa ur, så länge kedjan inte blir för slack.
Jag har heller aldrig sett den modell du visar på bilden. Där har vi kanske ny teknologi. Är det låset helt utan clips?
Borde ju fungera säkrare eftersom länkarna inte borde kunna krypa ur, så länge kedjan inte blir för slack.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Drivpaket byte
Som det ser ut, så ”låser” den sig själv när den drar.
Kan bara tycka det ser skumt ut, men nått låsblek, finns inte till denna.
Det kanske fungerar, men vågar man testa?
jokern.eu
Kan bara tycka det ser skumt ut, men nått låsblek, finns inte till denna.
Det kanske fungerar, men vågar man testa?
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaket byte
Det borde gå ta reda på mer om detta. Har googlat på Shimano kedjelås. Hittar inget om dessa på mc-kedjor. HAr du sett detta tillsammans med mc-kedjor?
Här en länk:
https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... jel%C3%A5s
Här en länk:
https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... jel%C3%A5s
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Drivpaket byte
Låset som jokern visar förekommer på en del cyklar med växel med kedjekransar.
Jag tror inte det finns till mckedja.
Jag har kört med kedjelås med clips de senaste åren utan problem.
Jag tror inte det finns till mckedja.
Jag har kört med kedjelås med clips de senaste åren utan problem.
Nisse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Drivpaket byte
Viktigt också att lås-clipset ska sitta med den öppna änden bakåt i kedjans rotationsriktning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Drivpaket byte
Det är också viktigt att se till att clipset går in i spåret och att skjuts på för fullt så att det låser.
Och att man byter lås varje gång man byter kedja.
Och att man byter lås varje gång man byter kedja.
Nisse
Re: Drivpaket byte
Lite förundrad över shimano-låset på Jokerns bild Fiffigt i och för sig, men en tanke är väl (på en hoj) vad som händer om kedjan börjar slacka och man missar hålla den sträckt i rätt grad
Fast, den borde säkert behöva slacka så mycket att man långt innan vaknat av allt skrammel för att det ska lossna på det sättet.
Själv köpte jag tidigt ett nit verktyg, och fortsätter nog nita. Mest för min egen sinnesro.
Fast, den borde säkert behöva slacka så mycket att man långt innan vaknat av allt skrammel för att det ska lossna på det sättet.
Själv köpte jag tidigt ett nit verktyg, och fortsätter nog nita. Mest för min egen sinnesro.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Drivpaket byte
Hej pojkar!
Long time, no ocean....
Ett sånt Shimano-lås har jag på landsvägsräsern. Den pedaldrivna alltså. Men har aldrig sett till motorhoj. En pedalräser har ju kedjesträckare så där funkar det utmärkt men med en kedja som kan börja slacka skulle jag nog vara tveksam.
Jag köpte mig ett nitverktyg på BT för ett antal år sedan och har nitat kedjorna på samtliga 3 hojar i garaget sedan dess utan problem.
Long time, no ocean....
Ett sånt Shimano-lås har jag på landsvägsräsern. Den pedaldrivna alltså. Men har aldrig sett till motorhoj. En pedalräser har ju kedjesträckare så där funkar det utmärkt men med en kedja som kan börja slacka skulle jag nog vara tveksam.
Jag köpte mig ett nitverktyg på BT för ett antal år sedan och har nitat kedjorna på samtliga 3 hojar i garaget sedan dess utan problem.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Drivpaket byte
Jeg bruger altid nitteled på mine MC-kæder, kunne ikke drømme om at bruge samleled med lås.
"Problemet" er vel heller ikke så stort, baghjulet skal jo af alligevel, og så er det jo kun svinggaffelakslen og bolten til støddæmperlinket
der skal ud, og så bremsecaliperen, men det er jo nok at tage de holdere der holder slangen samt ledningen til ABS'en, så er den fri, og
så kan du tage svinggaflen ud. Når du så har den ude, kan du checke smøringen af lejerne, både i svinggaflen og link-leddene ved samme
lejlighed, de plejer ikke just at være overfyldt med fedt fra fabrikken . Få smurt det hele godt op, smør boltene også, og det
hele er nemt at skille ad næste gang. Så kan du nitte kæden i skruestikken og hænge den på samlet.
Du kan jo også investere i et nitteværktøj, så kan du jo nitte kæden på cyklen.
"Problemet" er vel heller ikke så stort, baghjulet skal jo af alligevel, og så er det jo kun svinggaffelakslen og bolten til støddæmperlinket
der skal ud, og så bremsecaliperen, men det er jo nok at tage de holdere der holder slangen samt ledningen til ABS'en, så er den fri, og
så kan du tage svinggaflen ud. Når du så har den ude, kan du checke smøringen af lejerne, både i svinggaflen og link-leddene ved samme
lejlighed, de plejer ikke just at være overfyldt med fedt fra fabrikken . Få smurt det hele godt op, smør boltene også, og det
hele er nemt at skille ad næste gang. Så kan du nitte kæden i skruestikken og hænge den på samlet.
Du kan jo også investere i et nitteværktøj, så kan du jo nitte kæden på cyklen.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Drivpaket byte
Nit eller inte nit det är frågan det. Från min egna erfarenhet i enduro sammanhang, klassiska lås kan släppa men niten den består, förstå mej rätt nu. Dom allra flesta offroad mc eller enduro har en kedjestyrare som sitter framför/ihop med bakdrevet , när dom blir slitna i botten så blir dom smalare och börjar slita på kedjans sidor. Om man då har ett kedjelås med klipp så är dom bredare är övriga länkar på kedjan och låset slits mycket snabbare o hårdare. Sen kommer den där varför det då händer att det släpper. Jo när kedjestyraren är sliten o vill klämma extra på kedjelåset så råkar man backa mc´n, det som händer då är att man helt enkelt öppnar kedjelåset med kedjestyraren som klämmer o greppar tag i låsblecket. Många enduro nissar som jag ex byter kedjestyrare när vi byter drivpaket, sen finns det ju kedjestyrare som inte behöver bytas med dom är ofta köpta som tillbehör efter åt. Jag kör med vanligt lås i dag, men bevakar det och styraren noga. Jag har låst upp mitt kedjelås bara av att rulla mc bakåt av kärran. Har man koll på prylarna så tycker inte jag att man ska behöva nita kedjan vid någorlunda vanligt körning. Men om man vet att det blir bök körning i Norge, ja då skulle jag nog nita och skaffa ett bra verktyg
Re: Drivpaket byte
När motorcyklarna blir lite mer kraftfullare(typ tusenkubik med vrid, eller nån annan hoj med mycket hk) så behöver dom också en kedja som har tillräckligt med dragstyrka. Idag finns det bara ett fåtal kedjor(jag kommer bara på en just nu) som har bra med styrka för nämnda hojar och som man kan köpa ett clipslås till.
I min värld så finns det väl bara två sätt att sluta en kedja på, clipslås(halvsäkert) och nitlås(helsäkert). Sen finns det ju en del experiment på olika sätta att sluta en kedja. Många av dom försvinner från marknaden efter ett tag. Finns säkert en orsak till det.
För ett antal år sedan hade EK en snillrik variant på nitning. Ett kedjelås med skalle som man skruvade tills den gick av. Med det så blev niten samtidigt stukad. Smart som tusan, men.....fanns bara några år på marknaden och sen försvann den,
I min värld så finns det väl bara två sätt att sluta en kedja på, clipslås(halvsäkert) och nitlås(helsäkert). Sen finns det ju en del experiment på olika sätta att sluta en kedja. Många av dom försvinner från marknaden efter ett tag. Finns säkert en orsak till det.
För ett antal år sedan hade EK en snillrik variant på nitning. Ett kedjelås med skalle som man skruvade tills den gick av. Med det så blev niten samtidigt stukad. Smart som tusan, men.....fanns bara några år på marknaden och sen försvann den,