Sommarresa

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Sommarresa

Inlägg av Trelle61 »

Nu börjar planerna för sommarens resa falla på plats , valet stod mellan att hälsa på en arbetskamrat i Rumänien vid Svarta Havet eller att hemestra.
Det blev det sistnämnda och min tanke är, att om tiden räcker till, ta mig till Lapporten, Treriksröset och Kebnekaise.
Därför behöver jag lite hjälp av er som bor norr om Hässleholm för bästa rutt planering.
Min tanke är att köra hemifrån Vinslöv 5/8, ska kolla med den sittande regeringen om jag kanske kan lämna redan den 5/8 , och ta mig till Kiruna via nattstopp i Torsby och Östersund. Sen är frågan vad jag gör efter Kiruna? Jag måste va i Vinslöv igen den 15/8.
om jag förstår det rätt så kan jag ta mig till Lapporten och Treriksröset i princip i sadeln medans Kebnekaise kräver fotarbete.
Någon som har förslag??
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sommarresa

Inlägg av Fibern »

Hej Trelle.
Angående din planerade resa, så undrar jag om du tänkt dig vandra upp på Kebnekaise, eller om du nöjer dig med att bara se fjället, samt likadant med de andra två målen.
Kebnekaises toppar kan säkert ses från någon avlägsen plats och samma gäller Lapporten. Den syns bland annat från Abisko, som ligger nära 10 mil nordväst om Kiruna.
Treriksröset tror jag man måste åka båt och fotvandra till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Sommarresa

Inlägg av Trelle61 »

När det gäller Kebnekaise är min tanke att eventuellt ta mig till fjällstationen vilket då blir en dagstur i varje riktning. Beror lite på om jag kan få övernattning på stationen. Treriksröset tänkte jag ta via Finland. Minns inte just nu om där behövdes båt, lapporten tänker jag mest se på avstånd. Kanske bäst att köra från Kiruna till Nikkaluokta och ta fjället först?


Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sommarresa

Inlägg av Fibern »

Ca 7 mil mellan Kiruna och Nikkaluokta, så det går ju ta tur å retur i en etapp. Såvida du inte ska vandra till/upp på fjället.
Treriksröset https://www.kirunalapland.se/se-gora/tr ... -sekunder/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sommarresa

Inlägg av Fibern »

Lycka till Trelle, vad du nu än väljer. Åker du kustnära hemöver så finns här övernattning om du behöver. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Sommarresa

Inlägg av Trelle61 »

Tack för erbjudandet Fibern men det blir nog inland i år både upp och ner, körde kusten i fjol när vi körde hem från grabben i Ursviken.
Planerna har blivit mer konkreta nu på grund av att jag fått anpassa mig till övernattnings möjligheterna på Kebnekaise, ska övernatta där mellan den 10-11/8.
Så hela min resa ser ut så här, kör hemifrån Vinslöv tidigt den 5/8, övernattning troligtvis i Torsby (kan bli Arvika med), sen blir det övernattning i Östersund den 6/8 innan den största utmaningen sker , etappen från Östersund till Björkliden och Lapporten där jag ska sova den 7/8.
Lapporten då den 8/8 innan jag drar vidare till Kilpisjärvi och sover över där den 8/8. Besöker Treriksröset den 9 innan jag på eftermiddagen kör till Nikkaluokta och sover där sen blir det vandring fram och tebax till Kebnekaise den 10 och 11. Sen hemåt har jag skrivit stopp i Storuman och Kristinehamn men det är mer rekommendationer. Ska börja jobba den 16/8 men eftersom min chef med kör båge så förutsätter jag att jag har giltigt själ att inte dyka upp den dagen om jag blir sen.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sommarresa

Inlägg av Fibern »

Det låter ju som en bra planering.
Din son har ju däremot valt en bra landsända att bo i. :wink: *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Sommarresa

Inlägg av Trelle61 »

Haha, grabben brås väldigt mycket på sin mor, min ex fru som jag påstår år hel galen!
Skämt åsido, fint där uppe, han är på mig utav helvete att flytta upp nu när batterifabriken bygger, mest för att han behöver barnvakt men jag blir här i södern.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Skriv svar