Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
SödraKus
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 26 sep 2020, 16:08
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 A -17
Ort: Kusmark

Re: Idag..

Inlägg av SödraKus »

Strålande sol och bara -1,5 kl 06 i morse så det blev till att åka hoj till jobbet, utan handtagsvärmare hade jag nog ångrat mig....
Kändes faktiskt kallare i afton på hemvägen då det hade mulnat på, trots stadiga 5+ :?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Jo du SödraKus, inte direkt skönt hojväder. Jag har inte handtagsvärmare, men med 4-5 grader klarar jag mig skapligt.
Idag snö på morronen och bara runt noll.
Men till veckan kommer värmen åter. Redan på tisdag-onsdag slutar det med minusgrader och fler plus på dagarna.

Vet du förresten om han på däckverkstan i Kusmark kan skifta mc-däck?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
SödraKus
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 26 sep 2020, 16:08
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 A -17
Ort: Kusmark

Re: Idag..

Inlägg av SödraKus »

@Fibern det blev 4 hjul med tak och centralvärme till jobbet I morse, hann bara fram innan det började singla ner något vitt från himlen..
Angående däcken så har jag grejor för att byta hemma, du får gärna låna om du vill. Jag lyckades få dit nya Tractionator GPS på min men jag erkänner att det var knökigare än jag trodde, framförallt bak var det ett smärre helv... att få dit ventilen.
Är ingen rutinerad däckkrängare men vill du ha hjälp så kan vi göra ett försök, annars går det ju som sagt höra med Jocke i Kusmarksliden eller Hasse i Ersmark.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@SödraKus
jag skickar pm
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Någon som nyligen fått bytt bakdäck, eller vet ungefärlig kostnad för att få bakdäcket avskalat, nytt påkrängt och balanserat?
Alltså om man lämnar in lossat hjul.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

Byter skälv numera men innan betalade jag 300.-
Det är dock ett hyggligt pris.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Jag undrar just om 570 :- kan anses som rimligt. Eller rent av högt. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

Känns lite dyrt tycker jag.
Man kan ju få tag på krängningsutrustning för samma pris.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Inget däckverktyg under 7-800 kr hittat på nätet. Det behövs en rejäl däckkrängare för att få loss ett Heidenau bakdäck. Då räcker inte stora skruvtvingar och däckjärn. Har försökt. :frust:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Lite i överkant kan jag tycka, men med tanke på konkurrens och utbud uppe i norr så är det kanske skäligt?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Definitivt i överkant, enligt min mening. Jag vet att de flesta verkstäder tar lite extra om man kommer med eget/egna däck, för att dom då missar en viss summa som de annars tjänat på med att fått sälja däck också.
Men inget över 5-hundringen ser jag som rimligt.
Nåja, det kan vara sista gången jag byter på hojen. Återstår att se. :?
Klart är dock att den verkstadskedja som gjorde jobbet, inte kommer att erbjuda mig sina tjänster någon fler gång. :(

edit: eller rättare sagt, jag kommer inte att söka deras tjänster
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Skoogsnisse »

Det var välidigt i överkant.
En kompis bytte däck på sin mc i vår. Det tog däcksfirman 250kr för.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Visst var det så @Skoogsnisse. Väldigt var ordet. :ffs

Hur som helst, historia.
Bara denna vecka har det blivit tre 8-10 milafärder. Tandläkare i måndags. Pakethämtning igår.
Kände därför för en liten "provianteringsresa" idag. Fint sommarväder. Lagom på förmiddan med 19-20 grader klockan nio. Kom hem vid halv tolv och då stod mätaren utanför norra väggen på nästan 22. I skrivande stund har det hunnit över 23, vilket för fibern är i varmaste laget för behaglig körning.
Drog iväg till Solbacken, Skellefteå. Utmärkt handelsområde alldeles utanför stadskärnan på norra sidan. Slipper åka in i centrum.
ICA, Willys, Ö&B, Biltema, Jula, Intersport och ett antal mer specialaffärer ockuperar handels-centrat. Systembolaget, 2 apotek och restauranger. Plus en del bygg och entreprenad.
Kan välja mellan olika vägar ner och hem. Tre fyra olika med olika längd och typ.
Kan det bli bättre en lagom bit från det centrala? Hemmet. :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jaha... det var ju typiskt. När denna sega vår plötsligt kammar till sig och nästan blir sommar över en natt, så vill man ju gärna köra hoj. Således stack jag i går ut på en liten repa runtom i trakten, som vanligt på småvägarna. Och se på självaste :evil: om inte kopplingsvajern går av för mig :frust:

Kanske inte helt underligt, jag har ju haft knarren i 10 år och någonstans runt 8000 mil nu.

Jag vet inte hur många gånger jag tänkt att köpa på en reserv och fästa parallellt med den gamla, för att kunna byta längs vägen. Dock har det glömts av lika många gånger, så man får väl kanske skylla sig själv.

