Ryckighet på Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

funderar lite på det här med motståndet,en lambdasond varierar ju sin spänning hela tiden upp och ner (oftast mellan 0-1V) och styrdonet använder sig av ett snittvärde på detta, oftast när en sond är urkopplad låser den sig på ca 0.5V, men vad gör motståndet i detta? byglar den föruppvärmningen (om det finns nån?) eller låser den lambdans voltsignal? om den låser volten, ligger den på den fetare eller magrare delen då? för om den ligger för fett, hur går det med katten? en viss fet del klarar den men i långa loppet måste väl den ta mycket stryk, (nu kanske katten inte är något större problem då dom flesta kör med eftermarknadrör utan katt men ändå, alla gör ju inte det.)
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

Skye skrev:Som jag fattat det så kopplar du bort lambdan helt och hållet. För att FI enheten inte ska klaga på att nåt är fel måste det finnas ett motstånd som gör att lampan slocknar och du lurar FI enheten att tro att allt är ok.

Normalt så går strömmen in i lambdan och får då ett motsånd på 330 Ω när strömmen kommer tillbaka. Nu sätter du in en fakelambda istället med ett vanligt motstånd.
ja precis, men en fakelambda måste ju även den generera en viss volt till motorstyrenheten så den vet om den ska feta på eller magra för att uppnå lambda 1, det var det jag funderade över om den ljuger om att hojen går för magert och därför fetar motorstyrdonet på och ändrar afr (air fuel ratio) till fetare vilket borde vara det den gör eftersom hojen går mjukare, men funderingen var hur mycket? har aldrig sett några uppgifter någonstans men som bilmek försöker man tänka lite till, för mycket sås kan ju göra att kattens kärna smälter och det blir ju ingen billig historia om det ska repareras.... tänkte få er att klura på detta lite så att inga allvarligare tråkigheter uppstår i all välmening, det går ju mäta signalen och se vad den ligger på med en multimeter.

Men om det är pga föruppvärmningen som den sätter felkod på och endast den har motståndet så blir ju principen att sonden är urkopplad och då är hojen inställd på ett nödlägesprogram och då bör det fungera ändå.

Vi diskuterade lite om detta på vfr-forumet oxå men kom inte fram till något vettigt men det kanske finns någon räv här inne som vet?

på min -04 så sitter det ingen lambda original så jag slipper detta huvudbry :frust:
Ronkeroo
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 22:21
Answers: 0

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Ronkeroo »

Motståndet lurar motorstyrningen att lamdan finns närvarande, men att den inte är varm och därför inte kan leverera några mätvärden. Detta gör att motorstyrningen inte tar med lamdan i beräkningarna, utan kör med övriga sensorer och bränslemapen. Allt om detta och mer därtill hittar ni på den tidigare upplagda länken till Varadero International.

Before I installed it, I tried to find as much information about the eliminator as I could and now I think I understand how the trick works. From the factory the ECU is programmed for two modes of operation. The normal mode in which the ECU processes information from many different sensors (throttle position, temperature, rpms, speed, etc. EXCEPT the O2 sensor - AKA lambda sensor or lambda probe) and then goes to the fuel map table to fetch the right mixture recipe to keep the engine happy and strong. And then we have the "green" mode (correctly called a "closed circuit", but I call it an "anti-emission tranze" of the ECU or simply the "green" mode ) in which it looks for the feedback from the O2 sensor. Simply said, this sensor provides the ECU with the impulses, frequency of which is based on the amount of oxygen in the exhaust fumes. The ECU enters into the "green" mode only under very specific conditions and in a very narrow spectre of engine operation, e.g. normal engine temperature, idle, low rpms, constant engine speed, slightly opened or closed throttle. Since this mode is to satisfy the strict European emission norms, the only goal of the ECU in this mode is to keep the engine barely running and the emisions low by leaning out the mixture to the optimal 14.7:1 air/fuel ratio whenever possible. But since the level of oxygen is fluctuating greatly in the fumes, so is the ECU adjusting the mixture accordingly and frequently enough to make your bike run like shit Note, that in this mode the ECU does not give a damn about any fuel map, factory or custom, so for this very reason Dynojet added the O2 eliminator to every Power Commander V kit.

So when you think about it, if you're not an eco-activist but a fun loving biker wanting to ride a smooth bike, you would want to keep the ECU away from entering the "green" mode, right? This could be done simply by disconnecting the O2 sensor. But wait! Normally, when the O2 sensor fails, or is diconnected, the ECU will raise an alarm (FI light) and will log the incident into fault memory. The ECU knows when the O2 sensor is out of game, because it sends it a certain low amount of current and expects some of it back. When the O2 sensor is working normally, it outputs certain amount of voltage above or below a certain setpoint. Higher output levels mean that the mixture is too rich and lower levels that it is too lean. For its operation however, the O2 sensor needs to reach certain temperature to be able to measure the oxygen levels (ever wondered why the O2 sensor contains a heater? ). Until it does its response is a low level voltage which ECU interprets as a "not ready" state from the O2 sensor and does not attempt to enter the "green" mode until the O2 sensor heats up enough and starts sending some useful feedback. And here comes the eliminator to the rescue It actually takes advantage of this and mimicks as an O2 sensor in a "not ready" state to which the ECU responds by carrying on happily in normal mode

The eliminator is really a simple gizmo. In essence it is just one resistor really When I got mine, I measured it immediately and I got 325 Ohms on the meter. So if you don't want to spend about 20 bucks for a cool plug, all you need is to grab one 325 Ohm resistor from your local electronics shop and short two cables with it Which cables you might ask? Look at my O2 eliminator and the possition of the resistor and then compare it to the connector on your bike and it will be clear (sorry, I didn't bother to look on my bike for the cable colors):
Senast redigerad av Ronkeroo den mån 23 apr 2012, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

tackar, det var ett bra svar, som vanligt läste jag inte alla inlägg på varadero internationell forumet :roll: då är ju mappen ok och kattarna borde klara sig bra *beer_buddies*
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

Nja, det här var lite lurigt. Det ser ut såhär i mitt kabelknippe:
Bild
Som man ser lite på bilden är det en svart kontakt som redan är "urkopplad" (längst till vänster i bild). Denna är 2x2 så den skulle kanske passa mot pluggen, men om detta är den relevanta kontakten och den är urkopplad så borde ju min FI lysa hela tiden och det gör den ju inte, bara innan man slagit på tändningen... :frust:

Sedan stämmer det inte med färgerna på bilden som "roger" lagt ut på norgeforumet så jag vet inte riktigt... :?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Ronkeroo
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 22:21
Answers: 0

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Ronkeroo »

Börja i andra änden och leta reda på lamdan på avgassystemet...och följ kabeln.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

rydde skrev:Nja, det här var lite lurigt. Det ser ut såhär i mitt kabelknippe:

Som man ser lite på bilden är det en svart kontakt som redan är "urkopplad" (längst till vänster i bild). Denna är 2x2 så den skulle kanske passa mot pluggen, men om detta är den relevanta kontakten och den är urkopplad så borde ju min FI lysa hela tiden och det gör den ju inte, bara innan man slagit på tändningen... :frust:

Sedan stämmer det inte med färgerna på bilden som "roger" lagt ut på norgeforumet så jag vet inte riktigt... :?
kolla så att du verkligen har lambda monterad, vet inte när det blev standard men min -04 har ju ingen!!
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av AeroSol »

Jag har kikat lite på sprängskisser av de olika årsmodellerna. Vad jag kan se blev det standard på 07:an (i samma veva som det blev vita blinkersglas fram och infällda blinkers bak). Så rydde har ingen syresensor på sin.
Dock verkar 03-06 vara förberedd för syresensor (finns med i skissen men inte på listan) därav den tomma kontakten på ryddes hoj.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

Jo låter rimligt...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Hej på er
Kolla lite på det innan jag köpte min. På svenksålda kom det nog 2007, Men det var ett lagkrav i Tyskland 2004 så det kan skilja mellan svensksålda och importerade varaner. Titta själv på en 2004 med ABS och denna hade lamba sond. Den var privatimporterad från Tyskland. Så det är nog som Aerosol säger att den var förbered för det beroende på vilken marknad den skulle till. Det blev inte den men det berodde på andra orsaker.
Hogge
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av AeroSol »

Japp!
De tysksålda hojarna fick syresensor ´03 och de övriga europeiska marknadena ´07
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

Vad skönt, då slipper man oroa sig för det! :) Bara köra på då... :vs:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Ryckighet på Varadero

Inlägg av zodiak06 »

Undrar lite ang.motståndet. Vad ska det vara för värde? 330 ohm är klart, men det finns tydligen olika sorter på 330 ohm.
Inte så hemma på finelektronik så jag tänkte väl mer vilken ström det är som knatar igenom ledningarna? Blir det fel kan det ju bli väldigt varmt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

330 ohm är väl 330 ohm? :conf:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Ohm:s lag gäller alltid.. Den elektriska spänningen U över en resistans är proportionell mot den elektriska strömmen I:
12 volt vet vi likaså 330 ohm (R)
Strömmen över motståndet blir då 12/330=0.036 Ampere vilket är väldigt lite så varm blir den inte.
Mvh Hogge
Senast redigerad av hogge den mån 21 maj 2012, 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Ryckighet på Varadero

Inlägg av zodiak06 »

Tack, för snabbt och tydligt svar. Då är det bara 330 som gäller. Och nu med en natts sömn på problemet så insåg jag att fartvinden borde ju fixa det, om....


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Ulf »

Beställde en färdig kontakt på Ebay idag, enklare om den är färdig eller så är jag bara lat :wink:
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Ulf »

Har nu fått min kontakt och monterat den efter lite pill, klurigt å hitta låsningen :oops: Hojen är som helt annorlunda, vilken förbättring :clap :clap :clap Skulle gjort detta för länge sedan .
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jokern »

Ulf skrev:Har nu fått min kontakt och monterat den efter lite pill, klurigt å hitta låsningen :oops: Hojen är som helt annorlunda, vilken förbättring :clap :clap :clap Skulle gjort detta för länge sedan .
Hej Ulf
Jag tänkte att köpa en sån kontakt då jag har tjyvstopp precis när jag gasar på efter att ha gasat lite på frikopling och att Varanen "juckar" på låga varv i 30-40-50 km/t.
"Juckandet" känner jag igen från min Fireblade -00, men trodde bara det va för att den ville ha "smisk" :lol:
Så nu till 1000:- frågan : Kan du rekomandera den kontakt till min Varan -08 ? :rtfm
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

Troligtvis alla svenska -07 och senare tjänar på denna plugg (möjligen t.o.m tidigare för tyskasålda) för att koppla ur lambdan (eller vad det nu exakt gör). Det ska bara styra blandningen på tomgång/låga varv så bränsleförbrukningen upplevs av de som provat oförändrad. Däremot bättre beteende som sagt. Prova, är ju billigt.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar