Byte bromsbackar vätskenivå

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Hullingen
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 26 jun 2007, 21:46
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varadero-04 Kumla

Byte bromsbackar vätskenivå

Inlägg av Hullingen »

Bytte frambackar på min Vara och hade problem att få de nya att inte ligga på så hårt.
Tog bort ok och gjorde rent, var inte direkt skitigt, körde med kolvarna in och ut men utan resultat.
Tog en sväng med cyckeln i hopp om att det kanske skulle slita in sig, ett vinande ljud och lite darr i styret vid 90!
Åkte hem och fick då en ide när jag tittade på bromsvätske burken, kan det vara för mycket i den?
Luftade ur så jag började se nivån och då släppte backarna. :clap
Tänkte detta kunde vara ett bra tips om man ska byta backar , kolla så nivån inte är för hög.


Har skickat efter ett nytt drivpaket , kanske kan bli mer tips när det ska på plats. :frust:
(Hittade ett på ebay med drev+kedja+nitverktyg för 118,50£ ca 1314kr)
Nu är nya drev och kedja på plats. *thumb_up*
Gick bra med verktyget som följde med, tog lite tid beronde allt dubbelkollande då detta var något
jag inte gjort innan. Kollade på en youtube video och läste instruktionen så till slut var kedjan på plats och nitad.

:silver:
Senast redigerad av Hullingen den tis 26 jun 2012, 21:45, redigerad totalt 3 gång.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Inlägg av V Saarela »

Det var som tusan.....bra tips!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Inlägg av Stefan »

Kanon :clap
Ska genast kolla min bakbroms på den punkten, den vill släpa lite, det vore gôtt om det var så enkelt :P
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Inlägg av Jimmy.s »

ja då gjorde jag rätt idag då :rock-on
Bytte bromsvätskan med tanke på att jag ska köra lite bana med smc på lördag, fyllde upp så mycket det gick och monterade locket och drog åt, var nära att det ville svämma över....
Tog en kopp kaffe och funderade lite, är nog inte såå bra med toppfylld behållare, dom flesta vätskor ökar ju mängden vid högre temperaturer och då riskerar ju kolvarna att bli anliggande, troligtvis gör även bromsvätskan det med så jag tömde behållaren tills man precis såg att nivån låg i topp på glaset precis som du skrev, och nu fick jag fedback på det :banana

Tack tack
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Byte bromsbackar vätskenivå

Inlägg av AeroSol »

Bra tips! Kom dock ihåg att kolla nivån då och då eftersom den sjunker när beläggen slits.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar