olja till vardero 2012

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tesselina1
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 19:33
Answers: 0

olja till vardero 2012

Inlägg av Tesselina1 »

Hej köpte en ny varadero feb 2012 jag gjorde 100mila sevice nyligen dom slog i helsyntet jag kommer att köra en hel del tänkte göra mellanbyte själv 600mil funkar delsyntet honda har det under sitt eget märke nybliven mc ägare
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av Autolycus »

Hej!
Jag hade helsyntet GPS 10-40 olja i min hoj, finns att köpa på Mekonomen.

Tips bara, om du väljer att göra "mellanservice" själv på en ny hoj så fimpar du dina garantier, du måste ha stämpel i boken på att servicen är utförd av auktoriserad verkstad. (Var inne på din linje att serva själv på min sista varadero som jag köpte ny, men övergav den iden snabbt när jag insåg att alla garantier (motor) upphörde.)
Det är ju lite mer än ett oljebyte som görs vid en mellanservice.

Serva på verkstad iaf under dom åren du har garanti på hojen är mitt råd
Du har igen det många gånger om när du ska sälja hojen, inte många som köper en "hemmaskruvad" cykel idag, iaf inte för några större pengar. Personligen skulle jag inte göra det.
BMW 1200GS-08
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av hogge »

Hej
Fråga på min verkstad om just mellan servicen vid 600 mil.Fick svaret att det var ok och göra själv då det inte skall göras något oljebyte. Däremot var det viktigt för garantins skull att utföra 1200 och 2400 mils service på auktoriserad Honda verkstad då dom är mer omfattande och innehåller oljebyte. Är ej heller ok om en icke auktoriserad Honda verkstad gör jobbet. Då ramlar ochså garantin. Fick samma svar av Honda när jag fundera på att köpa en 08 som var servad på verkstad och stämplad i serviceboken men ej var aukt Honda verkstad . Garantin var rökt då ochså. Så tänk på detta att det räcker inte att serva på verkstad. DET MÅSTE VARA EN HONDAVERKSTAD. Kör själv på Castrol GPS
10-40w olja men om inte jag minns fel så är denna Syntetförstärkt och inte helsyntet.
Mvh Hogge
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av AeroSol »

Står det uttryckligen någonstans i era papper att servicen måste vara utförd av auktoriserad Honda-verkstad? Rent juridiskt kan inte Honda kräva detta. Vem som helst kan ju räkna ut vad svaret blir om man frågar på verkstaden.
I min handbok (Transalp 2005) finns det 28 punkter. Hälften av dessa är märkta med * (BÖR utföras av Honda-verkstad om ägaren inte själv har den litteratur, verktyg och kunskaper som erfordras.) Två punkter är märkta med ** (Av trafiksäkerhetsskäl BÖR arbetet utföras av auktoriserad Honda-verkstad.)

Beträffande olja så förstår jag inte varför man häller delsyntet i en nästan ny, modern hoj? Delsyntet (och mineral) har man i långmilare och i stenålders-motorer (som HD t ex). Häll dessutom bara i olja anpassade för motorcyklar i hojen. Eftersom samma olja cirkulerar i både motor och växellåda på de flesta hojar krävs tåligare tillsatser. Häller du i bil-olja så tuggas de tillsatserna sönder av växellådan. Motor och växellåda på en bil är ju separerade och har inte samma olja.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av rydde »

sedan har ju få bilar våtkoppling... :D *drinking_cheers*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av hogge »

Angående service på Aukt Honda verkstad eller inte men det var som sagt det svar jag fick av service chefen på Honda i Kungsbacka. Ej aukt verkstad och femårsgarantin är rökt.Hondas femårsgaranti är ju delad på År1 står tillverkaren Honda för och gäller hela hojen.Dom resterande 4 är det Honda Sverige(generalagent) som står för och den gäller enbart motorn och elektroniken Beträffande delsyntet och helsyntet så har jag alltid kört på Gastrol GPS i mina hojar sen slutet på 80 talet med mycket gott resultat. 1 exempel Körde min vfr750 1988 på Castrol GPS i 7500mil innan jag sålde den. På servicen jag gjorde innan försäljning så titta jag på kammarna vid ventiljusteringen. Dom såg ut som nya!!! Det brukar vara där en mindre bra olja först märks. Kör dock alldrig mer än 600 mil mellan bytena.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av AeroSol »

Hmmm... Jag skrapar lite med foten... Ni andra har rätt
AeroSol skrev:Står det uttryckligen någonstans i era papper att servicen måste vara utförd av auktoriserad Honda-verkstad?
Ja, i serviceboken:
5 års motor- och elektronikgaranti
Säljaren ansvarar för fel som föreligger vid leveransen eller som uppkommer under garantitiden under förutsättning att:
*reparation, service/inspektion (...) ej utförts av annan än av tillverkaren/säljaren auktoriserad verkstad

Jag tittade nyss i Castrolbroschyren från 2004 som följde med min hoj. Där står att Castrol GPS är "syntetbaserad" alltså delsyntetisk. Den rekommenderas till alla Honda 4-taktare t o m till Firebladen :shock: :shock: (Men vid hård körning rekommenderas R4 Superbike).

Så jag får väl skrapa lite mer med foten och erkänna att hogge har rätt här...

Men personligen skulle jag bara hälla i helsyntet i min hoj. Olja är ju mycket av en smaksak...
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av ROLLE »

Många vill tjäna en slant på våran hobby!!!!!!!!!!

http://preem.se/templates/page____9594.aspx
MOTEX 4T-X , (mc varadero- 600 mil intervall)

jag kört med Detta blask i olicka former ,,i 30år,,,,på
traktorer,skogsmaskiner,bilar,enduro,cross, Räcerhojar,samt fyrtakts-snurror allt från flong nytt ,till gammalt skrot,,
inga problem,,,

Köp av någon entreprenör,,,då blir det billigare,,,
Viktigast ,,byt i tid även filter,,samt efter sista resan på hösten,,då håller din motor minst 30tusen mil

Kul me honda..
Användarens profilbild
Bard
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 13 mar 2012, 15:28
Answers: 0
Ort: Marieholmsbruk, Gnosjö

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av Bard »

Gör så här,

Ring Honda i Kungsbacka, fråga dom vad som verkligen gäller, be och få svar per mail eller brev med någon form av underskrift.
Syntet eller delsyntet....det är frågan.
Själv fick jag följande lärdom för några år sedan. Delsyntet går snabbare till smörjning vid start, tyvärr har den en kortare livslängd då den slås sönder tidigare. Helsyntet har något bättre sörjförmåga vid mycket varm motor (hård körning) samt bättre livslängd.
Kör man normal körning och byter olja efter 600 mil fungerar delsyntet utmärkt, kör själv på delsyntet (Castrol) i min Varadero.
Tidigare har jag alltid kört på helsyntet i mina sporthojar, men då körde jag mycket bana och överlag ganska hård körning.
Måste se det stora i det lilla.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av Jokern »

Tar upp denna tråden..
LOUIS.de hade slut på sin CASTROL OEL GRAND-PRIX 4L 10W-40 SONDER-EDITION
Så nu undrar jag om det spelar nån roll vilken halvsyntet man slår på, bara det är en 10W-40 ??

Jag hittade denna hos lokala mc handlare för 100:- Liter :
http://www.mc-atv.se/motorcykel/sport-b ... nce-4t-ax7" onclick="window.open(this.href);return false;

[image=400]http://www.mc-atv.se/images/6471/311x30 ... 1857_1.jpg[/image]

Kan det vara något att vårda min älskling med??
(och nej Stefan, det är inte Olivia jag pratar om, till henne har jag en annan naturell olja)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: olja till vardero 2012

Inlägg av Stefan »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: *drinking_cheers*
Jag hade inte ens en tanke åt det hållet :naughty: :naughty: :hug:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar