Motorstopp

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Motorstopp

Inlägg av Trelle61 »

Förra säsongen så hände det mig vid tre tillfällen tror jag att min motor bara dog. Kunde ske strax efter start eller när jag kört ett tag och motorn var ordentligt varm. Började med att när jag släppte på gasen och sen skulle gasa igen började motorn miss tända och ville bara dö, gick sen en kort tag på tomgång, gick inte att röra på gasen, för att sen självdö. Chokade man för fullt så startade den igen men så fort du rörde gas eller choke dog den. Jag var tvungen att låta bågen"vila"fem minuter och sen gick den hur bra som helst. Pratade med en Vradero ägare här i Trelleborg som hade samma problem och han trodde det var en ispropp i förgasaren. Nu i år har det varit så att den bara startat på en cylinder vid två tillfällen sen har den hållt på som ovan. Verkstan har ingen förklaring någon här som kan hjälpa mig??
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Exakt det du beskriver hände mig en gång förra säsongen. Varm motor, avslagen 10 minuter (träffade kompisar), iväg igen. Efter 100 meter dog motorn. Fick lite panik innan jag kunde stanna vid vägkanten. Kröp sakta hem med full choke och minimal gas. Minns inte vilken temperatur det var ute. Men enligt det internationella forumet så är detta typisk fall av ispropp, vilket kan hända vid låg temperatur eller hög luftfuktighet. Kan möjligtvis också vara att bensinpumpen börjar krångla (vanligt fel på Varan). För mig har det aldrig hänt igen. Förgasar modellerna har tydligen någon form av uppvärming i insuget. Fast det verkar inte fungera. Det finns förslag på det internationella forumet att man placerar en glödlampa i luftburken för att skapa nödvändig värme. Men det är ingenting jag ens har funderat på att göra.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Hej hopp.

Jag kan i princip garantera dig att det är bränslepumpen som börjar ge upp. J Det gör dom så småningom på förgasarmodellerna. Det är samma pump som i Africa Twin och dom krånglar allihop. Om du söker runt lite så kommer du hitta mycket info om detta, bla på xrv750.net. Det finns en billig lösning på problemet. Åk till biltema och köp en pump för under 300 kr Jag kommer inte ihåg artickelnummer just nu men som sagt, sök! Jag har kört med min biltemapump problemfritt i över 1500 mil nu.
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

maua skrev:Hej hopp.

Jag kan i princip garantera dig att det är bränslepumpen som börjar ge upp. J Det gör dom så småningom på förgasarmodellerna. Det är samma pump som i Africa Twin och dom krånglar allihop. Om du söker runt lite så kommer du hitta mycket info om detta, bla på xrv750.net. Det finns en billig lösning på problemet. Åk till biltema och köp en pump för under 300 kr Jag kommer inte ihåg artickelnummer just nu men som sagt, sök! Jag har kört med min biltemapump problemfritt i över 1500 mil nu.
Jag hade problem med biltema pumpen.
Ville inte hålla tätt i plastskarvarna.
Köpte en likadan på Mekonomen...Kostade lite mer men den är helt i metall.
Fungerar kanon....
Varadero -99
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Kan så vara men även biltema har ju garantier. Dom har även en annan modell. En fyrkantig historia helt i metall som ska fungera fint. Min plastvariant har jag inte haft några läckageproblem med!
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

Min plastvariant läckte där man kunde ändra vinkeln på in och utloppet.
Lämnade tillbaka utan problem...Men ville ej ha en ny utan köpte en i metall.
Har även med mig en liten rörbit för att kunna koppla förbi pumpen ifall den skulle ge upp....
Varadero -99
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Jag var på verksatn som jag använder och har stort förtroende för men de köper inte bränslepumps problematiken, tror mer på fukt typ i tändhatatrna.
Jag vet inte, strula igår i Malmö när jag skulle köra kortege och nu har det varit fyra gånger på kort tid så skall nog låta verkstan ha min båge nu när jag jobbar i Maj så har de 14 dagar på sig att lokalisera problemet.
Igår dog den inte utan gick fast bara på en cylinder i fem minuter.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

Trelle61 skrev:Jag var på verksatn som jag använder och har stort förtroende för men de köper inte bränslepumps problematiken, tror mer på fukt typ i tändhatatrna.
Jag vet inte, strula igår i Malmö när jag skulle köra kortege och nu har det varit fyra gånger på kort tid så skall nog låta verkstan ha min båge nu när jag jobbar i Maj så har de 14 dagar på sig att lokalisera problemet.
Igår dog den inte utan gick fast bara på en cylinder i fem minuter.
Du kan ju eliminera bränslepums fel med att koppla bort slangarna som går in respektive ut och sätt en rörbit i mellan och testa att köra utan pumpen. Men dra loss kabeln till pumpen så att den ej går torr....
Se bara till att ha ordentligt med soppa i tanken så att du får självtryck.
Varadero -99
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Det är ett bra råd som jag tycker du ska testa. Normalt sett så är inte varaderon behäftad med massa konstiga intermittenta fel utan det brukar mest bara vara att köra och vara glad FÖRUTOM när det kommer till soppapumpen. Det är ett faktum att den går sönder förr eller senare. Det finns säkert undantag som alltid men för de flesta så slutar det oundvikligen med ett pumphaveri.
Kan utveckla lite kort vad det är som händer med pumpen:

