Klonkig växellåda på Transalp

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Klonkig växellåda på Transalp

Inlägg av Paerhc »

Brukar växellådan vara lite "klonkig" på transalpen? Min är ganska ny så det kan knappast vara fel på den.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Klonkig växellåda på Transalp

Inlägg av rydde »

Håller delvis med, fast jag tycker de flesta mc jag provat är lite klonkiga. Kanske är jag som är dålig på att växla.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Klonkig växellåda på Transalp

Inlägg av cato »

Upplever åxå det ibland, får för mig att jag är lite för ivrig att växla,när det klunkar till.VS har du någon teori?
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 20 okt 2011, 23:47
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -10
Ort: Malmö

Re: Klonkig växellåda på Transalp

Inlägg av Paerhc »

cato skrev:Upplever åxå det ibland, får för mig att jag är lite för ivrig att växla,när det klunkar till.VS har du någon teori?
Nja, jag tar det lugnt med växlingen, men det är klart att klonkar gör det ju ändå. Det klonkar mer när ettan ska i än de andra växlarna. Det kanske är något som är typiskt för Transalpen? Ungefär som de tidigare Volvobromsarna som tjöt och gnällde. Fast det är evigheter sedan.

Något som ska ge MC:n en viss karaktär? :mrgreen: Men det är väl knappast det heller...
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Klonkig växellåda på Transalp

Inlägg av Jan-Olov »

Jag hade samma klagomål på min hoj, jag fick då tipset att sätta lite tryck på växelspaken innan jag frikopplar. Detta gör att växlarna griper in nästan ljudlöst, möjligen mellan ettan o tvåan det låter lite i bland.
jan-Olov
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Klonkig växellåda på Transalp

Inlägg av Richaud »

Hej!
Tror det är olika på olika hojjar och även på samma hojj beroende på olja. I o med att våran koppling ligger i ett oljebad så släpper inte alltid lamellerna från varandra vid växling vilket kan göra att det inte alltid är stilla i lådan så att säga vid växling... Min transa är ett under av mjukväxling mot min vn 1600 kawa.. Min första 800 Kawa fick jag dra in kopplingen på, stoppa i ettan och dra hojjen bakåt för att få lamellerna att släppa innan jag startade den och försökte växla.. Annars kunde den hoppa 10 cm frammåt innan lammerna släppte...

Finns massa olika tips på att få mjukare växkling men krasst sett se till att kopplingen inte är för lös(enligt servicemanual) och blir det för mycket klonk kanske nån som är duktig på mek får ta en kik på kopplingen... eller som den första meken jag var i kontakt med om min första hojj.. vill du ha en hojj där växlarna glider in som en varm kniv i smör.. får du köpa en riktig racerhojj mh min glidare med klibbig koppling
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar