Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Jompe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 00:00
Answers: 0

Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Jompe »

Tjena!
Då jag är ny på forumet (och även ny på att mecka med hojar) tänkte jag kolla en sak med den samlade kunskap som finns här.
Det är så att det verkar läcka olja, ett par droppar i veckan, från kåpan framför drivaxeln. Jag pratade med några killar på jobbet som kört hoj ganska länge och de misstänkte att det kunde vara packboxen till främre drevet som håller på att ge upp.

Min fråga är alltså, Tror ni att mina kompisar har rätt? Och är det svårt att byta för en meckarnovis? Tar det lång tid? Och hur gör man i så fall? :)

Jag har kollat på ett sånt här: https://www.davidsilverspares.co.uk/XL1 ... rt_139551/ eller en sån här http://www.wemoto.com/bikes/Honda/XL_10 ... _Oil_Seal/. Är det någon av dessa som passar?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Tramsvalp »

Det kan kanske vara kedjeolja? Den stänker av därinne och blir mer lättflytande av värmen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jompe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 00:00
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Jompe »

Tanken har slagit mig också, men oljan som droppar ner verkar alldeles för lättflytande för att vara kedjeolja. Den är liksom brun och luktar mer åt motorolja än åt kedjeolja-hållet. Nu är ju inte jag någon olje-expert, men det är bara min uppfattning. Är det lätt att skruva bort kåpan som täcker drevet för att kolla? Jag kollade bara lite snabbt, men det ser ut att sitta skruvar lite här och där?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Tramsvalp »

Ok, då är det nog olja. Välkommen förresten. Hur långt har hojen gått?
Kåpan får nån annan svara på, jag kör Transalp.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jompe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 00:00
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Jompe »

Tackar!
Hojen har gått en bit, strax över 8500 mil ungefär. Är det mycket eller lite för en Honda Varadero -99?

Det är dessutom min förstahoj, så jag är inte så kunnig på området. Köpte den när jag fortfarande övningskörde. Enda möjligheten att köpa den var att gå på rekommendationer från vänner och bekanta (mestadels min far) eftersom man inte fick provköra hojar då man bara övningskörde. Men efter drygt två års ägande fungerar den utmärkt och jag är väldigt nöjd än så länge :)
Jompe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 00:00
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Jompe »

Har börjat med att skruva bort kåpan och jösses, vad mycket kladd och annat det var bakom den.

Men en sak jag var lite fundersam över, skruvarna som höll i kåpan var lite oljiga när jag skruvade bort dem, är det normalt? Var det förra ägaren som oljade skruvarna lite när han drog åt dem? Läcker det?

Nu är i alla fall en ny packbox beställd från Wemoto.com, ska bli till att byta den någon helg framöver få se om det slutar droppa olja... Ska få hjälp av min far osm har lite mer erfarenhet av det här med att mecka med motorcyklar. Någon som har några tips på saker man ska göra/inte ska göra?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Ja - allstå jag vet inte vad jag skall säga om det här med lättmekat,om det finns fallgropar,vad man skall och inte göra :mrgreen:

Men iaf - DU MÅSTE KLYVA MOTORN :shock: för att byta den.

Växelförarenaxelns kan du byta utfrån.

Så motorn skall ur ramen- och i molekyler - upptäckte jag.

Nu vägrade jag klyva skiten så jag gjorde det utifrån - med ett Macgyver meck.

Jag tryckte in den nya åt fel håll och spackla fast den med special epoxi.

Låter enkelt men kräver en del arbete - det skall t.e.x vara vädligt rent.

Skullle jag vara du skulle jag skitit i det och väntat till vintern istället.
Om det blir värre så kanske du skall överväga och köpa en industristandard packbox
som inte är flänsad som originalet så man slipper trycka in den åt fel håll utifrån och sedan applicerat
fast den med lite epoxi tills vidare.

Bara för kännedom
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Tramsvalp »

Tack, Klosterdalens stora fasa. Jag misstänkte att det var så.
Det skulle få läcka mer än ett par droppar i veckan om JAG skulle klyva motorn.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jompe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 00:00
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Jompe »

Usch och fy, det låter inte alls roligt :(
Jag trodde att man bara kunde ta bort den gamla packboxen utifrån och trycka dit en ny... Plocka ner motorn i molekyler låter inte som nånting roligt :(
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det får nog droppa en del om man skall offra sommaren me motorn på köksbänken :mrgreen:

En industristandard packbox kan du trycka in utifrån - men inte original.
Men då måste du fixa så något håller inne den utifrån - typ lite stark epoxi :mrgreen:

Sicken idiotlösning - inte lättservat iaf
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det kanske är så att det börjar lite smått vid 10k mil - men när det är så mycket att den måste bytas vet jag inte.

Skulle va intressant om nån tog ett kostnadsförslag på verkstad för det där bytet :mrgreen:

Jag skulle iaf väntat mycket länge om jag inte fixat det själv - tills lite annat kanske skall ses över.

Vet inte men motorerna verkar ju skottsäkra annars.

Men toppöversyn,kanske kolvringar,lamellbyte,kamkedjesträckar byte och nått annat mellan 15-20k kan vara lämplig att samköra det med...
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Tramsvalp »

Man kan åtminstone lyfta ur motorn själv och låta verkstaden öppna den, om man inte känner sig kompetent att göra hela jobbet. Undrar om inte lyfta i och ur tar lika lång tid som själva motorjobbet för en mc-mekaniker.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av joeng38 »

Jag rev ur motorn för ett par vintrar sen, det är sista gången jag gör det, vikket jobb. Honade främre cylindern, bytte kolvringar gjorde iordning främre toppen.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Ja då blir det ju billigare , vet inte dock om en mek river o sätter ihop en motor på en arbetsdag trots att han kan.

Jag tittar nu på sprängkartor i servicemanulen - det kan finnas en genväg till ett byte.
Dock har dom inte specat att man kan göra så men jag kan inte vid snabb koll se att det inte går

Varaderomotorn är ju inte uppbyggd vänstersida,blockhalva vänster,blockhalva höger och högersidan samt cylindrar på slängda på toppen av allt.

Den är ju uppbyggd - Oljesump,nederdel,ovandel och cyilnderpaketena på där.

Möjligtvis kan man med motorn uppåner plocka av oljesump och blocknederdel och därifrån accessa växelådan helt.
Då e de ju pice of cake om ma vatt me innan - då är bara det jobbiga att få av besten till snurra..
Jompe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 00:00
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Jompe »

Jag kom att tänka på en sak, förra året var det tydligen lite för mycket olja i ett tag, kan de ha haft något med saken att göra?
Min mekaniker blandade ihop några hojar (årsmodeller?) och sa åt mig att hälla i ca 4 dl för mycket olja, kan de ha något med läckaget att göra? Eller är det bara lite slitet?

Gör det något att det droppar ut olja, om det nu är så jobbigt som ni säger, kan man låta det vara och kanske bara tvätta av den lite då och då istället?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Tramsvalp »

Oljan skulle nog bara ha skvätt upp i luftburken via vevhusventilationen om det var för mycket i.

Jag skulle som sagt inte byta för några droppar i veckan.

Har du konstaterat att det är tätningen på utgående axeln som läcker?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Oljeläckage, antagligen packbox på drivaxel

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

4 dl är ju ingen fara alls.
Dom här packboxarna tar inte stryk av övetryck så - brukar vara ventilkåpornas halvmånepackningar som
ger sig av vid övetryck - och då får det vara mycket.

Som när generatorlindingen brinner av och tänder oljedimman i vehuset - då smäller de så man blir hjulbent :shock:

Det kan bara komma från utgående axel,växelförarens packbox eller kopplingspinnen som trycker in om du vill tvätta
och kolla - men jag skulle inte gjort något alls om det bara kom några droppar efter körning.

Desutom sker det fortsatta slitaget långsamt - så om 20k mil har du kanske det dubbla eller så.
Inte riktigt värt att orora sig för eller slanga upp 10 lakan o fixa
Skriv svar