Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?

Inlägg av Henning »

Är det nån som har koll på ett rör, till 600:an, som inte brölar för mycket?

/Henning!
xlv
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 06 maj 2006, 19:47
Answers: 0

buller burk

Inlägg av xlv »

Ja du, jag skulle rekomendera en oval dämpare av nästan valfri modell då den ovala formen låter mindre än rund (fråga inte varför det är visst nått med ljudvågornas rörelse osv.) själv har jag en stor carbon dämpare av märket termignoni på min 600:a den lär visst ha startat sina dagar på en ducati 900 men har efter en enkel modifiering av anslutnings röret nu hamnat rätt, kompisen kör med en oval leo vince på sin och han är nöjd med både utseende o ljudnivå.
Zappa
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
Answers: 0
Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
Kontakt:

Inlägg av Zappa »

Kör själv med ett Laser ProDuro rör och är helnöjd med det, till och med SBP säger OK till det även om det är racing modellen.

Tror du har hört hur det låter Henning på någon Hoorc åkning vid brostugan som du besökte men inte åkte med... ;)

/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Thomas »

Funderar lite på ett LeoVince SBK Evo2 till TA'n.
Låter väldigt sött på XRV'n......(finns att lyssna på: http://www.motorradteile-hamburg.de/ )

Nån som vet om man måste bestycka om å hålla på om man byter rykrör :?:


/T
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Bortsett från ljudet så spelar utseendet stor roll just på Transalpen, tycker jag.
Jag vet inget om de olika fabrikaten, men den sort som går snett uppåt från svinglagringen mot pakethållaren ser bra ut, medan den sort som sitter nästan vågrätt mot bakljuset ser klumpig ut i mina ögon.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
salprant
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 14:40
Answers: 0

Inlägg av salprant »

Jag kan bara säga "låt bli" GPR:s rör även om priset kan locka! Ljudet och hojjen hör inte samman längre med den dämpen på!
Hälsningar
"SalpRant"

~91:a med 6300 mil~
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Inlägg av redtroll »

Jag har en Supertrapp, som jag tycker fungerar bra.
Cykeln går bättre, jag fick tillbaka effekten efter att ha ökat framdrevet med en kugge.
Nackdelen är att den låter lite väl högt. Jag gissar att SBP inte kommer att gilla dämparen.
Men det är ju lätt att byta.
Redtroll
TA 600 -95
Medlem i Skånes Motorcyklister - www.skmc.se
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

jag har också Laser ProDuro, SBP gjorde bullertest på senaste bes och den visade 98dbA (gränsvärde 103dbA) så då har man svart på vitt att den är tillräckligt tyst för besikning :D

Jag har alltid öronproppar i när jag kör men idag åkte jag bara till macken så jag skippade dem och J!"#¤R vad högt det lät, man vänjer sig tydligen snabbt vid såna bekvämligheter som öronproppar :!:
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Minska ljudet men behålla effekten ?

Inlägg av badlars »

Fick tag på ett beg GPR slip-on till min transalp -92
Låter ju helt underbart när man startar och drar iväg, men under längre körningar i 50 och uppåt så blir ljudet lite väl jobbigt.

Man kan ju sätta i en slags strut/kon i rostfritt som drar ner ljudet men då försvinner väl det effekt också?

Funderar även på nån slags bricka som krymper ingången i burken, mest för det verkar lättast(behöver väl inte fästas utan hålls på plats av anslutnuingsröret in i burken?).

Men tar man bort mest effekt om man stryper före eller efter burken?

Snillen funderar
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Har köpt etthelt nytt Micron från England 1900kr inkl frakt. Har dock inte monterat det ännu. Återkommer med mer när jag gjort det.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

har laser pro duo oxå på min afrikan! och är mkt nöjd med ljudet! inför en sväng till norge så satte jag på originalröret för att slippa oljudet men så här i efterhand så har jag insett att motorljudet är ytterst marginellt i jämförelse med hjälmljudet och då har jag också varioscreen som är en väldigt "tyst" ruta. har även besiktat med röret och besiktningsmannen nämde inte ens något om ljudet. om du vill låta som hojjarna med bussruta så är laser inget rör för dej, men om du vill ha ett lagomt dovt manligt broom med behaglig volym så är det bara att handla!
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

Jag har också Supertrapp och tycker inte att den låter för mycket.
// Jonas
nilew
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 15:56
Answers: 0

Re: Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?

Inlägg av nilew »

bebbe skrev:Har köpt etthelt nytt Micron från England 1900kr inkl frakt. Har dock inte monterat det ännu. Återkommer med mer när jag gjort det.
Vart beställde du det? har du någon länk till dem eller någon annan sida som man kan få tag på en till ett vettigt pris.
Tack. :-)
Chanel
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 20:25
Answers: 0
Ort: XL650-03/Värmdö

Re: Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?

Inlägg av Chanel »

Jag har precis monterat på ett Leovince SBK EVOII på min 650 och är MYCKET nöjd. :lol:
Låter djupare än orginal, men ännu bättre om man tar ut insatsen. Detta utan att låta särskilt högt, bara BÄTTRE. Kommer nog slarva bort insatsen, är jag rädd. :twisted:

Demontering/montering var rätt enkel och tog någon timme.

Har sedan tidiga K&N luftfilter men har inte gjort några andra förändringar. Tycker jag fick bättre bottendrag, från 2 700 varv, men även lägre varvtal än tidigare vid samma hastigheter. Nästan 500 varv vid 100km/h!

Köptes via StarTuning, http://www.leovince.se, för 2 462kr och levererades på 4 arbetsdagar.

Hälsar en glad
Christer
Skriv svar