Motorstopp
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Motorstopp
Förra säsongen så hände det mig vid tre tillfällen tror jag att min motor bara dog. Kunde ske strax efter start eller när jag kört ett tag och motorn var ordentligt varm. Började med att när jag släppte på gasen och sen skulle gasa igen började motorn miss tända och ville bara dö, gick sen en kort tag på tomgång, gick inte att röra på gasen, för att sen självdö. Chokade man för fullt så startade den igen men så fort du rörde gas eller choke dog den. Jag var tvungen att låta bågen"vila"fem minuter och sen gick den hur bra som helst. Pratade med en Vradero ägare här i Trelleborg som hade samma problem och han trodde det var en ispropp i förgasaren. Nu i år har det varit så att den bara startat på en cylinder vid två tillfällen sen har den hållt på som ovan. Verkstan har ingen förklaring någon här som kan hjälpa mig??
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
Exakt det du beskriver hände mig en gång förra säsongen. Varm motor, avslagen 10 minuter (träffade kompisar), iväg igen. Efter 100 meter dog motorn. Fick lite panik innan jag kunde stanna vid vägkanten. Kröp sakta hem med full choke och minimal gas. Minns inte vilken temperatur det var ute. Men enligt det internationella forumet så är detta typisk fall av ispropp, vilket kan hända vid låg temperatur eller hög luftfuktighet. Kan möjligtvis också vara att bensinpumpen börjar krångla (vanligt fel på Varan). För mig har det aldrig hänt igen. Förgasar modellerna har tydligen någon form av uppvärming i insuget. Fast det verkar inte fungera. Det finns förslag på det internationella forumet att man placerar en glödlampa i luftburken för att skapa nödvändig värme. Men det är ingenting jag ens har funderat på att göra.
Hej hopp.
Jag kan i princip garantera dig att det är bränslepumpen som börjar ge upp. J Det gör dom så småningom på förgasarmodellerna. Det är samma pump som i Africa Twin och dom krånglar allihop. Om du söker runt lite så kommer du hitta mycket info om detta, bla på xrv750.net. Det finns en billig lösning på problemet. Åk till biltema och köp en pump för under 300 kr Jag kommer inte ihåg artickelnummer just nu men som sagt, sök! Jag har kört med min biltemapump problemfritt i över 1500 mil nu.
Jag kan i princip garantera dig att det är bränslepumpen som börjar ge upp. J Det gör dom så småningom på förgasarmodellerna. Det är samma pump som i Africa Twin och dom krånglar allihop. Om du söker runt lite så kommer du hitta mycket info om detta, bla på xrv750.net. Det finns en billig lösning på problemet. Åk till biltema och köp en pump för under 300 kr Jag kommer inte ihåg artickelnummer just nu men som sagt, sök! Jag har kört med min biltemapump problemfritt i över 1500 mil nu.
Jag hade problem med biltema pumpen.maua skrev:Hej hopp.
Jag kan i princip garantera dig att det är bränslepumpen som börjar ge upp. J Det gör dom så småningom på förgasarmodellerna. Det är samma pump som i Africa Twin och dom krånglar allihop. Om du söker runt lite så kommer du hitta mycket info om detta, bla på xrv750.net. Det finns en billig lösning på problemet. Åk till biltema och köp en pump för under 300 kr Jag kommer inte ihåg artickelnummer just nu men som sagt, sök! Jag har kört med min biltemapump problemfritt i över 1500 mil nu.
Ville inte hålla tätt i plastskarvarna.
Köpte en likadan på Mekonomen...Kostade lite mer men den är helt i metall.
Fungerar kanon....
Varadero -99
Jag var på verksatn som jag använder och har stort förtroende för men de köper inte bränslepumps problematiken, tror mer på fukt typ i tändhatatrna.
Jag vet inte, strula igår i Malmö när jag skulle köra kortege och nu har det varit fyra gånger på kort tid så skall nog låta verkstan ha min båge nu när jag jobbar i Maj så har de 14 dagar på sig att lokalisera problemet.
Igår dog den inte utan gick fast bara på en cylinder i fem minuter.
Jag vet inte, strula igår i Malmö när jag skulle köra kortege och nu har det varit fyra gånger på kort tid så skall nog låta verkstan ha min båge nu när jag jobbar i Maj så har de 14 dagar på sig att lokalisera problemet.
Igår dog den inte utan gick fast bara på en cylinder i fem minuter.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
Du kan ju eliminera bränslepums fel med att koppla bort slangarna som går in respektive ut och sätt en rörbit i mellan och testa att köra utan pumpen. Men dra loss kabeln till pumpen så att den ej går torr....Trelle61 skrev:Jag var på verksatn som jag använder och har stort förtroende för men de köper inte bränslepumps problematiken, tror mer på fukt typ i tändhatatrna.
Jag vet inte, strula igår i Malmö när jag skulle köra kortege och nu har det varit fyra gånger på kort tid så skall nog låta verkstan ha min båge nu när jag jobbar i Maj så har de 14 dagar på sig att lokalisera problemet.
Igår dog den inte utan gick fast bara på en cylinder i fem minuter.
Se bara till att ha ordentligt med soppa i tanken så att du får självtryck.
Varadero -99
Det är ett bra råd som jag tycker du ska testa. Normalt sett så är inte varaderon behäftad med massa konstiga intermittenta fel utan det brukar mest bara vara att köra och vara glad FÖRUTOM när det kommer till soppapumpen. Det är ett faktum att den går sönder förr eller senare. Det finns säkert undantag som alltid men för de flesta så slutar det oundvikligen med ett pumphaveri.
Kan utveckla lite kort vad det är som händer med pumpen:
Hondas orginalpump är en brytarspetsstyrd pump. Om man plockar bort locket i botten på pumpen så hittar man där en hederlig gammal brytarspets. Problemet med dessa spetsar är att de genererar gnistor vilket leder till att kontaktytorna bränns sönder och tillslut försvinner eller alternativt bränner fast i varandra. Olika lösningar har tagits fram för att modda pumparna med motstånd på brytarna så att gnistorna ska minska. Dock verkar inte detta ha fungerat utan problemen har återkommit. En sak att ha i åtanke är att pumpen jobbar hårdare när du har lite bränsle i tanken och "förbrukas" därför fortare om man oftast har lite soppa. Mina problem dök alltid upp när jag hade lite bensin kvar i tanken. Första gången det hände mig var jag övetygad om att jag fått soppatorsk och min varningslampa inte fungerade men så var alltså inte fallet.
Det finn som sagt spaltmeter att läsa om detta ämne på främst XRV750.net och det var där jag kom fram till att det måste vara pumpen som strulade. Totalt har detta problem kostat mig ca 200 kr att åtgärda. Om du lämnar in hojen på verkstad och du ger dom två veckor på sig att felsöka så tror jag att det är mer lönande att åka till närmsta Honda-handlare och beställa en ny hoj. Lite överdrivet, men du fattar?! Testa tricket med att koppla förbi pumpen. Cykeln ska gå nästan normalt utan pumpen förutsatt att du har mycket bensin i tanken. Jobbet tar 10 minuter att utföra och kan (och kommer??) spara dig många sköna tusenlappas som du kan spendera på en hojsemester i stället
Lycka till och hoppas att problemet löser sig!
Maua
Kan utveckla lite kort vad det är som händer med pumpen:
Hondas orginalpump är en brytarspetsstyrd pump. Om man plockar bort locket i botten på pumpen så hittar man där en hederlig gammal brytarspets. Problemet med dessa spetsar är att de genererar gnistor vilket leder till att kontaktytorna bränns sönder och tillslut försvinner eller alternativt bränner fast i varandra. Olika lösningar har tagits fram för att modda pumparna med motstånd på brytarna så att gnistorna ska minska. Dock verkar inte detta ha fungerat utan problemen har återkommit. En sak att ha i åtanke är att pumpen jobbar hårdare när du har lite bränsle i tanken och "förbrukas" därför fortare om man oftast har lite soppa. Mina problem dök alltid upp när jag hade lite bensin kvar i tanken. Första gången det hände mig var jag övetygad om att jag fått soppatorsk och min varningslampa inte fungerade men så var alltså inte fallet.
Det finn som sagt spaltmeter att läsa om detta ämne på främst XRV750.net och det var där jag kom fram till att det måste vara pumpen som strulade. Totalt har detta problem kostat mig ca 200 kr att åtgärda. Om du lämnar in hojen på verkstad och du ger dom två veckor på sig att felsöka så tror jag att det är mer lönande att åka till närmsta Honda-handlare och beställa en ny hoj. Lite överdrivet, men du fattar?! Testa tricket med att koppla förbi pumpen. Cykeln ska gå nästan normalt utan pumpen förutsatt att du har mycket bensin i tanken. Jobbet tar 10 minuter att utföra och kan (och kommer??) spara dig många sköna tusenlappas som du kan spendera på en hojsemester i stället
Lycka till och hoppas att problemet löser sig!
Maua
Re: Motorstopp
Precis samma sak hände mig idag, var på väg hem från ICA när den stannade några hundra meter innan jag kom hem.Trelle61 skrev:Förra säsongen så hände det mig vid tre tillfällen tror jag att min motor bara dog. Kunde ske strax efter start eller när jag kört ett tag och motorn var ordentligt varm. Började med att när jag släppte på gasen och sen skulle gasa igen började motorn miss tända och ville bara dö, gick sen en kort tag på tomgång, gick inte att röra på gasen, för att sen självdö. Chokade man för fullt så startade den igen men så fort du rörde gas eller choke dog den. Jag var tvungen att låta bågen"vila"fem minuter och sen gick den hur bra som helst. Pratade med en Vradero ägare här i Trelleborg som hade samma problem och han trodde det var en ispropp i förgasaren. Nu i år har det varit så att den bara startat på en cylinder vid två tillfällen sen har den hållt på som ovan. Verkstan har ingen förklaring någon här som kan hjälpa mig??
Lastade ur grejorna och bar hem dessa, kom tillbaks efter ca 10 min, och då startade den utan problem.
Innan den stannade så märkte jag att jag tappat motorkraft (det kändes nästan som att köra moped..).
Trelle61: fick du nånsin reda på vad det var för problem på din vara?
Re: Motorstopp
Det var bränslepumpen, den la av helt under sommaren och sen jag fick en ny pump har detta aldrig hänt mer.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
Re: Motorstopp
Skönt att det ordnade sig! Vad blev det för pump?
Re: Motorstopp
Bra fråga,det var verkstaden som bytte den. Jag skall kolla när jag är där nästa gång.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
Re: Motorstopp
om det är samma typ som africa twin så är det så här ni ska göra om ni vill ha en problemfri bensinpump: http://home.swipnet.se/africatwin/Bensinpumpen.htm
annars kan man ju hålla på och mixtra med diverse pumpar men det är ju bara dumt..
annars kan man ju hålla på och mixtra med diverse pumpar men det är ju bara dumt..
Re: Motorstopp
Dumt är nog att ta i när man får en fungerande lösning för under 300 spänn. Jag har kört 4000 mil med min biltemapump! Inte så dumt!
Re: Motorstopp
Nog tycker jag att det är dumt att betala 300:- för en piratpump när man kan ge originalpumpen evigt liv med ett helljusrelä...
Re: Motorstopp
Det är väl tur att det finns flera enkla lösningar på ett välkänt problem i alla fall. Det kan nog alla vara överens om.