Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Denning
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero 2004/Umeå

Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av Denning »

Hej,

Jag har fått offert på 2 700 kr för 1800-milaservicen (byte av luftfilter samt bromsvätska) från min lokala Hondahandlare.

Vad har ni andra betalat för denna service? Motorcykeln i fråga är en Varadero årsmodell 2004.
Användarens profilbild
morsbo
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 09:37
Answers: 0
Ort: XL1000 -04 / Uppsala

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av morsbo »

Det låter ju inte så dyrt tycker ja, jag gjorde min 1800mila-service själv i höstas.
Köpte KN-filter(ca 800spänn) då så filterbyte behövs ej mer hoppas jag iof så lär jag ju rengöra den vid service men kostnaden slipper man ju för ett nytt filter.

Är man mekkunnig så är det bara slå till på en verkstadshandbok å görat själv men har man pengar å kort om tid så är det bara å lämna in henne :mrgreen:
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av Jan-Olov »

Denning skrev:Hej,

Jag har fått offert på 2 700 kr för 1800-milaservicen (byte av luftfilter samt bromsvätska) från min lokala Hondahandlare.

Vad har ni andra betalat för denna service? Motorcykeln i fråga är en Varadero årsmodell 2004.
2008 betalade jag 1906:- Men byte av bromsvätskan på en hoj med ABS och kombibromsar tycker jag låter komplicerat. Att göra servise medan garantin fortfarande gäller lämnar åtminstone jag bort det kan bli alldeles för dyrt om något allvarligt fallerar.
jan-Olov
DRIVER
Cykel
Cykel
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 15 aug 2007, 21:34
Answers: 0
Ort: Kristianstad

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av DRIVER »

Det låter som ett normalt pris med bromsvätska och filter. Var precis och hämtade min -06 efter 2400 mila service för 3716 pix. som lök på laxen ett nytt framdäck och försäkring denna månad så blev det 7100 på hojen. Det kostar och ligga på topp :roll:
På en hypokondrikers gravsten: -Jag sa ju att jag var sjuk!!!!
kirtap
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:30
Answers: 0

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av kirtap »

Byte av bromsvätska är bara trams, det som behövs göras är att fylla på bromsvätska över normalt, sedan "lufta" bromsystemet.
Detta för att få bort ev kondens som ligger i slangarna närmst bromsoket. Hela bromssystemet är annars en sluten hydrauylisk krets varvid inget utbyte av bromsvätska behöhvs i hela systemet. rätta mig om jag har fel
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av Farmarn »

kirtap skrev:Byte av bromsvätska är bara trams, det som behövs göras är att fylla på bromsvätska över normalt, sedan "lufta" bromsystemet.
Detta för att få bort ev kondens som ligger i slangarna närmst bromsoket. Hela bromssystemet är annars en sluten hydrauylisk krets varvid inget utbyte av bromsvätska behöhvs i hela systemet. rätta mig om jag har fel
jo du har helt fel, du motsäger dej själv när du skriver om kondensproblem samtidigt som du skriver att det är ett slutet system. Först och främst är det inte helt slutet eftersom oljenivån sjunker varefter beläggen slits, pga av detta finns det ett litet lufthål i oljebehållarna. Bromsvätskan drar åt sej fukt med tiden och bromsen känns svampig trots luftning.
Denning
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero 2004/Umeå

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av Denning »

Det slutade hur som helst med att jag lämnade in motorcykeln till Umeå bil & mc, 850 kr och ett mycket trevligt bemötande.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av V Saarela »

Denning skrev:Det slutade hur som helst med att jag lämnade in motorcykeln till Umeå bil & mc, 850 kr och ett mycket trevligt bemötande.
Jag tror knappast att man kan kalla den servicen enligt Hondas protokoll för 1800-mila service. Bara luftfiltret kostar nästan den summan och då har dom inte gjort jobbet att byta den ens :)
Denning
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero 2004/Umeå

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av Denning »

Den prisuppgift jag fick på ett Honda originalluftfilter var 482 kr. Utöver byte av filter och bromsvätska innehåller 1800-milaservicen så vitt känt kontroll av koppling, bromsbelägg och tomgångsvarvtal. Det känns inte som att 2 800 kr är ens i nöärheten av skälig kostnad för en sådan service, oaktat att man är en autkoriserad verkstad eller inte.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av V Saarela »

Min kommentar var inte ett försvar för kostnaden 2700:- utan ett ifrågasättande för 850:- för en 1800-mila service.

Luftfilter 482:-(fast den kostar dock 518:- och inte 482:-) Bromsvätska kanske 100:-

Nu är vi uppe i 582:- Kvar finns 268:- för jobbet.
För han som gjorde jobbet tog det minst 1,5 timmar att göra allt detta. Han kostar i lön kanske min 114:- x 1,5(arb.givavg, sem.lön), dvs 256:-
Summa kostnad för verkstad om dom köpt grejorna utan rabatt: 838:-

För en bilverkstad(som brukar ha dyrare utdeb än mc-verkstad) räcker 850:- inte ens i närheten utdebiteringen i arbete.
Denning
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero 2004/Umeå

Re: Pris på 1800-milaservice, Varadero -04?

Inlägg av Denning »

Filterpriset kan säkert variera precis som du skriver, Lelles MC tar dock 482 kr ( http://www.lellesmcdelar.se/index.php?c ... _1085_1086)

I övrigt håller jag med dig, och jag tror dessutom att du har tagit till rejält i underkant när du beräknar timpriset. Arbetet är dock de facto utfört och jag har fått ett kvitto.
Skriv svar