Nåväl, väl hemma igen börjar jag kolla runt efter nya. Tänker att det kan vara en hyllvara, men icke. Efter att ha ringt runt i en stor omkrets har jag icke ett napp. Så, det blir ut på nätet. Det verkar som att det inte finns en dylik att tillgå inom Sverige, så det får bli en sökning på engelska. Hittade en "piratmodell" (ej original) i England, men nu efter brexit finns ju alla chanser till rejält fördröjd leverans, så letade vidare. Hittade till slut att den fanns i lager hos Honda i Grekland och gick att beställa direkt. Tog två stycken på en gång, vajern i sig är ju inte jättedyr (ens från Honda).

Ser att den skickats idag, så får man se hur lång tid den tar på sig... Man får hoppas att mellanliggande transportörer kan få flyt på den, så man får komma på rull igen *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Man skulle ha en komplett reservdelshoj stående i garaget!
Så man alltid hade rätt del hemma

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jaa... det vore ju ett trevligt scenario :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Äntligen!!!

Sen eftermiddag i går fick jag en pappersavi (!) om en rekommenderad försändelse. Man börjar ju fundera, sådana saker kan ju ofta innebära otrevligheter... Nåväl, hade bara tid att åka på ICA och lösa ut den igår. Men, på paketet ser jag att det kommer från Honda Grekland. YES!!! Mina kopplingsvajrar, som hade varit på väg länge och väl. Så idag blev det att byta ut den trasiga. I vanlig ordning med nyare fordon från framför allt Japan, så var den säkert smidig att få dit i monteringshallen, men ett smärre h-vete att byta ut i efterhand. Trångt och eländigt med normala nävar. Det är samma med Lailas Bil, en Honda Civic.

Nåväl, efter en del svett och väl valda ord så fick jag till det så småningom, så i morgon blir det allt ut och trotsa värmen en sväng *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Härligt Stefan
Skam den som ger sig

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...hämtade jag ut ett paket från utlämningsstället.
En Cardo PackTalk Bold.
Efter mycket grejjande konstaterar jag att jag misslyckas med att para ihop den med frugans Scala Rider Q3.
Varken via vanlig uppkoppling eller via blutetooth....!
Får se vad supporten kan upplysa om?!
Tänk att det ska vara så krångligt!!!

@Stefan
Jag har också en kopplingsvajer på gång.
Ute på resa i veckan. Då märker jag att kopplingen tar lite väl sent, samt att den känns annorlunda. Vid närmare undersökning ser jag att vajern är halvt av.
Googlar vid vägkanten på MC-verkstäder och får tag i Vetlandas hondahandlare - "MC-guiden". De har en vajer (inte kopplings-) som jag passar in i höljet till min gamla vajer och med nippel på kopplingsarmen. Mycket trevlig CM-butik!
Detta räddar resan.
Väl hemma beställer jag ny kopplingsvajer på ebay.
Nu när jag hör hur besvärligt du hade det Stefan, så känner jag att det gäller att ha gott om tid och att välja sitt tillfälle - det kanske inte blir färdigt på en dag, och då gäller det att inte ha planerat en körning till dagen efter.......
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Daniel, ja, en kopplingsvajer kan man tycka borde vara en hyllvara. Därav att jag beställde två stycken på en gång. Däremot märkte jag att även om jag najar på den andra intill den arbetande, så är det nog inte (för mig i.a.f.) ett byte man gör vid vägkanten. Uppe vid handtaget går väl bra, men nere på motorn... Ingen lek att komma åt att få ihop det. så, man får ju hoppas att även denna håller i 10 år. Och om man fortfarande har denna hoj och fortfarande kör, får man väl byta på hemmaplan i förebyggande syfte.

@Peter: Ja, när vajern nu äntligen var på plats, så vore det svårt att hålla emot :D Men, det märktes att man inte hunnit vänja sig vid DEN graden av värme än. Började med ett snabbt ärende på Biltema, skönt att komma in i luftkonditionerad miljö! Men kände redan på dit att jag nog fick dra ner lite på tempot på småvägarna. Hade tagit den långa vägen dit och fortsatte sedan i en krok runt på västra sidan, men när jag kom till Dingtuna kände jag att det började på att räcka för dagen. Detta trots att jag sugit i mig vatten som en kamel. Så det fick bli motorvägen genom sta'n och gamla vägen hemåt. Kom tillbaka hem och var fullständigt slut och urlakad!
Det blev ingen jättelång sträcka, kanske mellan 15 och 20 mil totalt, men med tempen pendlande runt 30-strecket hela dagen och ovanan vid värme, så räckte det bra för mig.
Men, gött ändå att vara på rull igen *thumb_up*
Du kan ju gissa om det smakade bra med en väl kyld maltdryck *drinking_beer* lite senare :mrgreen: :naughty: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar