XL700VA VS BMW F650 Dakar

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Grängesdanne »

Spooky skrev:Nu börjar det allt att bli jobbigt. Om jag inte minns fel så går ABS:en inte att stänga av på XL700:an. Känns som jag helt plötsligt är tillbaka på ruta ett igen.

Tror jag helt enkelt får provköra en 700:a på grus innan jag tar några beslut.

Denna tråd har verkligen fått mig att fundera på om vilken som är den utlimata hojen. Eller rättare sagt, finns den?
Förslag välkomna :D
:D Nä tyvärr finns nog inte den ultimata hojen.
Inte för mig iaf...
Jag ville gärna plocka lite från alla :)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Tramsvalp »

Grängesdanne skrev:
Tramsvalp skrev:Jag har provat på grusväg med en ny BMW 650GS -02 och fick definitivt utan svårighet mycket kortare bromssträcka utan ABS.
---
Kortast bromssträcka på grus får man med mer eller mindre låsta hjul. Man kommer ner till fastare underlag, kontaktytan blir större, alla nabbar river och det byggs upp en kil av grus framför däcket.
Jag hade för länge sen en Bonneville -89 med ABS den var en katastrof, närmast obefintlig bromsverkan.
Jag kör idag en BMW -10, jag lovar... den är ljusår bättre.
---
Att det byggs upp en kil framför däcket med grus som rullar kan så vara, men tror ni på allvar att dessa rullande stenar ligger och "hjälper till" att få ner farten?
Svårt att svara när du bara kommenterar en av de faktorer jag nämner, dvs gruskilen. Fastare underlag, kontaktytan blir större, alla nabbar river, då? Tror du inte på dem heller?

-89 var 13 år före -02, så hur din Bonneville funkade är oväsentligt, den 650GS jag testade är väl så gott som samma modell som 650 Dakar. Jag testade med samma fart på samma sträcka med och utan ABS, enbart fram eller bak och båda samtidigt. Och jag är verkligen ingen överdängare på grus eller på något annat underlag heller.
Grängesdanne skrev:Det är nog mera underlaget och att man kan hantera bromsen mycket bra, men OBS det är under kontrollerade former.
ABS gör inte att man jämt får kortare bromssträcka, den kan även bli längre, men den gör att man får lättare att bibehålla kontrollen på mc´n eller bilen vid en ev. undanmanöver i en paniksituation.
Det där resonemanget stämmer på asfalt, vilket som sagt är en helt annan sak.
På asfalt är man mycket mer beroende av vilofriktion än på grus, låsning på asfalt innebär sämre bromsverkan, på grus med grusdäck tvärtom. Låsa bakhjulet på grus kan man göra utan kontrollerade former, det behöver man inte vara särskilt skicklig för.
Man behåller förvisso kontrollen på grus med ABS, dvs man bromsar kanske inte omkull, men om man samtidigt inte hinner få ner farten är det en tveksam hjälp. Typ köra på en älg under full kontroll...
Men jag skulle vilja kunna välja ABS på vart hjul för sig, beroende på humör. Aktiv körning på grus - ingen ABS. Normal körning på grus - ABS fram. Asfalt - ABS på båda.

Men jag får väl åka och provköra nya hojar så jag hänger med i utvecklingen. Kanske funkar det på grus idag.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av jerkonetti »

Jag skulle vilja tillägga att jag inte kört den senaste generationens ABS. Tror att jag ska följa tramsvalpens exempel och ta en provtur med någon sprillans ny hoj. Det finns en underbar grusväg bara 5 minuter ifrån "handlarn". Dom kan gott behöva lite grusdamm på demohojarna. :)
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av cub »

Först och främst tror jag det hänger mest på föraren än hojjen när det gäller om det är en "bra" grushojj eller inte.

XL700VA har inte någon knapp för att koppla ur ABSen. Jag läste på nåt forum att det gick att "slå av" den på något ful-trix...dock minns jag inte vad det var men går säkert att googla på. Det var nåt med att låta hjulet spinna loss de första metrarna på gruset så skulle den koppla ur och lampan lysa, men som sagt, leta upp originalkällan på det.

Däremot var jag på kurs i somras och en av instruktörerna där körde BMW GS1200 och köra ständigt med ABS påslagen och ansåg det var bättre än utan. Men så ser man alla andra som säger att den måste vara urkopplad. Återigen tror jag det hänger mest på föraren.

Försök provköra den. Jag har inte kört Dakar-modellen själv men är lite missnöjd med mitt grepp med knäna om sadeln/tanken på XL700 vid stående körning. Det är en vanesak och för min del talade de andra fördelarna för denna modellen. Det är alltid en kompromiss. Jag valde mellan de nya BMW 650/800 mot Transalpen men tyckte precis som någon skrev här att BMW var för mycket on/off. I långsam stockholmstrafik blev det snabbt väldigt ryckigt och jobbigt. Sen var ju prislappen rejält mer brutal.
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Grängesdanne »

Men jag skulle vilja kunna välja ABS på vart hjul för sig, beroende på humör. Aktiv körning på grus - ingen ABS. Normal körning på grus - ABS fram. Asfalt - ABS på båda.
:D Helt underbart, tänk om dessa alternativ fanns tillgängligt.
Spooky
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 10:46
Answers: 0

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Spooky »

Känns som jag har kommit till ett avslut i denna tråd. Tack alla som har tagit sig tid att svara.

Efter en rejäl provkörning av Transalpen på både asfalt och grus har jag kommit fram till att detta är inte hojen för mig.
Asfalt fungerar den utmärkt på. Grus är värre. Jag är för lång för att köra stående (182 cm över havet). Möjligen går det att fixa med en styrhöjare men jag är tveksam. Vad värre är egentligen ABS:en. Eller rättare sagt att den inte går att stänga av på något vettigt sätt. Jag är numera helt övertygad att jag kan bromsa bättre utan ABS. Förstår att vid en paniksituation kanske den kan förhindra att jag bromsar omkull, men det hjälper inte. Full bromskraft både fram och bak och det kändes som man körde oljetankers. Förmodligen är det som någon annan skrev i ett tidigare inlägg, att ABS:en inte tillåter minsta låsning av hjulen (vilket ju den är till för). Köra ner för en brant backe borde kunna bli en intressant upplevelse.

Jakten på den perfekta hojen fortsätter (om den nu finns). Dakar ligger nu bra till måste jag säga. Problemet är utbudet. Minst sagt begränsat. Aja.....skam den som ger sig.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av rydde »

Vet att det inte var ett alternativ i rubriken men...kan inte hålla mig :-) ...finns ju alltid många fräscha TA 650 som tillverkades ända till årsmodell 07 om jag minns rätt.

Med den får du 21 tums framhjul, ingen ABS och halvbred dyna. Vill du ha den mer offroad kan du ju fundera på crashbåge, grova däck, metallbukskydd och kanske styrhöjare för din längd. Det är ingen adrenalinkick när man drar på, men den har heller inga problem att ligga och kryssa i 140 km/h hela dagen utan att kännas stressad.

Nåväl, lycka till med ditt sökande! :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar