Vilka däck?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Rippling
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:38
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 VA 2005
Ort: Tullinge

Vilka däck?

Inlägg av Rippling »

Hej på er.
Skulle nog behöva slänga på nya sulor på Varaderon. Tänkte mig en längre resa i sommar så då vill jag vara på den säkra sidan. Aldrig köpt däck till en motorcykel förut så behöver lite råd.

Har kikat runt lite och som det ser ut nu så står det mellan:
Metzeler Tourance
MEFO Sport MFE99

Någon som har för-/nackdelar med de två? Helst såklart egen erfarenhet. Skulle någon komma med väldigt bra argument för något annat är jg såklart öppen för förslag.

Jag kör 90-95% asfalt och det jag tänker främst på är ju såklart grepp samt livslängd på dem. Kör lite blandat. Ibland en hel del packning och ibland bara jag.

Och, tilläggsfråga. Vad är rimligt att montering och balansering kostar hos en verkstad om en kommer in med lösa däck (Stockholmsområdet).
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Vilka däck?

Inlägg av Daniel »

Jag har min andra uppsättning Metzeler Tourance Next. Jag var så nöjd med första uppsättningen att jag slog till igen.
Annars sneglar jag åt isch touringdäck såsom Michelin Pilot Road 6, eller något ur Metzeler's Roadtech-sortiment typ 01, Z6, Z8 eller ME888 Marathon inför framtida däckbyten. Grusegenskaper är relativt ointressanta för mig då jag kör SÅ lugnt på grus, och SÅ lite att jag hellre köper ett däck som lever liiite längre gällande miltal på asfalt.
Jag har dåligt koll på de flesta däcks "personliga" egenskaper. Exempel på detta kan vara:
Någon varnade mig för mina nuvarande däck då de enligt denna person ska bli som suddegummi när det blir riktigt varmt, så kör man till södra Europa på sommaren tyckte denna person att Metzeler Tourance Next var ett dåligt val. Om detta sedan är sant eller ej har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att jag kör ganska lugnt, så det bode inte vara något problem för mig oavsett.

En fråga är ju vad som finns tillgängligt att inhandla.

Vad det ska kosta att kränga däcken kan jag inte spekulera i...

Återkom gärna - både med monteringskostnader, däckval och en framtida recension av vad du tyckte om dem!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Vilka däck?

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja du... i samtliga motorcykelforum då dendär frågan ställs så får man vanligtvis luta sig bakåt i soffan och :lurk:

Det finns lika många åsikter som det finns hojåkare och alla har ju förstås sina egna åsikter. Kolla runt lite här på forumet då det ju har diskuterats en hel del.

Det brukar till sist vara helt beroende på var och hur och med vad du ska köra... ska du hållas på asfalt så se då på asfaltdäck. Ska man varva med grus och lägger på lite grövre mönster så ska man komma ihåg att de slits ganska fort om man kör med en "glad gashand" med en tung och lastad hoj, det är nu min egen erfarenhet.

Själv har jag kört på flera omgångar Metzeler Tourance och de är helt OK, har också kört ett par omgångar på MEFO MFE99 Super Explorer och de är kanske strået vassare på grus.

Men som sagt... dethär är en evighetsfråga med tusentals olika åsikter... lite som att fråga "Vilken är den godaste pizzan?" :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Vilka däck?

Inlägg av peppe »

Tja Rippling, har du köpt nya sulor nu?
Annars har du ju fått bra tips av 2 Vara-gubbar, själv kör jag på Continental ’s TrailAttack3 o är Myvkrt nöjd, efter typ 300 mil. Körde innan på Pirelli, de va oxå bra, Michelin Road 6 är säkert M bra, förmodligen dyra oxå!
Svårt o välja när det finns så många bra däck!
Användarens profilbild
Rippling
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:38
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 VA 2005
Ort: Tullinge

Re: Vilka däck?

Inlägg av Rippling »

Tjena @peppe
Jaa jag fick dem påkrängda i fredags och har hunnit åka 4km på dem

Verkstaden noterade lite övrigt också som de tyckte jag behövde fixa innan resan. Så om två veckor ska den in för nytt drivpaket, nya belägg bak, ny olja o filter, byta av bromsvätska mm.
Så ska nog ha en hoj i riktigt fint skick till Finland.
Skriv svar