Hondas orginalpump är en brytarspetsstyrd pump. Om man plockar bort locket i botten på pumpen så hittar man där en hederlig gammal brytarspets. Problemet med dessa spetsar är att de genererar gnistor vilket leder till att kontaktytorna bränns sönder och tillslut försvinner eller alternativt bränner fast i varandra. Olika lösningar har tagits fram för att modda pumparna med motstånd på brytarna så att gnistorna ska minska. Dock verkar inte detta ha fungerat utan problemen har återkommit. En sak att ha i åtanke är att pumpen jobbar hårdare när du har lite bränsle i tanken och "förbrukas" därför fortare om man oftast har lite soppa. Mina problem dök alltid upp när jag hade lite bensin kvar i tanken. Första gången det hände mig var jag övetygad om att jag fått soppatorsk och min varningslampa inte fungerade men så var alltså inte fallet.
Det finn som sagt spaltmeter att läsa om detta ämne på främst XRV750.net och det var där jag kom fram till att det måste vara pumpen som strulade. Totalt har detta problem kostat mig ca 200 kr att åtgärda. Om du lämnar in hojen på verkstad och du ger dom två veckor på sig att felsöka så tror jag att det är mer lönande att åka till närmsta Honda-handlare och beställa en ny hoj. Lite överdrivet, men du fattar?! Testa tricket med att koppla förbi pumpen. Cykeln ska gå nästan normalt utan pumpen förutsatt att du har mycket bensin i tanken. Jobbet tar 10 minuter att utföra och kan (och kommer??) spara dig många sköna tusenlappas som du kan spendera på en hojsemester i stället :)
Lycka till och hoppas att problemet löser sig!

Maua
Haze
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 17:28
Answers: 0

Re: Motorstopp

Inlägg av Haze »

Trelle61 skrev:Förra säsongen så hände det mig vid tre tillfällen tror jag att min motor bara dog. Kunde ske strax efter start eller när jag kört ett tag och motorn var ordentligt varm. Började med att när jag släppte på gasen och sen skulle gasa igen började motorn miss tända och ville bara dö, gick sen en kort tag på tomgång, gick inte att röra på gasen, för att sen självdö. Chokade man för fullt så startade den igen men så fort du rörde gas eller choke dog den. Jag var tvungen att låta bågen"vila"fem minuter och sen gick den hur bra som helst. Pratade med en Vradero ägare här i Trelleborg som hade samma problem och han trodde det var en ispropp i förgasaren. Nu i år har det varit så att den bara startat på en cylinder vid två tillfällen sen har den hållt på som ovan. Verkstan har ingen förklaring någon här som kan hjälpa mig??
Precis samma sak hände mig idag, var på väg hem från ICA när den stannade några hundra meter innan jag kom hem.
Lastade ur grejorna och bar hem dessa, kom tillbaks efter ca 10 min, och då startade den utan problem.
Innan den stannade så märkte jag att jag tappat motorkraft (det kändes nästan som att köra moped..).

Trelle61: fick du nånsin reda på vad det var för problem på din vara?
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Motorstopp

Inlägg av Trelle61 »

Det var bränslepumpen, den la av helt under sommaren och sen jag fick en ny pump har detta aldrig hänt mer.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Motorstopp

Inlägg av maua »

Skönt att det ordnade sig! Vad blev det för pump?
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Motorstopp

Inlägg av Trelle61 »

Bra fråga,det var verkstaden som bytte den. Jag skall kolla när jag är där nästa gång.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorstopp

Inlägg av Farmarn »

om det är samma typ som africa twin så är det så här ni ska göra om ni vill ha en problemfri bensinpump: http://home.swipnet.se/africatwin/Bensinpumpen.htm

annars kan man ju hålla på och mixtra med diverse pumpar men det är ju bara dumt..
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Motorstopp

Inlägg av maua »

Dumt är nog att ta i när man får en fungerande lösning för under 300 spänn. Jag har kört 4000 mil med min biltemapump! Inte så dumt!
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorstopp

Inlägg av Farmarn »

Nog tycker jag att det är dumt att betala 300:- för en piratpump när man kan ge originalpumpen evigt liv med ett helljusrelä...
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Motorstopp

Inlägg av maua »

Det är väl tur att det finns flera enkla lösningar på ett välkänt problem i alla fall. Det kan nog alla vara överens om.
Skriv svar