CRF1100 DCT haveri

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Nesse »

Fick ett haveri i går på min crf1100. När jag skulle köra upp på motorvägen så växlade den som den skulle under accelerationen (inte speciellt mycket gas), "poff" sa det och motorn dog så jag fick svänga av innan jag kom ut på motorvägen. Försökte starta om men det gick inte, motorn var helt död. Såg på instrumentpanelen att 3:an fortfarande låg i, testade att lossa batterikabeln (ifall det bara behövdes en omstart av datorn). Men det hjälpte inte, så jag fick ringa till försäkringsbolaget och den blev bärgad. Så nu får jag rådda med försäkringsbolag och Honda för att den ska fixas. Jag tror detta kan ha att göra med återkallningen av årsmodellerna 20-21 där det finns nåt om att den stoppar. Vi får se. Det var tre personer som stannade, alla var motorcyklister (varav en i bil). En berättade att han varit med nåt liknande och att "man skulle öppna nå lucka och knacka till nån stång", men han kom inte ihåg vilken (det var hans kompis mc). Så tydligen händer det ibland liknande med DCT. Är det någon som upplevt detta? Nån som har koll på hur man "knackar till stången"?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Ivar »

Va tråkigt att höra Nesse.
Vore intressant att få svar på din fråga då jag skälv har en DCT låda. Dock på en Crosstourer
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Nesse »

Jag kom i kontakt med Honda i går em och fick ett tips att rulla bakhjulet /hela mc (fram å tillbaka) och samtidigt växla ner med padsen så ska det funka att få i friläget igen. Jag tipsade verkstan om det och när jag kom in idag så startade den som vanligt och det var bara att köra hem igen. Yaaaiii 🙂
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Fibern »

Hade jag haft en så hoj och råkat ut för samma sak, skulle jag nog sett till att byta bort den. Eventuellt till en manuellt växlad.
Säg att du ligger i vänsterfil på motorvägen i en omkörning, samtidigt som "poff" och motorn tvärdör. Då kan ju obehagliga saker inträffa om man exempelvis har en fartkåt dåre i en Koenigsegg efter sig. :?

//Skönt att det gick bra i alla fall.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Daniel »

Intressant att höra.
Gött att det släppte!

Kanske kommer detta att hanteras mer i framtiden då jag tror att DCT är här för att stanna (och växa).
Bra med enkla knep att få växellådan att följa med ner till neutralläget. Dock skulle jag vilja att Honda faktiskt tar reda på vad som egentligen hände och varför det hände - och hur långtgående problemet egentligen är...!
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Ivar »

Detdär tipset lär man lägga på minnet.
Tack för återkoppling Nesse
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Nesse »

Fibern skrev: lör 10 jun 2023, 09:42 Hade jag haft en så hoj och råkat ut för samma sak, skulle jag nog sett till att byta bort den. Eventuellt till en manuellt växlad.
Säg att du ligger i vänsterfil på motorvägen i en omkörning, samtidigt som "poff" och motorn tvärdör. Då kan ju obehagliga saker inträffa om man exempelvis har en fartkåt dåre i en Koenigsegg efter sig. :?

//Skönt att det gick bra i alla fall.
Det är en återkallning ute för de modeller som har detta problem. Det är har att göra med mjukvaran. Det har enligt uppgift förekommit vid start. Så jag ska in och få mjukvaran fixad.

Sedan är det inte så att mc:n tvärstannar, motorn stoppar, men den rullar vidare som med en koppling indragen, så det går att hantera som det är nu, men inte jättekul, man får vara lite snabbtänkt. Sedan har det bara hänt mig en gång på 700 mil, med mestadels korta turer...

Som jag förstår så har inte de nyare AT detta problem och inte heller andra modeller detta problem. DCT finns även i Goldwing modellerna
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Ralf-FIN »

Bra information och gott att det blev identifierat och att du får det fixat *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: CRF1100 DCT haveri

Inlägg av Nesse »

Honda MC Service i Karlstad uppdaterade programvaran på under 10 minuter, hann inte ens fika klart :-)
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar