Biltemas motorolja
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Biltemas motorolja
Jag har kört med Biltemas helsyntet Racingolja i flera år utan problem. Häromdagen var det dags för oljebyte, och för första gången hällde jag i denna olja från den nya blanka flasktypen.
När jag körde märkte jag att växlingen inte gick lika smidigt som före oljebytet. Stor skillnad, faktiskt irriterande. Annan växelkänsla efter oljebyte är nåt jag annars bara läst om.
Vet inte om jag vill köra med den här oljan om det nu inte skulle vara samma som den gamla välrenommerade Racingoljan. Biltema är nog inte vad det har varit tyvärr.
Har nån annan här märkt detta? Vad gör man?
När jag körde märkte jag att växlingen inte gick lika smidigt som före oljebytet. Stor skillnad, faktiskt irriterande. Annan växelkänsla efter oljebyte är nåt jag annars bara läst om.
Vet inte om jag vill köra med den här oljan om det nu inte skulle vara samma som den gamla välrenommerade Racingoljan. Biltema är nog inte vad det har varit tyvärr.
Har nån annan här märkt detta? Vad gör man?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Biltemas motorolja
Kör den röda helsyntet biltema (blank flaska) i XR:en och där fungerar den bra tycker jag, men har inte provat i transan...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Biltemas motorolja
Jag kör på Biltemas Mc mineralolja sedan två år och har då inte heller haft några problem.
Har du kvar flaskan/flaskorna? Ifall det skulle visa sig vara nåt fabrikationsfel på just den leveransen du köpt från.
Har du kvar flaskan/flaskorna? Ifall det skulle visa sig vara nåt fabrikationsfel på just den leveransen du köpt från.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Muller2
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
- Hoj: XL1000-00, Husaberg
- Ort: Sävelycke/Jörlanda
Re: Biltemas motorolja
Jag är benägen att hålla med dig om Biltemas racing olja !
Jag bytte själv till den nya typen av blank flaska för 2 veckor sedan, har tidigare kört med Biltemas helsyntetolja i min Varadero och aldrig haft några bekymmer, tvärtom, det har tidigare fungerat kanon.
Men efter detta oljebytet så fick t.o.m problem att få i växlarna när jag stod vid ett rödljus (har aldrig hänt tidigare),tycker också att transmissionen låter mer,väsnas och mera klonkig.
Det blev lite bättre efter att jag tömt ur lite olja ur motorcykeln, jag har nu nivå istort precis mellan max o min strecket (varm motor), och som sagt jag upplever att det nu är lättare att få i växlarna ungefär som förr,men ändå inte riktigt.
Nivån låg tidigare strax under max strecket med den gamla typen av Biltemas syntetolja och som sagt fungerade kanon !
Kanske dags att byta till annat märke på oljan !?
Jag bytte själv till den nya typen av blank flaska för 2 veckor sedan, har tidigare kört med Biltemas helsyntetolja i min Varadero och aldrig haft några bekymmer, tvärtom, det har tidigare fungerat kanon.
Men efter detta oljebytet så fick t.o.m problem att få i växlarna när jag stod vid ett rödljus (har aldrig hänt tidigare),tycker också att transmissionen låter mer,väsnas och mera klonkig.
Det blev lite bättre efter att jag tömt ur lite olja ur motorcykeln, jag har nu nivå istort precis mellan max o min strecket (varm motor), och som sagt jag upplever att det nu är lättare att få i växlarna ungefär som förr,men ändå inte riktigt.
Nivån låg tidigare strax under max strecket med den gamla typen av Biltemas syntetolja och som sagt fungerade kanon !
Kanske dags att byta till annat märke på oljan !?
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Biltemas motorolja
Biltema har bytt leverantör på oljan för ett tag sen , ja typ ett år eller mer.
Förut var fina grejer från Statoil - nu vet man ju inte riktigt om det är gammal frityrolja mixad me bakaxel olja från en skogsmaskin som rullat i 40 år.
Så man bör vara lite misstänksam
Förut var fina grejer från Statoil - nu vet man ju inte riktigt om det är gammal frityrolja mixad me bakaxel olja från en skogsmaskin som rullat i 40 år.
Så man bör vara lite misstänksam
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Biltemas motorolja
Jag har flaskorna kvar, men en ev. garanti ger nog bara pengarna tillbaka för oljan.
Jaså ny leverantör, mindre smart drag tycks det. vinstmarginalen för låg förstås.
Före första inlägget i tråden körde jag bara en mil, oljan blev nog inte genomvarm.
Igår åkte jag 4 mil, oljan blev genomvarm och jag tyckte det kändes bättre.
Kanske anpassade jag pedalrörelsen nu, långsammare rörelse tycks för det mesta smeka i växlarna som jag är van vid från 2-3-4-5 och ner igen.
Från ettan till tvåan krackar det till lite, och likadant ner till ettan igen, men däremellan sitter ju även friläget som trasslar till det. Inga otrevliga ljud dock.
Jag har svårt att att tro att kugghjul mm skulle påverkas så det märks på växlingen om det inte är sirap man hällt i. Jag tror istället att orsaken sitter i kopplingen som alltid klibbar ihop mer eller mindre när man drar kopplingshandtaget. Det kan förklara tendensen till att långsamma växlingar gick mjukare. Och naturligtvis påverkar kopplingens uppförande växlingskänslan; om lamellerna släpper från varandra 1/10 sekund senare kanske växlingen känns klonkig.
Muller2s erfarenhet att lägre nivå funkar bättre anser jag stöder den teorin. Kanske får oljan en chans att delvis slungas ut från lamellerna då.
Jag tror jag har 3 liter kvar av gamla sorten, kanske byter jag för att konstatera skillnaden
Jaså ny leverantör, mindre smart drag tycks det. vinstmarginalen för låg förstås.
Före första inlägget i tråden körde jag bara en mil, oljan blev nog inte genomvarm.
Igår åkte jag 4 mil, oljan blev genomvarm och jag tyckte det kändes bättre.
Kanske anpassade jag pedalrörelsen nu, långsammare rörelse tycks för det mesta smeka i växlarna som jag är van vid från 2-3-4-5 och ner igen.
Från ettan till tvåan krackar det till lite, och likadant ner till ettan igen, men däremellan sitter ju även friläget som trasslar till det. Inga otrevliga ljud dock.
Jag har svårt att att tro att kugghjul mm skulle påverkas så det märks på växlingen om det inte är sirap man hällt i. Jag tror istället att orsaken sitter i kopplingen som alltid klibbar ihop mer eller mindre när man drar kopplingshandtaget. Det kan förklara tendensen till att långsamma växlingar gick mjukare. Och naturligtvis påverkar kopplingens uppförande växlingskänslan; om lamellerna släpper från varandra 1/10 sekund senare kanske växlingen känns klonkig.
Muller2s erfarenhet att lägre nivå funkar bättre anser jag stöder den teorin. Kanske får oljan en chans att delvis slungas ut från lamellerna då.
Jag tror jag har 3 liter kvar av gamla sorten, kanske byter jag för att konstatera skillnaden
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Biltemas motorolja
Oljan är antagligen inte sämre generellt men den kan ha andra egenskaper som märks - som byte mellan olika märken.
Vilket ju är fallet- jag har inte märkt nått iaf
Vilket ju är fallet- jag har inte märkt nått iaf
Re: Biltemas motorolja
jag meilade till Biltema angående deras nya olja. fick ett lite flummigt svar, men ingen uppgift om tillverkare. men de garanterade att deras olja inte var sämre på något sätt än andra märkesoljor.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Biltemas motorolja
Skälet till varför dom inte anger tillverkaren är att samma olja finns ute på marknaden till ett högre pris med ett "bättre" märke.
Gäller en hel del produkter.
Dom får inte enligt avtalet berätta
När dom hade Statoils olja behövdes det ju inget snille för och avgöra oljekällan - dunkarna var identiska men röda stället.
Gäller en hel del produkter.
Dom får inte enligt avtalet berätta
När dom hade Statoils olja behövdes det ju inget snille för och avgöra oljekällan - dunkarna var identiska men röda stället.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Biltemas motorolja
Kanske man skulle hamstra lite olja. Biltema Luleå har fortfarande kvar "Statoil"-oljan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Muller2
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
- Hoj: XL1000-00, Husaberg
- Ort: Sävelycke/Jörlanda
Re: Biltemas motorolja
Jag tänkte blåsa liv i den här tråden igen och dela med mig av nya erfarenheter av olja till varaderon.
Jag har tidigare varit väldigt nöjd med Biltemas helsyntetolja till mc'n,det har inte varit några konstigheter med funktion eller förbrukning.
Tills förra året ! då jag som vanligt köpte samma olja igen och växellådan började trilskas rejält, framförallt att få i 1'ans växel vid rödljusen och extra mycket "klonk" när man växlade i övrigt.
Jag tror som en del andra att Biltemaoljan klibbade fast lite extra i kopplingen och därför inte kopplade ur tillräckligt snabbt eller ordentligt.
Vad jag fått höra så skulle det vara ett tecken på att det var riktigt bra kvalitet på oljan, att den just är "klibbig" och fäster bra !
Inför denna säsong så var jag tvungen att prova något annat märke,jag funderade ett tag på en Castrol olja ,men efter att ha pratat med några olika "dealers" i Europa så bestämde jag mig för att prova Motul 5100 10x40.
Alla de problem jag hade med växellådan är som bortblåsta
Dessutom låter transmissionen betydligt mindre !
och som bonus , så doftar oljan som bästa rakvattnet (esterbaserad olja)
Jag har tidigare varit väldigt nöjd med Biltemas helsyntetolja till mc'n,det har inte varit några konstigheter med funktion eller förbrukning.
Tills förra året ! då jag som vanligt köpte samma olja igen och växellådan började trilskas rejält, framförallt att få i 1'ans växel vid rödljusen och extra mycket "klonk" när man växlade i övrigt.
Jag tror som en del andra att Biltemaoljan klibbade fast lite extra i kopplingen och därför inte kopplade ur tillräckligt snabbt eller ordentligt.
Vad jag fått höra så skulle det vara ett tecken på att det var riktigt bra kvalitet på oljan, att den just är "klibbig" och fäster bra !
Inför denna säsong så var jag tvungen att prova något annat märke,jag funderade ett tag på en Castrol olja ,men efter att ha pratat med några olika "dealers" i Europa så bestämde jag mig för att prova Motul 5100 10x40.
Alla de problem jag hade med växellådan är som bortblåsta
Dessutom låter transmissionen betydligt mindre !
och som bonus , så doftar oljan som bästa rakvattnet (esterbaserad olja)
Senast redigerad av Muller2 den tor 19 apr 2012, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Biltemas motorolja
Jepp, det har florerat rykten om att Biltema-syntetoljan förändrades i fjol. Hur sant det är eller inte får väl di lärda tvista.
Har sedan ett tag kört Motul 5100 10W40 i min lilla hoj och varit helnöjd så nu i helgen passade jag på att införskaffa mer och inom kort ska även Varaderon få sina behövda litrar av denna vara.
Motul 5100 är ju en delsyntet där syntetdelen är esterbaserad och jepp den luktar smaskens
Har sedan ett tag kört Motul 5100 10W40 i min lilla hoj och varit helnöjd så nu i helgen passade jag på att införskaffa mer och inom kort ska även Varaderon få sina behövda litrar av denna vara.
Motul 5100 är ju en delsyntet där syntetdelen är esterbaserad och jepp den luktar smaskens
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- Muller2
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
- Hoj: XL1000-00, Husaberg
- Ort: Sävelycke/Jörlanda
Re: Biltemas motorolja
Du får rapportera vad du tycker om castrol oljan !
Själv funderade jag på att köpa Castrol Power 1 Racing helsyntet men blev som sagt Motul 5100 istället.
Intressant att olika fabrikat på oljorna kan göra så pass stor skillnad i körbarhet och funktion.
Själv funderade jag på att köpa Castrol Power 1 Racing helsyntet men blev som sagt Motul 5100 istället.
Intressant att olika fabrikat på oljorna kan göra så pass stor skillnad i körbarhet och funktion.
Re: Biltemas motorolja
Verkar som om en äldre hoj går bäst och drar minst olja på gammal hederlig mineralolja. Provade delsyntet i min gamla Ta, men gick tillbaka till den gamla vanliga.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Biltemas motorolja
Jag kör enbart på Biltemas mineralolja, har gjort så sedan jag köpte åkdonet för sådär tre år sedan. Inga missljud eller andra "protester" har märkts från hojen. Byter olja o filter var 5-600:ade mil.Olle Å skrev:Verkar som om en äldre hoj går bäst och drar minst olja på gammal hederlig mineralolja. Provade delsyntet i min gamla Ta, men gick tillbaka till den gamla vanliga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Biltemas motorolja
Hej
Kompletterar med mina erfarenhet av Castrol GPS delsyntet. Har kört på denna olja i ca 20 år och alldrig haft några problem med klonk i lådan och klibbande kopplingar. Min vfr 750 1988 körde jag strax över 7000mil med och när jag serva den precis innan försäljning så såg kamaxlarna ut som nya Syntes knappt att dom snurrat runt i 7000mil. En dålig olja brukar märkas först på kamaxelslitage. Motorn var ochså alldeles ren och fin utan avlagringar. Ett plus till med delsyntet är att den fäster kvar bättre på delarna under vinteravställningen. Naturligtvis gör jag alltid ett filter och oljebyte innan vintern oavsett körsträcka.Helsyntet är väl egentligen bara överlägsen vid extrem värmeutveckling och bättre vid kallstater (under +5 ) Sen kan man väl sträcka lite mer på bytesintervallerna med helsyntet men dagens delsyntet klarar lätt Hondas 1200 Milsintervall/ 1 gång per år
Mvh
Hogge
Kompletterar med mina erfarenhet av Castrol GPS delsyntet. Har kört på denna olja i ca 20 år och alldrig haft några problem med klonk i lådan och klibbande kopplingar. Min vfr 750 1988 körde jag strax över 7000mil med och när jag serva den precis innan försäljning så såg kamaxlarna ut som nya Syntes knappt att dom snurrat runt i 7000mil. En dålig olja brukar märkas först på kamaxelslitage. Motorn var ochså alldeles ren och fin utan avlagringar. Ett plus till med delsyntet är att den fäster kvar bättre på delarna under vinteravställningen. Naturligtvis gör jag alltid ett filter och oljebyte innan vintern oavsett körsträcka.Helsyntet är väl egentligen bara överlägsen vid extrem värmeutveckling och bättre vid kallstater (under +5 ) Sen kan man väl sträcka lite mer på bytesintervallerna med helsyntet men dagens delsyntet klarar lätt Hondas 1200 Milsintervall/ 1 gång per år
Mvh
Hogge
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Biltemas motorolja
Ett annat tänkbart alternativ som jag inte provat själv är Teboil. Teboil är ju en bensinmackkedja i Finland. Så det är ju möjligt (gissning från min sida) att kvalitéten på denna olja ligger i paritet med OKQ8, shell, statoil mfl som vi har här i Sverige och det brukar ju röra sig om rätt bra oljor om än lite dyra i små kvantiteter.
Hur som helst så säljer t ex Ojanperä (fixus reservdelskedja mest för bilar) denna oljan i Luleå och en 4L syntet 15W50 kostar kring 300 kronor har jag fått det berättat för mig. Låter billigt...
