Svarar sent på gas!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
jonax
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 jun 2006, 16:21
Answers: 0
Ort: göteborg
Kontakt:

Svarar sent på gas!

Inlägg av jonax »

Ja min TA-89 svarar lite dåligt på gas. Den går betydligt bättre om den får lite choke. Frågan är vad det beror på?
Jag har nyss köpt hojen men har börjat med att byta olja o tänstift, ska ställa ventilerna nästa vecka. Nytt för mej är att ha 2 förgasare. För att synka dom behöver man visst nåt specialverktyg? Nån som vet?
vänlgtvis
j.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Svaret kommer kanske lite sent men..
Om den går bättre med choke så skulle jag börja med att kolla om den drar tjuvluft nånstans, vid insugsgummit tex.
Annars så är det oftast skit i förgasaren när en bensinmotor börjar gå dåligt, prova att göra rent.

Till sist så låter det motsägelsefullt att den svarar dåligt samtidigt som den går bättre med choke, om blandningen är för mager (tex tjuvluft) så svarar den bra på gasen men vill gärna fortsätta varva lite efter att du slagit av gasen.
Vid för fet blandning så tvekar motorn när du gasar, innan den börjar varva.

Du kanske har fått ordning på den redan?
jonax
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 jun 2006, 16:21
Answers: 0
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonax »

tack! jaha det var ju intressant. Det verkar ju verkligen inte som att den får för mager blandning då. Ska nog ta o plocka ner förgasarna o göra ren dom.
mvh
j.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Om du har friläget i och gasar, tvekar den då eller är det bara när du kör som den svarar dåligt?
Hur såg tändstiften ut, var de väldigt ljusa? sotiga?

Om den har effektljuddämpare/filter så kan den behöva större munstycken.
jonax
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 jun 2006, 16:21
Answers: 0
Ort: göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonax »

det är bara på lite lägre varv när växel är i, alltså när man kör. Det känns ungefär som om motorn är helt kall. Tändstiften såg helt normalt ljusbruna o torra ut.
tack
j.
Skriv svar