Det var bus enkelt
Var är våren nu då..
Äventyret väntar!
Så här gjorde jag:
1. Lyfte hojen med mc lyft så hojen kom upp en bit.
2. Tog bort framhjulet.
3. Lossade framskärm och styraren för hastighetsvajern.
4. Lossade bromsoket och styraren och hängde det i motorbågen med ett buntband.
5. Släppte på övre bultarna som håller gaffelbenen i styrkronan.
6. Släppte på locket uppe på gaffelbenen. Bra att göra detta när benen sitter
Kvar på mc:n annars kan det vara svårt sen med benen lösa.
7. Lossade nu alla bultar som håller benen 8st.
8. Tog bort gaffelbenen.
9. Lossade bultarna längst ner bak på varje ben för att tappa ur gamla oljan.
10. Skruvade ur locket uppe på gaffel benet och tog ur distansen och brickan och fjädern.
11. Pumpade gaffelbenet up och ner ett par gånger för att dränera ur resterande olja.
12. Skruvade tillbaka bultarna längst ner på benen.
13. Fyllde på olja. Nu måste benen vara fullt nertryckta och utan fjäder i.
Jag körde med Motul 5w och 125mm luftspalt enligt original.
Man fyller på sakta och mäter ner till oljan. Pumpar upp o ner några gånger
så luften går ur sen mäter man. Går med en tumstock tex. Jag använde
mätsticka för gafflar.
14. Sen stoppade jag i nya progressiva fjädrar och distansen o brickan igen
Och skruvade på locket vilket var lite jobbigare då nya fjädrarna är hårdare.
15. Sen monterade jag allt igen i omvänd ordning.
Detta var enkelt att göra. Dock så har jag gjort detta på cross o enduro hojar förr.
Dock inte rättvända utan upside down. Men det var lätt på Transalpen med.
Det underlättade också med mc lyften jag har. Det är en sån som man pumpar
upp med foten så lyfts hela hojen upp.
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon som tänkt byta olja och kanske även fjädrar.
Mvh Matte