Motechs breda fotpinnar till XL700

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Motechs breda fotpinnar till XL700

Inlägg av cub »

Jag beställde för länge sedan SW Motechs fotpinnar till min Transalp. De var poppis så det blev lång leveranstid. Fördelen som jag såg det med de här kontra Touratechs är att Motech även hade gummi-inlägget som man kan montera av och på. Trevligt för mig som pendlar till jobbet mestadels.

Sagt och gjort så var monteringen hyfsat enkel. Det var ganska pilligt att få in låssprinten, speciellt på högersidan. Jag har små fingrar så jag lyckades till slut med kan tänka mig att det blir en del svordomar runt om vid monteringen.

De känns ganska bra när jag står upp, man står stadigt. Nu har jag bara testat i stadstrafik men klar förbättring mot originalpinnarna.

Nackdelar då? Ja, till att börja med så blev jag sur över fjäderns montering. Om man nu lägger ut 992 kr på ett tillbehör så tycker jag att de kunde ha gjort så att fjädern satt på samma plats som originalfjädern. Istället trycker man ner den och den sitter sedan emot fotpinneshållaren och repar den ständigt. Kollegan här på jobbet kommenterade "Men ta bort fjädern då?". Doh! Så långt tänkte jag inte...:D Så ev tar jag bort den för vad fyller den egentligen för funktion? Om jag går ner så att fotpinnen tar i så är nog mitt minsta problem att den inte fjädrar tillbaka självmant igen...
left.jpg
right.jpg
Jag inbillar mig att höger fotpinne inte är 90 grader utan lutar lite neråt/utåt. Jag har inte kunnat mäta mig till om så är fallet utan det är bara en känsla jag har. Visar det sig att den lutar åt "fel" håll så får jag reklamera.

Man kommer lite högre upp med gummi-inlägget i och det blev en aning trängre att växla. Inga större svårigheter men jag noterade att så var fallet. Det finns däremot två höjdinställningar och jag skulle kunna sänka ner dem en aning.
Jag vet inte hur det skulle funka med bromspedalen på höger sida dock. Redan nu så upptäckte jag att höger fotpinne tar i bromspedalen och trycker ner denna något. Om jag skulle sänka fotpinnen till nästa hack så skulle det bli drygt 1-2 cm och då vettitusan hur man gör med bromspedalen.

På det stora hela är jag nöjd. Jag gillar att ha gummi under fötterna när jag tourar, rejäla huggtänder när jag kör grus och bredden gav stabilitet. Något bättre pris än Touratech. Lite irro över fjädern och bromspedalstouchen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Motechs breda fotpinnar till XL700

Inlägg av V Saarela »

Det är kanske inte "låssprinten" som tog fram dina mörka sidor, utan själva pinnen(sprinten) som går genom?!?

Jobbigt att få sprinten igenom med fjädern.
Tips:(till andra nu när du gjort) Montera dit fotpinnen med fjäder(använd tummen att hålla i fjädern). Kör genom en skruvmejsel. Nu sitter fotpinnen "onterad".
Nästa steg är att trycka genom spinten från andra sidan, dvs sprinten knuffar då ut mejseln.

PS! Snygga fotpinnar :)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Motechs breda fotpinnar till XL700

Inlägg av Tramsvalp »

cub skrev:Man kommer lite högre upp med gummi-inlägget i och det blev en aning trängre att växla.
Det går ju att höja växelpedalen ett hack, men då kanske den kommer för högt utan gummi... Byta pedalgummi samtidigt som pinngummi kanske?
Och passar inte originalfjädern på nya fotpinnarna?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Motechs breda fotpinnar till XL700

Inlägg av cub »

Tyvärr, originalfjädern är en annan konstruktion och funkar inte ihop med dessa fotpinnarna. Det var det första jag kontrollerade. :)

Jag har inget problem med växelpedalens läge även om ett hack säkert skulle göra skillnad. Bromspedalen däremot. Ingen som har justerat denna och kan avslöja hemligheten?
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Motechs breda fotpinnar till XL700

Inlägg av cub »

V Saarela skrev:Det är kanske inte "låssprinten" som tog fram dina mörka sidor, utan själva pinnen(sprinten) som går genom?!?

Jobbigt att få sprinten igenom med fjädern.
Tips:(till andra nu när du gjort) Montera dit fotpinnen med fjäder(använd tummen att hålla i fjädern). Kör genom en skruvmejsel. Nu sitter fotpinnen "onterad".
Nästa steg är att trycka genom spinten från andra sidan, dvs sprinten knuffar då ut mejseln.

PS! Snygga fotpinnar :)
Nix, det var själva låssprinten. Sprinten som håller själva fotpinnen (den grövre alltså) var inget svårt att få dit. Men den lilla saxsprinten var pillig...
Skriv svar