Behöver man centralstöd?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Har nu lyckats några gånger att få den på central stödet. Kände mig tvungen när jag nyligen bytte driv paketet. MEN får ta i utav h-vete :shock: Helt klart så sitter det fel på 600:an. Hört av fler att det är tung lyft på just 600:an. Inte sen på senare transor :? Med andra ord så gör jag bara det när jag verkligen behöver. Inte ute på vägarna.. :lol:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har ju inget centralstöd själv men väntar spänt på att träffa nån som har, så jag får visa hur det ska gå till. Har visserligen aldrig provat på Transalp men hur svårt kan det vara? Mesar! :)

Vänster hand på styret, höger i lyfthandtaget. Vicka hojen lite så du känner att båda stödbenen är i marken, annars blir det mycket tyngre.
Nu all kroppsvikt på stödpedalen medan du lyfter och drar. Kraften du lyfter med ska alltså också överföras till pedalen. Ditt lediga ben ska bara hålla balansen.

Och då kan det ju inte vara svårt, inbillar jag mig. ;)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
jerrych
50cc
50cc
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 12:01
Answers: 0
Ort: VA-08/Vellinge, V. Ingelstad.

Inlägg av jerrych »

"aldrig haft problem med att få upp den, men jag har stag till givi rack att greppa i, bara att suga tag å dra rakt upp, paj tjong så står det där
_________________
MVH JohanE
TA 600 -92, 7000mil"

Tänk på att det kan vara barn här :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Tramsvalp du har ju 650:in den är ju peace of cake jämfört med 600:an :wink: Min svärfar hade en 600 97:a. Och den var jobbigare än hans Guldvinge 1500:a så på 600 sitter det fel. Likaså polarns FZ-6 är mycket lättare.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Den rätta knycken :)

Inlägg av cub »

Sanna H skrev:Tidigare fick jag ta i så jag blev blå för att få upp min TA -08 på centralstödet. Sen upptäckte jag av en slump att det går vansinnigt mycket enklare om jag drar mer bakåt än uppåt med högerhanden, då åker den nästan upp av sig själv. Vet inte om det kan hjälpa någon annan, men pröva!
Jag har aldrig haft problem med tidigare hojjar och tänkte att det väl var samma med den här. Ack ack, pinsamma minuter när jag skulle dra upp den på stödet ute på gatan första gången...jag slet och slet..haha.. Det går bättre nu men är det minsta lutning är det kört.

Jag får testa ditt tips!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Ekman skrev:Tramsvalp du har ju 650:in den är ju peace of cake jämfört med 600:an :wink: Min svärfar hade en 600 97:a. Och den var jobbigare än hans Guldvinge 1500:a så på 600 sitter det fel. Likaså polarns FZ-6 är mycket lättare.
Har också haft tillfälle att ta upp en Guldvinge på c-stödet och det var en baggis jämfört med en Transalp.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Storfiskarn
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 07:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -94 SÅLD
Ort: Hyltebruk

Inlägg av Storfiskarn »

Jag har ju inget centralstöd själv men väntar spänt på att träffa nån som har, så jag får visa hur det ska gå till. Har visserligen aldrig provat på Transalp men hur svårt kan det vara? Mesar! :)
Tramsvalp, du är välkommen närsomhelst att visa mig! Med viss erfarenhet av c-stöd i allmänhet kan jag bara säga att Transan är den jävligaste jag haft att göra med. Man får ju ta i så det nästan sprutar skit ur öronen! Oj vad jag överdrev nu, men lätt är det inte!

Jag är f.ö. ingen mes, bara lite mjuk i kanterna... :)
Smärtgränsen? Den skiter jag i! /Thomas Wassberg
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Inlägg av Sven-Olof »

Tramsvalp skrev:Jag har ju inget centralstöd själv men väntar spänt på att träffa nån som har, så jag får visa hur det ska gå till. Har visserligen aldrig provat på Transalp men hur svårt kan det vara? Mesar! :)

Vänster hand på styret, höger i lyfthandtaget. Vicka hojen lite så du känner att båda stödbenen är i marken, annars blir det mycket tyngre.
Nu all kroppsvikt på stödpedalen medan du lyfter och drar. Kraften du lyfter med ska alltså också överföras till pedalen. Ditt lediga ben ska bara hålla balansen.

Och då kan det ju inte vara svårt, inbillar jag mig. ;)
Precis så skall det gå till som du säger :D Jag kör ju Varadero men har aldrig haft svårt för att få upp den på stället. Träffa på en kille som hade centralställ men aldrig lyckats fått upp den utan hjälp av en person till. Visade hur han skulle göra...vips så var den ju uppe :D
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

För att klargöra :D Få upp hojar på central stöd är normalt sett lätt. Har erfarenhet och vet HUR man gör. Får upp min 600:a också men får ta i rejält! Sitter helt klart fel på 600:an då det ändrades på 650:in. Har provat på flera cyklar bla Yamaha Fz-6 o xtz 660 Honda Goldwing och Honda pan european. Dessa var alla mycket lättare än min! Men som sagt det går även på 600:an men kräver mycket mer kraft än ovan nämda hojar som går ap lätt :wink:
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Behöver man centralstöd?

Inlägg av Lelle47 »

Jag har en TA650 och jag har aldrig lyckats få upp den på c-stödet utan hjälp trots mina 95kg :oops: ... inte förrän härom da'n när jag var tvungen. Jag la en plankbit på ca 50-75mm under bakhjulet (genom att luta cykeln på sidostödet så fick jag upp bakhjulet på plankstumpen) därefter reser jag upp cykeln och trampar ner c-stödet pedal och rycker cykeln bakåt och vips så står den där! :mrgreen:
Skriv svar