Hur som helst så säljer t ex Ojanperä (fixus reservdelskedja mest för bilar) denna oljan i Luleå och en 4L syntet 15W50 kostar kring 300 kronor har jag fått det berättat för mig. Låter billigt...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Biltemas motorolja
hogge skrev:Hej
Kompletterar med mina erfarenhet av Castrol GPS delsyntet. Har kört på denna olja i ca 20 år och alldrig haft några problem med klonk i lådan och klibbande kopplingar. Min vfr 750 1988 körde jag strax över 7000mil med och när jag serva den precis innan försäljning så såg kamaxlarna ut som nya Syntes knappt att dom snurrat runt i 7000mil. En dålig olja brukar märkas först på kamaxelslitage. Motorn var ochså alldeles ren och fin utan avlagringar. Ett plus till med delsyntet är att den fäster kvar bättre på delarna under vinteravställningen. Naturligtvis gör jag alltid ett filter och oljebyte innan vintern oavsett körsträcka.Helsyntet är väl egentligen bara överlägsen vid extrem värmeutveckling och bättre vid kallstater (under +5 ) Sen kan man väl sträcka lite mer på bytesintervallerna med helsyntet men dagens delsyntet klarar lätt Hondas 1200 Milsintervall/ 1 gång per år
Mvh
Hogge
Känns som folk "laborerar" lite på fel saker. Undrar om det finns direkt koppling med laboreringen med oljorna att samma personer, när dom var små, fastnade mitt på vintern med tungan i järnräcket? Jajusta....när jag tänker efter så satt jag väl fast säkert fem gånger själv......så den teorin sprack
Jo Hogge, delsyntet och då endast Castrol GPS eller Motul5100 i mina kärror också, känns som säkra kort och man slipper ligga dubbelvikt av ågren på nätterna. Dessutom har ofta mc-butikerna erbjudanden i samband med helgöppet eller nåt sånt, så man passar på då att köpa ett par dunkar och oljebytandet blir inte värst mycket dyrare än Biltema.
Förresten Hogge, har du märkt att den röda GPS:en är ersatt nu, delsynteten heter Power1 nu......
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Biltemas motorolja
Hej Saarela
Håller helt med dig. Visste inte att GPS var utbytt från den röda. Jag köpte ju förra våren på just det sättet du beskrev.Men det var samma typ som innan, men jag håller ögonen öppna efter något extrapris på något öppet hus hos någon handlare. Brukar ochså köpa oljan till vinteravställningen nu på våren.Får kanske den nya då. Blir inte så mycket dyrare än Biltema men känns som ett tryggare köp då jag alldrig haft några problem med den. Så varför byta PS Bra reportage i Mc Nytt Saarela
Ha det gott och kör försiktigt
Mvh
Hogge
Håller helt med dig. Visste inte att GPS var utbytt från den röda. Jag köpte ju förra våren på just det sättet du beskrev.Men det var samma typ som innan, men jag håller ögonen öppna efter något extrapris på något öppet hus hos någon handlare. Brukar ochså köpa oljan till vinteravställningen nu på våren.Får kanske den nya då. Blir inte så mycket dyrare än Biltema men känns som ett tryggare köp då jag alldrig haft några problem med den. Så varför byta PS Bra reportage i Mc Nytt Saarela
Ha det gott och kör försiktigt
Mvh
Hogge
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Re: Biltemas motorolja
Jag och svågern har i alla hojar, roadracing, cross, enduro och landsvägare (en väldig massa hojar blir det, bara idag har vi 9 st totalt) kört med Statoils Racingway. Dels för att han jobbade på Statoil förut och fick den till ganska bra kurs, dels för att den finns överallt (är inte förtjust i att blanda olika typer av olja) men framförallt för att den har fungerat klanderfritt. Inga oljerelaterade problem med någon av alla hojarna. Finner ingen anledning att byta oljeleverantör.
"Den som ber blygt ber om ett nej"