Allvarliga bromsproblem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Någon här som upplevt att bakbromsen helt slutat fungera någon gång??
Detta gäller en Varadero 1000-06 med ABS. Välservad och nyligen bytt bromsvätska (problemet fanns redan innan vätskebytet)
Det är något som händer mig ca var 4-5:e gång jag är ute och kör. Detta händer helt sporadiskt, oavsett väder, temp, hastighet, om jag bromsar med frambromsen samtidigt eller ej osv osv.

Det blir fullkomligt tvärstumt, som om det stod en pallbock under "pedalen" och noll i bromsverkan, för att i nästa försök fungera helt utan problem.
Någon här som varit med om något liknande eller kan ha en tanke på vad felet skulle kunna vara?
Hojen är inne på verkstad men felet har ännu inte lyckats lokaliserats.

Mycket tacksam för svar
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Stefan »

Inte en susning, men spontant känns det som att jag skulle börja undersökningen på, i och runt pedalen i fråga. Jag tolkar det som att den inte rör på sig när försöker trycka ner den?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Kan det ha kommit in skräp i bromssystemet, helt stumt så tycker jag att det måste vara väldigt nära bromspedalen typ i cylindern. Jag har varit med om, på en bil, att en slang har gått sönder inuti på en hydraulisk koppling och den reagerade så.
jan-Olov
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Bromspedalen går alltid ner till precis där den ska börja ta/bromsa, men efter det så blir det helt stumt..för att i nästa sekund och omtag fungera igen.
Absolut kan det vara något i vätskan som ställer till det, men dels så är systemet helt genomsköljt 2 ggr och sen då det märkliga att det händer så sällan. Kanske skulle kunna vara så att en slang är dålig invändigt och täpper till..som Jan-Olov skrev?!
Andra teorier om att det kan vara någon ventil i ABS:en eller någon kolv i oket som fastnar finns förstås men så otroligt svårt att felsöka.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Daniel »

Jag har inget att grunda min gissning på mer än något svagt minne om bromsproblem med bil...
Min gissning är att det är ABS'en som krånglar. Jag har ingen aning om hur den isåfall åtgärdas och jag hoppas att jag har fel!
Lite läskigt problem som vi får hoppas inte "sprider sig" till frambromsen.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Risken är ju att om felet påverkar kombibromsen, testa genom att påverka kolven fram att bakbromsen aktiveras.
jan-Olov
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Skivan bak blir varm när endast frambromsen används, men har också testat att inte använda någon broms för att kontrollera om bakskivan blir varm, och vid någon enstaka tillfälle har skivan varit varm, men inte alltid.
(redigerat text)
Senast redigerad av Ralf 246 den ons 21 okt 2020, 23:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Bra, kombibromsen är en utmärkt funktion, använder nästa aldrig bakbromsen mad pedalen finns knappt ett behov.
jan-Olov
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Absolut, håller med till 100% Mycket nöjd med kombisystemet. Bromsfördelningen enligt mitt mönster i vanlig körning är 95 på fram och 5 på bak.
MEN så kan det uppstå situationer där bakbromsen kan komma att behövas, och det är just det som absolut inte får hända...att den plötsligt inte tar. Mycket kan hända där ute och då måste jag kunna lita på mina bromsarna.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Stefan »

För min del så använder jag väl bakbromsen i två situationer egentligen. Den ena är vid körning på grus eller annat där det kan vara dåligt fäste, då vill jag gärna inte att framhjulet kasar eller tappar fästet (vilket jag upplever kan hända trots ABS). Om bakhjulet sladdar lite är väl inte hela världen, men framhjulet känns värre. Det andra är vid direkt panikbromsning, då vill man helst ha full bromskraft på båda hjulen.

Så ser i alla fall jag det. IMHO som heter.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Ja, det är väl ungefär så det ser ut här också, samt lite motionsbromsning emellanåt.
Fenomenet som uppstått på min cykel verkar än sålänge inte hänt någon som det ser ut tack och lov. Sökt på forum från världens alla hörn och inte hittat någon som beskriver mitt problem..iallafall inte på en Varadero.
Felsökning på verkstad fortsätter.
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Bromsvätskan är bytt igen och oket rengjort i minsta detalj.
Framtiden får utvisa om det löste problemet.
Kommer ett bra tag framöver att använda bakbromsen i trygga miljöer...litar inte 100 på den
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av Ralf 246 »

Kort uppdatering ang bromsproblemet jag hade.
Tack och lov är det nu helt borta efter senaste rengöringen i höstas, måste ha varit något i oket alt vätskan som orsakade detta märkliga fenomen.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Allvarliga bromsproblem

Inlägg av JanneBoj »

Skönt att höra att det löste sig till sist. Att inte kunna lita på bromsarna är ju en mardröm.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Skriv svar