Lacka om ljuddämpare

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

Hej,

Har en Transalp 700VA (2008) med mattsvarta original ljuddämpare.

Lite irriterad på mängden rost som kommer på min Transalp. Har förvissa kört även på vintern några år men likväl tycker inte att saker skall rosta för det.

En detalj rostade innan MCn hade hunnit köra 100 mil (ngn månad) detta löstes på garanti dock.

Men ljuddämparen som sitter efter katalysatorn ser inte vacker ut och färgen har dessutom släppt vid utgångshålen så det är dags för att fräscha upp dem.

Tänkte blästra röret och lacka om med mattsvart färg, den behöver ju vara värmebeständig.

Undrar ödmjukast om ngn vet vilken färg som är bäst?

Skall man lacka i flera tunna lager, eller är det bara att spraya på hyfsat jämt?

Ngt ytterligare tips i ämnet tas gärna emot, tack!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av rydde »

Kanske går att använda sån motorfärg som man bakar i ugnen för att det ska härda. Det borde ju tåla värmen utan problem.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Autolycus »

Måste säga att detaljkvaliten på "nya" 700 transalp är DÅLIG. köpte en splitt ny 700:a till min fru och den gick inte heller 100 mil innan ljuddämparen började rosta, gick INTE att få på garanti...SKITDÅLIGT!!
Värmesköldar som lossnade och en hel del annat trubbel gjorde att den cykeln bara blev 1 säsong gammal i vårt garage.

Mkt tråkigt att Honda har blivit så dåliga i kvaliten på sista åren, jag är iaf mkt besviken och köper inte en honda igen, (inte som är byggd i Europa iaf)

Honda borde veta om dessa fel och göra något åt sina missar.
BMW 1200GS-08
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av V Saarela »

Det här röret(hela vägen) sprejade jag 1997 . Bilden är från 2009, dvs tolv år senare.
Bild

Minns inte färgen, men köptes från OK-macken. Värmebeständig sidenmatt. Lite slip med sandpapper och sen två tjocka lager färg.

Känns som(typ blästring) är overkill för en katalysator som egentligen inte syns/folk tänker på vad gäller den perfekta finnishen.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Det här röret(hela vägen) sprejade jag 1997 . Bilden är från 2009, dvs tolv år senare.
Bild

Minns inte färgen, men köptes från OK-macken. Värmebeständig sidenmatt. Lite slip med sandpapper och sen två tjocka lager färg.

Känns som(typ blästring) är overkill för en katalysator som egentligen inte syns/folk tänker på vad gäller den perfekta finnishen.
Det är inte katalysatorn jag skall lacka utan ljuddämparen som börjar precis efter katalysatorn...

Så vanlig värmebeständig färg i dubbla lager är grejen?

Tack
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

rydde skrev:Kanske går att använda sån motorfärg som man bakar i ugnen för att det ska härda. Det borde ju tåla värmen utan problem.
Inte riktigt med på vad du pratar om, men jag kommer inte härda färgen på ngn ugn utan köra och bränna in dem med en varm dämpare.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

Autolycus skrev:Måste säga att detaljkvaliten på "nya" 700 transalp är DÅLIG. köpte en splitt ny 700:a till min fru och den gick inte heller 100 mil innan ljuddämparen började rosta, gick INTE att få på garanti...SKITDÅLIGT!!
Värmesköldar som lossnade och en hel del annat trubbel gjorde att den cykeln bara blev 1 säsong gammal i vårt garage.

Mkt tråkigt att Honda har blivit så dåliga i kvaliten på sista åren, jag är iaf mkt besviken och köper inte en honda igen, (inte som är byggd i Europa iaf)

Honda borde veta om dessa fel och göra något åt sina missar.
Jag tror den bara är monterad i europa om det spelar ngn roll (min bakskärm var inte helt rak vid leverans dock)

Men jag hade förväntat mig mera för det priset, nu skall jag se om jag kan fixa iordning det värsta.

Själva maskinen är ju gör go dock...
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av V Saarela »

Legio skrev:
V Saarela skrev:Det här röret(hela vägen) sprejade jag 1997 . Bilden är från 2009, dvs tolv år senare.
Bild

Minns inte färgen, men köptes från OK-macken. Värmebeständig sidenmatt. Lite slip med sandpapper och sen två tjocka lager färg.

Känns som(typ blästring) är overkill för en katalysator som egentligen inte syns/folk tänker på vad gäller den perfekta finnishen.
Det är inte katalysatorn jag skall lacka utan ljuddämparen som börjar precis efter katalysatorn...

Så vanlig värmebeständig färg i dubbla lager är grejen?

Tack
Ännu bättre, mindre varm då. Jo, ett par feta varv(på gränsen till rinning) mattsvart(inte då sidenmatt eftersom det gäller den ljuddämparen)

Märkligt så det kan skilja i produktionen. Jag fick min gula 700(med en förmaning om att inte visa den "öppet") redan i början av december 2007, över en månad innan ens den första handlaren i Sverige fick sin. Två vinterkörningar hann jag med plus friskt användande sommartid, bl a med ett besök på GPS-positionerna som finns inpräntade på kåpan.
Inte en rostfläck, inte en tillstymmelse till att nån färg lossna och........hojen funka så jäkla perfa! Min hoj ledde också till att dom tog bort första ventilkollen vid hundramilaservicen, efter klagomål från meken som gjorde jobbet(krångligt att få bort bakre ventilkåpan). Sedermera har dom tagit bort den kollen vid hundramilaservicen på alla större v-motorer med skruvventiler.

Inte många Hondor som monteras i Japan. Nuförtiden flyttas väl mycket av produktionen(speciellt småscootrar) till Kina. Vad spelar det för roll om det är en japanhand, taiwanhand, italienhand eller en kinahand som monterar. Det viktigaste är ändå han som står och bevakar/har ansvaret för produktionen och det är oftast en Japan!
Japanen har väl fortfarande sin stolthet kvar och att få ett ansvar för att se till att en produkt funkar utomlands tror jag personligen är en stor ära för den personen. Ett misslyckande leder förmodligen till harakiri? :)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av AeroSol »

Auto-K har bra sprayfärger, finns på Mekonomen bl a. Men det svarta kommer börja rosta igen om man kör i snö, salt och slask. Det är bästa sättet att dra ner andrahandsvärdet på en hoj. Dom är inte byggda för att klara sånt, klart att saker rostar. Torr snö, inget salt och -20 grader går bra men kör man på en blöt motorväg i nollgradigt där dom öst ut salt så får man rosten som ett brev på posten.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av V Saarela »

Självklart är det stor skillnad på Boden och Göteborg, men folk verkar tro att det är -20 grader nio månader av året här. Så är det ju inte, finns saltade och blaskiga vägar här uppe också. Ville dock bara poängtera att hojen är ju inte sån skit som beskrivs här, ibland kan man ha otur och få ett måndagsexemplar?

Att den kommer förmodligen att rosta igen? Jo, det kommer den att göra. Men, att återkommande lämna in systemet för blästring och måla sen kan ju bli lite kostsamt i längden.
Montera bort avgassystemet är ju inget jättejobb, lite slippapper och värmebeständig färg som underhåll i värsta fall en gång per år kostar ju inte skjortan. Gillar man köra vinter så ska man göra det :)

Legio: kör du mycket saltblask så är det annars bra att tvätta av den, gärna efter varje körning. Att spreja på typp wd40 eller nåt sånt på strategiskt utsatta ställen är heller ingen nackdel.....
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av rydde »

Legio skrev:Inte riktigt med på vad du pratar om, men jag kommer inte härda färgen på ngn ugn utan köra och bränna in dem med en varm dämpare.
Jag tänker på sådan färg du kan köpa på sprayflaska i olika kulörer på t ex OKQ8. En del av flaskorna är märkta motorfärg (om jag minns rätt). Den härdar inte förrän den upphettats. Misstänker det är precis samma som Veijo åsyftar.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Självklart är det stor skillnad på Boden och Göteborg, men folk verkar tro att det är -20 grader nio månader av året här. Så är det ju inte, finns saltade och blaskiga vägar här uppe också. Ville dock bara poängtera att hojen är ju inte sån skit som beskrivs här, ibland kan man ha otur och få ett måndagsexemplar?

Att den kommer förmodligen att rosta igen? Jo, det kommer den att göra. Men, att återkommande lämna in systemet för blästring och måla sen kan ju bli lite kostsamt i längden.
Montera bort avgassystemet är ju inget jättejobb, lite slippapper och värmebeständig färg som underhåll i värsta fall en gång per år kostar ju inte skjortan. Gillar man köra vinter så ska man göra det :)

Legio: kör du mycket saltblask så är det annars bra att tvätta av den, gärna efter varje körning. Att spreja på typp wd40 eller nåt sånt på strategiskt utsatta ställen är heller ingen nackdel.....
Ja tack för råden, det är nog klokt att blaska av den varje gång men det är inte det som lockar mest när kommer hem efter en färd i ngn enstaka plusgrad. Det saltas ju så mycket härnere så man får kanske räkna med lite rost men ykopplingen för sladdar under hatighetsmätarn borde inte rosta, och det är previs den har börjat göra för andra gången.

Distansen vid framhjulsbulten borde ju inte kunna rosta, men likväl gör den det, det är dåligt materialval av honda kan jag tycka.

Om man nu lackar om dämparn, behöver jag ingen grundfärg innan, kommer den inte börja rosta med en gång igen om jag inte grundar?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

AeroSol skrev:Auto-K har bra sprayfärger, finns på Mekonomen bl a. Men det svarta kommer börja rosta igen om man kör i snö, salt och slask. Det är bästa sättet att dra ner andrahandsvärdet på en hoj. Dom är inte byggda för att klara sånt, klart att saker rostar. Torr snö, inget salt och -20 grader går bra men kör man på en blöt motorväg i nollgradigt där dom öst ut salt så får man rosten som ett brev på posten.
Mekonomen låter som en trevlig ide, mattsvart och fin hoppas jag?!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av V Saarela »

Funderar om det sitter nån grundfärg på den från början ens?

Annars, kolla om det finns värmebeständig grundfärg. Du behöver väl heller inte slipa ner till plåten hela systemet?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Fixa en transalp dämpare en gång på en gammal 87 , blästring - plåtrent - sen zinkgrund o mattsvart 600 graders.
Rosta då också vid vinterkörning nere i saltade södern.

Viss zinkgrund pallar också 600 grader - komme inte ihåg vilken jag använde men en sökning gav träff på att Hagmans palllade för det.
Zinkfärgen är ju lite självläkande och boostar därmed rostskyddet

Du kan ju fundera på att ha nån skyddsköld på baksidan så inte stensprutet blästrar bort färgen direkt.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Funderar om det sitter nån grundfärg på den från början ens?

Annars, kolla om det finns värmebeständig grundfärg. Du behöver väl heller inte slipa ner till plåten hela systemet?
Tror inte det med tanke på hur den har släpt men det kanske man inte ser...

Behöver nog inte men det känns så rätt på någotvis, sedan så fäster nog färgen lite bättre med.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

Klosterdalens stora fasa skrev:Fixa en transalp dämpare en gång på en gammal 87 , blästring - plåtrent - sen zinkgrund o mattsvart 600 graders.
Rosta då också vid vinterkörning nere i saltade södern.
Illa, men det känns som att det borde hjälpa ngt. Framförallt i svetsfogen som det har börjat, mest en skönhetsdetalj nu, men jag vill inte bara att det skall hålla det skall vara snyggt med!
Klosterdalens stora fasa skrev:Viss zinkgrund pallar också 600 grader - komme inte ihåg vilken jag använde men en sökning gav träff på att Hagmans palllade för det.
Zinkfärgen är ju lite självläkande och boostar därmed rostskyddet

Du kan ju fundera på att ha nån skyddsköld på baksidan så inte stensprutet blästrar bort färgen direkt.
Skall leta runt lite om zinkgrund för 600c, tack för tipset!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av V Saarela »

zinkgrund tycker jag lät som ett utmärkt förslag av Kloster. Alla nämnda produkter finns ju hos Biltema.

Som sagt, slipa inte mer än du måste.....
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:zinkgrund tycker jag lät som ett utmärkt förslag av Kloster. Alla nämnda produkter finns ju hos Biltema.

Som sagt, slipa inte mer än du måste.....
Har dock hört att biltemas färger inte är de bästa...

Och jag har inte hittat ngn som klarar 600c hitills.

Tänkte ta mig en tur till biltema idag och kika på vad de har att erbjuda, men mekonomens grejer är nog snäppet vassare.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Lacka om ljuddämpare

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag har för mig att jag använde CRC enklaste Zinkprimer - den pallade 600.
Dom har/hade en hel radda me zinkprimers men vissa var inte värmetåliga.
Fick träff på Zatzy.com när jag sökte att Hagman hade en som pallade det.

Kolla om du kan ha en sköld som skydd mot stensprut på dom värsta ställena
så förlänger du det en del.
Skriv svar