Startproblem Varadero -10

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Startproblem Varadero -10

Inlägg av Autolycus »

Har fått ett lustigt (och mkt tråkigt/besvärande) fel på min Varadero. Jag har ägt cykeln sedan ny och den är mkt välskött och servad enligt bok med allt vad det innebär...
Nu har jag fått någon typ av elfel på cykeln som gör att ibland (kan gå 10-20 starter mellan gångerna) så startar inte cykeln, den är STENDÖD.
Felet yttrar sig så här:
När jag vrider på tändningen så slår ljuset på och alla instrumentlamporna tänds, bränslepumpen/reläet ger inte ifrån sig något ljud och FI lampan slocknar aldrig, man kan köra startmotorn och motorn drar runt men inte en chans att den tänder. Väntar jag ett par minuter så startar den normalt, dock så kan tomgången "vandra". Kör man 2 meter så är den sedan normal.
Cykeln står just nu hos min lokala hondaverkstad och dom har felsökt den med dator, utan att hitta något fel/felkoder. Nu skulle dom plocka ner den för att se vad dom kunde hitta på den vägen.

Är det någon som haft något liknande eller har en aning om vad det kan vara?? Jag blir snart GALEN på cykeln...

Tacksam för alla tips.
BMW 1200GS-08
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Startproblem Varadero -10

Inlägg av dasf »

Om jag förstår din beskrivning rätt så startar den efter du dragit runt startmotorn några varv och därefter slagit av och på tändningen.
Jag gissar att HISS-lampan också vägrar slockna när FI-lampan är tänd.

Problemet är känt sedan 2003.....

Möjliga orsaker
Antennen (ringen runt nyckelhålet) och kablaget därifrån...
Transpondern (chipet) i nyckeln (testa reservnyckeln) ...
Induktionsgivaren (pulsgeneratorn) till tändningen ....

Min försiktiga gissning är ratt det är pulsgeneratorn (sitter under kopplingskåpan och är lätt att byta för ca 1000 kr )som slutat att fungera, eller inte står i rätt läge för att generera tändning.

Även om Hondaverkstan aldrig kommer att erkänna det så är det många Hondor med HISS-system som varit tvungna att byta den, även på nästan nya cyklar.

Kom gärna tillbaka på forumet med svar på var felet satt när verkstan har sorterat ut det.
kirtap
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:30
Answers: 0

Re: Startproblem Varadero -10

Inlägg av kirtap »

Har hört om detta felet tidigare. Skulle köpa en Varadero 04 i Halmstad en gång i tiden, ägaren sa att det var något fel med kodningen i Hiss systemet. man fick göra ett startförsök sedan vrida ifrån nyckeln för att därefter starta felfritt.
Vet ej om det är detta felet på din, skriv gärna vad felet var till oss andra om/när verkstaden har redat ut det.
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Startproblem Varadero -10

Inlägg av Autolycus »

Ja, det är som ni säger, HISS lampan slocknar inte heller, MEN problemet är detsamma med reservnyckeln också så det hjälper inte.
Jag ska åka ner och (förhoppningsvis) hämta cykeln imorgon så jag återkommer med den evetuella orsaken då (om servicekillen kunnat hitta felet vill säga)

Tycker dock det är lustigt att ett sådant fel inte skulle generera en felkod och kunna läsas av mot datorn.
BMW 1200GS-08
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Startproblem Varadero -10

Inlägg av dasf »

Har du kollat om du får en felkod?

Om felet uppstår igen, kan du läsa av felkoden genom att:
Tändning av - sidostöd ut - starta med motor på tomgång - tändning av.

Börjar FI-lampan blinka?

Lång blinkning = 1,5 sek betyder värdet 10
Kort blinkning = 0,7 sek betyder värdet 1

lång lång kort blir t.ex. 21
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Startproblem Varadero -10

Inlägg av Autolycus »

Jag har bestämt mej för att göra mej av med cykeln, Honda är inte vad det än gång har varit.
När jag började åka Honda så stod märket för en KVALITE och FINISH som var oslagbar, finns inget sådant nu.

Hjälper ju inte heller att verkstaden lyckades tappa till tanken och skadade dekalen/lacken på topkåpan...känns rätt surt. Skadan ska dom få stå för givetvis men jag har tröttnat rätt rejält på Honda...

Blir ett inbyte på en BMW nu som det ser ut, ny eller begagnad det kvittar. Bara jag slipper att ha en Honda i garaget.

Någons som är intresserad av att köpa min cykel så är det bara att skicka mej ett meddelande vi forumet, priset går alltid att diskutera...
BMW 1200GS-08
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Startproblem Varadero -10

Inlägg av dasf »

Tråkigt att höra, men jag förstår ditt beslut fullt ut. Jag har också sålt min Varadero pga ungefär liknande problem. Nu kör jag Yamaha och så här långt är jag nöjd.

Hittade verkstan felet ( startproblemet ) och vad sa de att det berodde på?

Kan inte förstå varför Honda inte tar till sig problemet och sätter in bättre komponeneter i sitt HISS-system.
Det är många som har problem med detta och det skapar badwill för dem. Så länge man har garanti så är det väl ok, men när den gått ut så kan det bli riktigt dyrt att åtgärda dessa fel och det finns inget sätt att koppla ur HISS-systemet heller.

Sen tror jag tyvärr att BMW inte heller alltid lever upp till sitt kvalitetsrykte idag. Läser man deras användarforum och pratar med ägare så finns det generella problem även där med Canbus-system, oljeläckage till kardan mm men det betyder ju inte att varje exemplar har problem.

Jag hoppas att du hittar ett bra och problemfritt exemplar.
Skriv svar