Billigt eller dyrt allvädersställ?

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
jonax
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 jun 2006, 16:21
Answers: 0
Ort: göteborg
Kontakt:

Billigt eller dyrt allvädersställ?

Inlägg av jonax »

I början av sommaren, efter hojköp o annat, var veckopengen slut. Ser då en annons i GP allvädersställ 1995 spänn. Kanon tänkte jag. Så kass kan det inte vara men se det var fel. Brallorna är faktiskt OK men jackan! När det är fint väder är det som att ha en plastpåse på sig o när det regnar regnar det rakt igenom. Jag vet jag var snål o dum. Gortex är det enda som funkar osv . En gång, efter första regnvädret gick jag tillbaks med jackan o berättade att jag blev våt när det regnade. På butikens pluskonto får man räkna att dom genast utan snack gav mig en ny jacka. På minuskontot dock att jag blev lika blöt som förut. Nu har jag då gett upp. Skinnjacka, o när det regnar galonjacka utanpå. Vill man ha ett par OK brallor dock så är dom som sagt helt allright.
/j.
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Reklamera!

Inlägg av Bagarn »

Marknadsförs stället som vattentätt/regntätt är det ju falsk marknadsföring. Du skall ju ha pengarna tillbaka i så fall. Annars skall du gå vidare till allmänna reklamationsnämnden.

Själv har jag bara erfarenhet av Gore-Tex men det finns andra som funkar bra, t ex Sympatex. I och med att Gore-Tex tidigare hade generösa garantier så lönade det sig att köpa jackor med deras membran. Nu är man mer restriktiv och då bör man överväga andra som kommit ikapp.

Under senare år har jag blivit tveksam till membranfunktionen i byxor. Man blir så fuktig i ändan när det regnar. Detta på grund av att vattnet mellan ändan och sadeln värms upp och tränger igenom membranet. Detta motiverar nästan att ha överdragsbyxor över allvädersbyxorna! Det är nästan så att man funderar på att rota fram de gamla skinnbrallorna igen när byxorna tagit slut och köra med överdragsbyxor. En bra allvädersjacka är dock fortfarande helt klockrent.

/Benny
XL600V -96
matsh
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 12:53
Answers: 0
Ort: TA-92 Hudiksvall

Inlägg av matsh »

Jag köpte jacka och byxor typ goretex på Lidl!!! ca 2500:- tidigt i våras.
Kanon ställ! Varmt och luftigt, släpper inte in regn.
/ matsh
Grovaarmar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 08:07
Answers: 0
Ort: TA-99/Kristinehamn

Inlägg av Grovaarmar »

Härligt att se att någon mer än jag kör med Lidels kläder. Håller med om att de är kanon bra. Har kört i hällregn utan att bli det minsta blöt. Det enda felet med käderna är byxorna som saknar skydd för höfterna. Mina MC-polare hånade mig när jag köpte stället men nu är dom märkligt tysta.
matsh
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 12:53
Answers: 0
Ort: TA-92 Hudiksvall

Inlägg av matsh »

Javisst! Körde 3 dagar i regn efter atlantkusten i Norge.
Det jag vart blöt om var fötterna :( , enda felet som jag märkt är att sömmarna är dåligt fästade men det fixar man med en cigarettändare, smält i hop den lösa trådändan bara :D
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag köpte mitt allvädersställ på www.mcpoolen.se
Helt OK med Cordura som ytterlager och ett Reissa-membran som funkar kanon i hällregn.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar