Sida 1 av 1

Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..Nu med hur jag gjorde!

Postat: ons 09 dec 2009, 21:24
av Ekman
Ska snart byta till progressiva gaffel fjädrar. Är det lätt på transan? Har bara tagit isär upside down gafflar för länge sedan.. Där lossar man ju bara locket upptill och sedan är det lätt att skruva bort fjädern som sitter ihop med locket. Är det lika lätt på Transalpen?

Transalp 600 92:a

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..

Postat: ons 09 dec 2009, 21:47
av Farmarn
Gjorde det på brorsans BMW inget problem när vi hittade en verkstadshandbok att kika i.. enkelt när man kan läsa sej till vad och hur man ska göra..

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..

Postat: tor 10 dec 2009, 07:07
av Ekman
oops :oops: Kom ju nu på när du svarat att jag har ju haynes manual i datorn.. Minnet ha ha ha. Tack för påminnelsen i alla fall :wink:

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln.. Nu med hur jag gjorde.

Postat: tor 10 dec 2009, 15:40
av Ekman
Det var bus enkelt :D Var är våren nu då.. :lol: Äventyret väntar!

Så här gjorde jag:

1. Lyfte hojen med mc lyft så hojen kom upp en bit.
2. Tog bort framhjulet.
3. Lossade framskärm och styraren för hastighetsvajern.
4. Lossade bromsoket och styraren och hängde det i motorbågen med ett buntband.
5. Släppte på övre bultarna som håller gaffelbenen i styrkronan.
6. Släppte på locket uppe på gaffelbenen. Bra att göra detta när benen sitter
Kvar på mc:n annars kan det vara svårt sen med benen lösa.
7. Lossade nu alla bultar som håller benen 8st.
8. Tog bort gaffelbenen.
9. Lossade bultarna längst ner bak på varje ben för att tappa ur gamla oljan.
10. Skruvade ur locket uppe på gaffel benet och tog ur distansen och brickan och fjädern.
11. Pumpade gaffelbenet up och ner ett par gånger för att dränera ur resterande olja.
12. Skruvade tillbaka bultarna längst ner på benen.
13. Fyllde på olja. Nu måste benen vara fullt nertryckta och utan fjäder i.
Jag körde med Motul 5w och 125mm luftspalt enligt original.
Man fyller på sakta och mäter ner till oljan. Pumpar upp o ner några gånger
så luften går ur sen mäter man. Går med en tumstock tex. Jag använde
mätsticka för gafflar.
14. Sen stoppade jag i nya progressiva fjädrar och distansen o brickan igen
Och skruvade på locket vilket var lite jobbigare då nya fjädrarna är hårdare.
15. Sen monterade jag allt igen i omvänd ordning.

Detta var enkelt att göra. Dock så har jag gjort detta på cross o enduro hojar förr.
Dock inte rättvända utan upside down. Men det var lätt på Transalpen med.
Det underlättade också med mc lyften jag har. Det är en sån som man pumpar
upp med foten så lyfts hela hojen upp.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon som tänkt byta olja och kanske även fjädrar.

Mvh Matte

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..Nu med hur jag gjorde!

Postat: lör 09 jan 2010, 13:47
av Tramsvalp
Bra beskrivning.
Undrar dock varför du tog bort gaffelbenen när de hade dräneringsskruvar. Däremot 650 och ev nyare 600 har inga dräneringsskruvar så på dem måste man ta bort och vända uppochner på benen för att hälla ur oljan. :evil:

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..Nu med hur jag gjorde!

Postat: ons 13 jan 2010, 07:24
av Ekman
Går nog med benen kvar på hojen också :wink: . Men jag tycker det är lättare med benen lösa när man fyller på och mäter olje nivån osv.. Blir ju lite bökigare med mätningen då benen ska vara ihoptryckta vid mätning om dom sitter kvar på hojen. Det tar inte lång tid att ta bort benen.

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..Nu med hur jag gjorde!

Postat: ons 13 jan 2010, 13:03
av Tramsvalp
Ekman skrev:Går nog med benen kvar på hojen också :wink: . Men jag tycker det är lättare med benen lösa när man fyller på och mäter olje nivån osv.. Blir ju lite bökigare med mätningen då benen ska vara ihoptryckta vid mätning om dom sitter kvar på hojen. Det tar inte lång tid att ta bort benen.
Ok. Framhjulet kan också sitta kvar om man har avtappningspluggar eller inte ids byta oljan just då. Bara som ett tips. :)
Men skruvarna i övre gaffelkronan får man kanske lossa, tror det kan vara svårt att få bort gaffelbenslocken annars.

Här är åtdragningsmomenten:
Gaffelbenslock - 23 Nm
Skruvar i övre gaffelkronan - 27 Nm
Skruvar i undre gaffelkronan - 35 Nm
Framaxel - 64 Nm
Framaxelöverfall 4 muttrar - 12 Nm
Edit:
Bromsokskruvar TA650 - 30 Nm
Bromsokskruvar TA600 - 27 Nm.
Ta lite låsvätska på dessa också.

Oljenivå/mängd för TA650 har råkat få två olika uppgifter i originalmanualen: 133mm/548cc och 141mm/542cc. Det viktigaste är nog samma nivå i båda benen. Ju mer olja desto hårdare fjädring (luften komprimeras mer) men också större påfrestning på tätningarna. Jag tog lite mer sist, 127mm, vet inte om det blev nån skillnad.

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..Nu med hur jag gjorde!

Postat: ons 13 jan 2010, 18:12
av Fibern
På XL-600 är det 27 Nm för bromsoket. (om de heter caliper bracket bolt, 2 st)
Annars är det övriga lika.

Re: Ska byta olja o fjädrar i gaffeln..Nu med hur jag gjorde!

Postat: ons 13 jan 2010, 19:23
av Tramsvalp
Tack, ändrat.

Oljemängd framgaffel XL700VA

Postat: tis 20 okt 2015, 16:04
av chimaira_
Ska byta packboxar på mina framgafflar och då byta oljan. Men hur mycket olja ska man ha i varje och vad rekommenderar ni för olja?

Re: Oljemängd framgaffel XL700VA

Postat: tis 20 okt 2015, 17:14
av Peter
Prova denna. Där står det mycket gött

http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?t=3226" onclick="window.open(this.href);return false;

Från den fantastiska luren

Re: Oljemängd framgaffel XL700VA

Postat: tis 20 okt 2015, 20:31
av chimaira_
Ska kolla in den. Tack tack!