Oljud från kedjan

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
am22fh
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 09:01
Answers: 0
Ort: XL600/Karlstad

Oljud från kedjan

Inlägg av am22fh »

Hej!

Jag har i vinter bytt drivpaket, nu har jag dock ett missljud från kedjan. Var på en mc-verkstad och fick kedjan uppsträckt lite, de sa det skulle försvinna sen. Det är nu så att missljudet är kvar, det viner om kedjan mest när man motorbromsar. Det hörs även ett ljud från kedjan när jag rullar hojen med motorn avstängd. Skulle vara tacksam för råd och tips.

Mvh Anders
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Tramsvalp »

Kedjan ska ha mer slack än vad som står i instruktionsboken, vad än verkstaden påstår. Om den är spänd efter boken kan den vara slut efter 1000 mil.

Minst 50 mm med hojen på centralstödet, eller med bakfjädringen helt utdragen på annat sätt.
Gärna 55-60 mm, det beror på. 60 mm är inte skadligt, även om boken påstår det.
Mät med tumstock! Lita inte på ögonmåttet. Friläge.
Prova och berätta om det hjälpte något. Mät gärna vilket slack du har nu.

Kolla igenom tråden http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=9&t=238 där vi går igenom detta närmare.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
am22fh
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 09:01
Answers: 0
Ort: XL600/Karlstad

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av am22fh »

Jag har dock inget centralstöd att ställa upp den på så att fjädringen blir obelastad. Vad ska det vara för mått om den står på sidostödet?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Tramsvalp »

Det beror på hur mycket fjädringen sjunker ihop på sidostödet. En medhjälpare kan lyfta lite där bak, bara så fjädringen dras ut, det är inte tungt. Eller låt den stå på sidostödet och en domkraft under höger centralstödsfäste.

Men du kan ju testa först om det är kedjan som är för spänd, bara ställ in 50 mm på sidostödet och se om det hjälper.

Och som sagt, kolla igenom tråden http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=9&t=238
Tror vi tar upp detta där.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
am22fh
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 09:01
Answers: 0
Ort: XL600/Karlstad

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av am22fh »

Har idag provkört efter ha slackat på kedjan så jag får 50mm på sidostödet. Dock kvarstår oljudet från kedjan, verkar komma ifrån framdrevet. Kan det vara så enkelt att kedjan ska slitas in lite eller ska man smörja in en ny kedja?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte vad du har för erfarenheter, men helt tyst blir det ju aldrig.
Var gamla kedjan tystare?
Den ska inte slitas in eller så, kanske inga rivstarter de första milen. Slacket ökar gärna lite precis i början, men tyst ska det väl vara, tycker jag.

Bakhjulet kanske står snett? Kolla med en rak planka längs bakdäcksidorna. Den ska hamna strax utanför det smalare framdäcket, samma avstånd på båda sidor, typ 1-2 cm. Plankan ska alltså ligga an mot 2 ställen på bakdäcket och ligga utanför 2 ställen fram. Om du förstår... Palla upp plankan så högt det går.

Det går att vända framdrevet fel men vet inte om man får på kedjan då. På ryddes bild ser du hur det ska vara. Släta sidan inåt:

Bild

Bakdrevet är så gott som symmetriskt, skiljer ett par mm, så det gör just inget om det hamnar fel.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
am22fh
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 09:01
Answers: 0
Ort: XL600/Karlstad

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av am22fh »

Med den bilden fick jag ordning på missljudet från kedjan. Jag hade vänt framdrevet fel, nu går det genast mycket tystare. Nu vet jag hur det ska sitta och om jag satt det fel hur det låter :)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Olle Å »

Hade tidigare i vår ett knäppande och lite ryckande fenomen någonstans nerifrån vid lägre jämn fart. Var orolig för glapp i lådan, men som tur var, inte. Kollade kedjan och drev, men de verkade ok, även spänningen. Köpte ett nytt drivpaket i alla fall och det blev helt tyst, så paketet var tydligen slitet i alla fall.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Farmarn »

am22fh skrev:Med den bilden fick jag ordning på missljudet från kedjan. Jag hade vänt framdrevet fel, nu går det genast mycket tystare. Nu vet jag hur det ska sitta och om jag satt det fel hur det låter :)
Sådant här ökar inte förtroendet för verkstäderna.. hade en polare som hade in sin mc för missljud hos en Hondahandlare i Skellefteå, dom hittade ingen och han fick betala typ 2 lök. Var ute och provkörde och konstaterade att det lät från drivpaketet och såg att kedjan inte varit smörjd på åtskillig tid, jag gav kompisen rådet att börja med att smörja kedjan så kunde vi söka vidare sedan. men missljuden var som bortblåsta.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Olle Å »

Inte den första Hondaverkstad som blåser sina kunder. Bike Corner i Karlstad lämnade kunden ovetande, bort hojen till en annan verkstad för service, som det fuskades rejält med.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av GeCe † »

Olle Å skrev:Inte den första Hondaverkstad som blåser sina kunder. Bike Corner i Karlstad lämnade kunden ovetande, bort hojen till en annan verkstad för service, som det fuskades rejält med.
Litar inte på verkstäder och lämnar aldrig ifrån mig en hoj till en verkstad utan att jag får vara med själv. Och den enda anledningen till att jag överhuvudtaget åker till en verkstad är för att få stämpeln i serviceboken.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Fibern »

Angående oljud från kedjan. Jag har ett lätt tickande ljud från kedjan vid gassläpp eller jämn gas vid låga farter. Runt trettio-femtio knyck. Det visade sig komma från kedjelåset. Den länken kärvar en liiten, liiten aning, och då slår kedjan när länken sträcks ut efter att ha passerat framdrevet. Vid pådrag eller högre fart försvinner ljudet. Jag har kört i runda tal 520 mil med detta och upplever det inte som något större problem.
Jag fick ta i ordentligt vid monteringen av lås-länken för att få clipset i spåret. Varför den ska vara så tight har jag ingen aning om.
Någon som upplevt något liknande? :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljud från kedjan

Inlägg av Tramsvalp »

Fibern skrev:Jag fick ta i ordentligt vid monteringen av lås-länken för att få clipset i spåret. Varför den ska vara så tight har jag ingen aning om.
Jag gissar att det hänger ihop med o-ringarna. O-ringarna vill pressa isär länkarna, och med en länk som glider lätt på pinnarna så kommer hela den kraften på clipet.
Tror jag iaf.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar