Grängesdanne skrev:Tramsvalp skrev:Jag har provat på grusväg med en ny BMW 650GS -02 och fick definitivt utan svårighet mycket kortare bromssträcka utan ABS.
---
Kortast bromssträcka på grus får man med mer eller mindre låsta hjul. Man kommer ner till fastare underlag, kontaktytan blir större, alla nabbar river och det byggs upp en kil av grus framför däcket.
Jag hade för länge sen en Bonneville -89 med ABS den var en katastrof, närmast obefintlig bromsverkan.
Jag kör idag en BMW -10, jag lovar... den är ljusår bättre.
---
Att det byggs upp en kil framför däcket med grus som rullar kan så vara, men tror ni på allvar att dessa rullande stenar ligger och "hjälper till" att få ner farten?
Svårt att svara när du bara kommenterar en av de faktorer jag nämner, dvs gruskilen. Fastare underlag, kontaktytan blir större, alla nabbar river, då? Tror du inte på dem heller?
-89 var 13 år före -02, så hur din Bonneville funkade är oväsentligt, den 650GS jag testade är väl så gott som samma modell som 650 Dakar. Jag testade med samma fart på samma sträcka med och utan ABS, enbart fram eller bak och båda samtidigt. Och jag är verkligen ingen överdängare på grus eller på något annat underlag heller.
Grängesdanne skrev:Det är nog mera underlaget och att man kan hantera bromsen mycket bra, men OBS det är under kontrollerade former.
ABS gör inte att man jämt får kortare bromssträcka, den kan även bli längre, men den gör att man får lättare att bibehålla kontrollen på mc´n eller bilen vid en ev. undanmanöver i en paniksituation.
Det där resonemanget stämmer på asfalt, vilket som sagt är en helt annan sak.
På asfalt är man mycket mer beroende av vilofriktion än på grus, låsning på asfalt innebär sämre bromsverkan, på grus med grusdäck tvärtom. Låsa bakhjulet på grus kan man göra utan kontrollerade former, det behöver man inte vara särskilt skicklig för.
Man behåller förvisso kontrollen på grus med ABS, dvs man bromsar kanske inte omkull, men om man samtidigt inte hinner få ner farten är det en tveksam hjälp. Typ köra på en älg under full kontroll...
Men jag skulle vilja kunna välja ABS på vart hjul för sig, beroende på humör. Aktiv körning på grus - ingen ABS. Normal körning på grus - ABS fram. Asfalt - ABS på båda.
Men jag får väl åka och provköra nya hojar så jag hänger med i utvecklingen. Kanske funkar det på grus idag.