Balanseringssand i däcken

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Balanseringssand i däcken

Inlägg av cato »

Har just köpt ett nytt bakdäck till Varaderon..Är det någon som har provat balaseringssand i ett mc däck?? Är lite sugen på att prova sånt!!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Balanseringssand

Inlägg av V Saarela »

Kom igen nu cato, prova och....berätta!
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Balanseringssand

Inlägg av cato »

Nytt däck i dag & balanseringsand i däcket,puttrade någon km först så det skulle balansera sig sa däck killen. OjOj vilken varadero jag fick, helt perfekt. De fina med sanden(eller vad det nu är) är att det balanserar däcket hela tiden ..85 gr hällde han i bakdäcket..
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Balanseringssand

Inlägg av Olle Å »

Nyfiken å detta. Är det möjligt? Enligt centrifugalkraften borde väl sanden lägga sig där största vikten finns pga. fjädringen gör att hjulets utsida får en oval rotation.
En fråga. Har du slanglöst däck? Rinner sanden runt eller fastnar den?
Om vägen är för dålig, byt hoj.
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Balanseringssand

Inlägg av cato »

Jag har slanglöst..Som jag fattade däckgubben så fastnar det i däcket, all överlopps sand snurrar mitt i däcket i en smal sträng medans man kör,Den sanden ska balansera däcket under dess livslängd.Väldigt noga med rätt mängd pullver i däcket är det.Var visst Japanerna som hittat på de här sa han.Har tidigare provat pullver i lastbilar jag kört och de har varit bra..
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Balanseringssand

Inlägg av V Saarela »

När man googlar balanseringssanden så verkar den användas väldigt mycket på offroadbilar, dvs för att slippa få vikterna bortslitna i skogen mot nån sten eller dylikt.
Verkar heller inte vara nån billig variant att balansera på och viktigt att få rätt mängt i däcket.
Så man blir ju lite nyfiken på hur man får i rätt mängd sand?
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Balanseringssand

Inlägg av cato »

Däckgubben har en 10 liter hink med pullver, på hinken står det mängden i däcket du ska ha, lätt som en plätt.. Har alldrig hört priset på pullvret,men är nog betyligt billigare än en Varadero skulle jag tro :lol: Jag ska fråga han till veckan vad det kostar till ett däck.De roliga i sången är att däckgubben kör en Transa på fritiden,därför var han väldigt att jag skulle prova pullvret. :D
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Balanseringssand

Inlägg av Olle Å »

Men hallå. Varför skulle det inte funka med att fylla i lite glykolvatten i ett däck med slang lika väl som med sand i ett slanglöst. Tror några deciliter borde räcka. Skall prova på min TA.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Balanseringssand

Inlägg av cato »

Har faktiskt provat saltvatten på en väghyvel jag körde, fick släppa ut den ganska fort, ingen hitt var det. Studdsade rätt upp & ner.Hyveln gick nog för fort på transporten, Kört lastmaskiner med vättska, där funkar det bra.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Balanseringssand

Inlägg av Olle Å »

Vet att man fyllde även traktorbakdäck med saltvatten. Då fyllde man ju så mycket man fick i för tyngdens skull. Ett större däck ökade ju vikten med ett par hundra kilo och fick ju då ett bättre markgrepp. Skall prova med två deciliter till en början i ett framdäck, så får vi se.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Balanseringssand

Inlägg av Tramsvalp »

cato skrev:sanden ska balansera däcket under dess livslängd.
Intressant att se om du slipper den lätta wobblingen som gärna kommer när däcket blir slitet. Om det nu brukar bli så för dig.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Balanseringssand i däcken

Inlägg av cato »

Har kört nästan 600 mil nu med ballanserinspullvret i däcket,slitaget är jämnt och fint.Bara däckgubben får slut på sem så ska jag in med framdäcket och balansera det åxå. ska bli intresant och se,för där har jag obalans nu,om pullvret fixar obalansen.
Skriv svar