Gammal XL500 lever igen!

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Relaxia
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 12:33
Answers: 0
Ort: Norrköping

Gammal XL500 lever igen!

Inlägg av Relaxia »

Hej, har ingen transalp eller varadero, men det lär väl bli något sådant så småningom.
Vad jag däremot har är en XL500S från 81, och efter vad jag uppfattat borde det finnas lite kunskap om de gamla klenoderna i dessa forumväggar.

Jag fick den för ett par år sen i delar från min svåger som inte hade rört den på många år. Nu under våren har jag med lite hjälp av en bekant och lite nya + begagnade delar från ebay lyckats få ihop den. I dagsläget, efter 20 år i delar, lever den åter! :D
lite pill återstår innan besiktning, men inget stort.

En anledning till att jag skriver här gäller cylinderhylsan. Då min svåger höll på med den så försökte han få den uppborrad en storlek, men det visade sig att den redan var max uppborrad. Flera saker tyder på att den är ganska hårt körd med, och jag misstänker att enda sättet att lyckas få ordentlig kompression är att byta cylinderhylsan. Vad jag läst så borde det inte vara så krångligt (hoppas jag), värma cylindern och eventuellt kyla hylsan så ska den kunna ramla ut av sig själv. Och sen sätta in den nya hylsan på samma sätt... :?
Är det någon som gjort ett sådant ingrepp förut?
Jag har hittat hylsor på ebay, men vilken ska man ha? det är ju en del prisskillnad. [ Sökning cylinder sleeve xl 500 på ebay ]

En annan sak är ju 6V-systemet som jag förstått är relativt svagt. Ska man sikta på att byta det till ett 12V-system? Kan man kanske samtidigt fixa till en kraftigare generator?
Jag har en Yamaha DT 125 från 84 i delar som man kanske kan sno elkomponenter från?

Vad tror ni? vad finns det för framtid för den gamla enstånkaren?
Har ni kanske några andra tips?
Detta är alltså min första riktiga båge.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gammal XL500 lever igen!

Inlägg av rydde »

Låter som ett kul projekt! Börja med lite bilder på stånkan här i tråden vetja! :lurk:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Gammal XL500 lever igen!

Inlägg av mattias_wennberg »

Säger som Rydde!

Intressant projekt! Vill se bilder!

Dessvärre kan jag inte hjälpa dig då min mekkunskap inte sträcker sig så djupt in i motorn! Inte ännu iallafall! :respekt:
Mattias
Relaxia
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 12:33
Answers: 0
Ort: Norrköping

Re: Gammal XL500 lever igen!

Inlägg av Relaxia »

Såklart det måste finnas bilder! Hade ingen som helst tanke på det i första posten. :oops:

Här kommer några dagsfärska bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag la även ut en film då vi lyckades få liv i motorn som inte hade varit igång på 20 år.

[youtube]PfPrLTmEQl0[/youtube]
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Gammal XL500 lever igen!

Inlägg av rydde »

Härligt stuk. Det kan man kalla rivstart! :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar